– Det har vært en kraftig vekst i trafikken av bobilturister i Troms og Finnmark, men de møtes med mobbing og negative holdninger.
Årets turistsesong er nå på hell. Det har vært en kraftig vekst i trafikken av bobilturister i Troms og Finnmark, med mange besøkende fra eget land, men også fra andre nasjoner, skriver Kåre Breivik, styreleder i Norsk Bobilforening, Region Nord i en pressemelding. Han stiller spørsmål ved om bobilturisme er å anse som masseturisme.
Selv om denne økningen har bidratt til et økonomisk oppsving i regionen, har den også avdekket en bekymringsfull trend, skriver han. Han forteller at mange bobilturister rapporterer om negative holdninger og mobbing fra lokale innbyggere og andre reisende, spesielt i sosiale medier.
Bobilbrukere er som alle andre trafikanter langs våre veger. De har behov for å stoppe opp, ta seg en rastepause, lufte seg eller kanskje hunden de har med seg og ta seg en matbit. De er mennesker på reise, akkurat som andre trafikanter, og fortjener like mye respekt og forståelse, påpeker Breivik.
Bobilturister har ofte et ønske om å handle lokalt og benytte seg av tjenester i sentrum. Da trenger de sentrumsnære parkeringsløsninger, men de fleste parkeringsplasser i kommunesentrene er dimensjonert for personbiler og ikke for bobiler. Breivik mener handels- og servicenæringen på denne måten mister en betydelig del av sin omsetning.
Breivik minner også om at kommunene gjennom lovverket har et ansvar for å legge til rette for nødvendig infrastruktur som for eksempel tømmestasjoner og avfallshåndtering.
Når slike grunnleggende fasiliteter er tilgjengelige, bidrar det til en bedre opplevelse for turister og andre reisende i lokalsamfunnet, skriver Breivik.
Han vil også at samferdselsmyndighetene, både politisk og administrativt, på lokalt og regionalt nivå, prioritere forsvarlig skilting langs vegnettet. Bedre skilting øker trafikksikkerheten for trafikantene, inkludert bobilbrukere, og sikrer et mer forsvarlig trafikkbilde. God skilting gir ikke bare tryggere veier, men gjør det også enklere for besøkende å finne frem på sin reise. Breivik ser gjerne at informasjon i større grad deles på flere språk.
Negative holdninger og handlinger kan gjøre det vanskeligere for folk å nyte ferien sin, og skader også regionens rykte som et inkluderende reisemål. Respekt, infrastruktur og gjensidig forståelse må stå i sentrum for vår tilnærming til turisme, mener Breivik.
Han oppfordrer destinasjonsselskaper, interesseorganisasjoner, lokalsamfunn, bedrifter og myndigheter til å samarbeide om å sikre at alle turister, uavhengig av kjøretøy eller nasjonalitet, føler seg velkomne i Troms og Finnmark.
Dette innebærer både en inkluderende holdning, tilrettelegging av nødvendige fasiliteter, trafikksikkerhet og gode parkeringsmuligheter i sentrumsnære områder.
Ved å jobbe sammen kan vi sikre at Troms og Finnmark forblir et ettertraktet og inkluderende reisemål for besøkende fra hele verden, også med bobil, avslutter Breivik.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Vi er på mange måder skyld i det selv. Se etter kø langs med veiene, og fremst i køen er en bobil. At noen kjører som om de eier veien, er en naturlig provokasjon for mange bilister.
Hva med å trække ind til siden, når du har en par/tre biler etter deg og slippe køen forbi? Det forsøker jeg å praktisere på de mindre veier.
Dette er en svært overdreven og tendensiøs fremstilling. Jeg kjører selv både bobil og vanlig personbil og ser sjelden situasjoner som beskrevet. Ser langt oftere hysterisk iltre verdensmestere i “riktige” personbilmerker som lager farlige situasjoner
Dette er en svært overdreven og tendensiøs fremstilling. Jeg kjører selv både bobil og vanlig personbil og ser sjelden situasjoner som beskrevet. Ser langt oftere hysterisk iltre verdensmestere i “riktige” personbilmerker som lager farlige situasjoner