Våren 2018 vedtok danske myndigheter at bobiler over 3500 kg skulle kunne kjøre i 100 km/t på motorvei mot 80 km/t tidligere. Men det skulle vise seg å ikke være så enkelt likevel. Danskene har nemlig svært rigide regler for å godkjenne tyngre (bo)biler for høyere hastighet. Bobilverden.no kan her fortelle hvordan du får en slik tillatelse.
Fartsgrensene for bobiler over 3500 kg er 80 km/t på motorvei og 70 km/t på landevei. Det var derfor en gledelig nyhet for mange da den danske transportministeren kunngjorde heving av fartsgrensene til 100 km/t på motorvei og 80 km/t på landevei.
Han begrunnet avgjørelsen med trafikksikkerhetshensyn blant annet fordi dette ville redusere behovet for forbikjøringer og at bobilene bedre kunne følge annen trafikk.
Det tok et par måneder etter transportministerens kunngjøring, så hadde byråkratene i Færdselsstyrelsen lagt denne regelendringen inn under et regelverk de kaller ”Tempo 100”. Bobiler over 3500 kg som vil bruke den nye fartsgrensen må ha et spesielt ”100-merke” bak på bobilen. For å få dette må bobilen vises i en synshall for å bli godkjent etter reglene for ”Tempo 100”.
Danskene hadde også lagt inn en passus i regelverket om at andre land kunne søke Færdselsstyrelsen om godkjenning av sin egen ordning. Det ville eventuelt betydd felles godkjenning for et helt land.
Bobilverden.no spurte derfor den norske samferdselsministeren om han ville søke å finne en slik løsning. Med bakgrunn i vårt spørsmål ba samferdselsministeren Vegdirektoratet om å søke om felles norsk godkjenning. I Norge kan bobilene over 3500 kg følge skiltet hastighet så 100 km/t skulle vel ikke være noe problem?
Det skulle ta et år å få svar. Underveis hadde Vegdirektoratet purret, men det var først da Bobilverden.no etterlyste et svar på ettårs dagen at det kom. Avslått. Begrunnelsen var at Norge ikke har spesifikke regler for å godkjenne ”hurtigkjøring”.
Slik blir du godkjent i Danmark
Det er ingen vei forbi, skal du kjøre hurtigere i Danmark må du innom en dansk synshall og bli godkjent for ”Tempo 100”.
Det danske biltilsynet er i praksis privatisert. Synshallene er derfor private verksteder. Noen av disse er store kjeder med verksteder over hele Danmark. Det er nemlig ikke bare ”Tempo 100” som gir disse arbeid, men EU-kontrollen skal også gjennomføres hvert eneste år.
En av de store kjedene er Applus. Dette er en internasjonal kjede og i Danmark er det Applus Bilsyn som har godkjenningen av bilparken i konkurranse med andre verksteder. Bobilverden.no kontaktet teknisk sjef Lars Kiholm og ble henvist til deres avdeling i Nørresundby like nord for Aalborg. Det er en avdeling som ligger gunstig til for fergereisende fra Norge enten de kommer til Fredrikshavn eller Hirtshals.
Her møtte vi Nicolai Jakobsen som har det daglige ansvaret for ”Tempo 100” godkjenning ved denne avdelingen.
Han forteller at de ikke tester bobilen på noen måte. Dette er en ren papirjobb, som du betaler 495 DKK for. Men han skal kontrollere at bobilen tilfredsstiller kravene i regelverket.
I danske øyne er en bobil over 3500 kg en lastebil, kan han fortelle. Et av kravene er at det er sikkerhetsbelter på alle sitteplasser som kan benyttes under kjøring. I danske biler skal disse plassene være merket med et piktogram eller lignende, men det slipper utenlandske biler, forteller han.
Det er også et absolutt krav at bobilen har ABS-bremser. Dekkene på bobilen kan heller ikke være eldre enn seks år og skal være egnet for hastigheten. Så langt er kravene klare og enkle. Men det er et krav til. I regelverket kreves det nemlig at bobilprodusenten skal garantere at bobilen er egnet for kjøring i 100 km/t eller mer, forklarer Jakobsen.
Når disse fire kravene er innfridd får du utlevert et ”100-merke”, som festes bak på bobilen. Danske bobiler må fornye denne godkjenning hvert år i forbindelse med EU-kontrollen. For utenlandske bobiler gjelder godkjenningen i bobilens levetid, forteller Jakobsen.
Attesten og løsningen
Ettersom vi aldri har hørt om at bobilprodusentene utsteder ”hastighetsattester”, utfordrer vi flere leverandører av bobiler til det norske markedet. Og svaret er enkelt. De utsteder ikke slike attester. Opplysningen danske synshaller har behov for står i CoC-dokumentet, men det leveres til Statens vegvesen.
De færreste har en kopi av CoC-dokumentet, men om du har, er det tilfredsstillende dokumentasjon. Om du er blant flertallet som ikke har en slik kopi er det godt Statens vegvesen har en digitalisert løsning med kjøretøyopplysninger. Den finner du her (ekstern lenke). Fyll inn bilnummeret ditt. Under punktet ”Registreringsdata” får du blant annet opp informasjon om topphastigheten for din bil.
Vi tar så igjen kontakt med Lars Kiholm i Applus Bilsyn og spør om dette er tilstrekkelig dokumentasjon for å godkjenne bobilen for ”Tempo 100”. Og han bekrefter omsider at dette er tilfredsstillende dokumentasjon.
Under vårt arbeid med denne saken har vi forstått at regelverket rundt ”Tempo 100” ikke alltid er enkelt å forstå – heller ikke for dansker. Det kan derfor være at andre verksteder/kjeder kan nøle med å akseptere disse konklusjonene. Ganske enkelt fordi de ikke er konfrontert med problemstillingen.
Du får selv vurdere om det er verd bryet å kjøpe deg en ”Tempo 100” godkjenning eller fortsette å holde deg til de gamle fartsgrensene på danske veier.
Om du vil godkjennes for ”Tempo 100” bør du bestille time dagen før, råder Jakobsen.
For ordens skyld: Bobiler under 3500 kg følger i Danmark skiltet hastighet.
Oppdatert oktober 2021: Det er ikke lenger korrekt at Tempo 100-godkjenning kun er en papirjobb for utenlandske biler. Det blir nå også gjennomført en teknisk kontroll. Dessuten har det vært en prisoppgang på prisen oppgitt over siden 2019. Samlet pris for godkjenning og teknisk kontroll blir derfor høyere og ligger nå på om lag DKK 1350, men den vil variere mellom tilbyderne, opplyser Applus.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Har dere noe kontakt info til disse i DK ?
Du finner synshaller her: https://www.fstyr.dk/DA/Syn-af-Koretojer/Find-synshal.aspx
Hei.
Hva med bobiler som først var registrert under 3500kg og senere blitt oppgradert til over 3500kg.De har jo i utgangspunktet lov å følge angitt fartsgrense og det er jo ikke gjort noen teknisk forandring på dem.
Godt forsøk. Det er lovlige totalvekta som avgjør skjønner du vel
Undrer meg over at alltid når der skal søges opplysninger om godkjenninger i Danmark er det alltid A+ der rfår spørsmålene, er det fordi det er en kjede der direkte er avledt av de gamle statlige synshaller. Har opplevet betydelig bedre servise andre steder
Vi kan bare svare for oss selv. Dette er første gang vi snakker med en dansk synshall. Valget av synshall var tilfeldig.
Danske bobiler over 3,5t må tydeligvis ha denne godkjennelsen hvert år https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-danmark-campingbil
Gjelder det for norske også? Da begynner det å ……….
Har hvert sagt/skrevet mye rart sagt om den danske Tempo 100 og det ser ut som det stemmer at det er mye rart.
For dansker må Tempo 100 fornyes hvert år i forbindelse med PKK (EU-kontrollen). Som du ser over så bekrefter Applus at utenlandske biler får Tempo 100 med gyldighet for bilens levetid. Å passe på dekkenes alder regner de som et føreransvar. De øvrige kravene vil jo ikke endre seg.
Vi har også stilt spørsmålet til saksbehandleren i Færdselsstyrelsen (han som brukte et år på å svare Vegdirektoratet). Han har imidlertid ikke svart på vår henvendelse.
Takker, ja noen ganger går tankene fortere enn øynene 🙂
Da er jo nesten kravene de samme som å kjøre 100 på Autobahn i Tyskland, men der slipper en jo merke. Dekk, ABS, o.s.v. gjelder jo der også og det tenker kanskje ikke alle på.
Merkelig at ikke søknaden om at norske bobler til de danske myndigheter gikk gjennom, men den var kanskje for generelt skrevet? Som det står her https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Tempo-godkendelser/Tempo-100/Udenlandske-Tempo-100-ordninger.aspx ser jo ikke danske myndigheter som en selvfølge at en dansk Tempo 100 kjøretøy kan kjøre det i utlandet.
Det som nok plaget danskene mest er at det ikke stilles spesifikke krav til bobilene i Norge. På den annen side kunne danskene godkjent norske biler med ABS, men sannheten er nok heller at de har forelsket seg i sin Tempo 100-ordning. Så langt har vi ennå ikke oppdaget noe land i Europa som vil kunne bli godkjent kollektivt for Tempo 100 i Danmark…
Vi skal heller ikke se bort fra at kontrollvirksomhet er en vesentlig inntektskilde for danske verksteder med synshall.
Det er ikke korrekt at bobiler i Danmark over 3500 kg skal synes hvert år.
De skal synes Første gang når de er 4 år og herefter hvert 2. År
Det er heller ikke korrekt at Tempo 100 godkendelsen for danske bobiler kun er for 1. År , den gælder (som for norske bobiler) hele bilens levetid.
Er selv Tempo 100 godkendt.
Ettersom Færdselsstyrelsen ikke har svart på vår henvendelse har vi forholdt oss til Applus informasjon som også er gjengitt her: https://www.applusbilsyn.dk/leasing-biltest/tempo-100-danmark-campingbil