Slik blir du kvitt vraket

I årets statsbudsjett ble det innført et ekstraordinært driftstilskudd til de som tar i mot bobiler og campingvogner til vraking. Tilskuddet er på 5250 kroner og kommer i tillegg til vrakpanten eieren får. Bransjen har vært i tvil om dette var et engangstilskudd for 2018, men nå feier Klima- og miljødepartementet all tvil til side.

Også bobiler blir til vrak og skal behandles forsvarlig. Foto: Knut Randem.

I en epost til Bobilverden.no slår departementet fast at ordningen har kommet for å bli. Den er ikke så lett synlig i budsjettet, men som så mange andre ordninger ligger den i budsjettet inntil noen vil gjøre en endring.

Vrakpanten, som går til eier av bobiler og campingvogner, er 3000 kroner. I tillegg får mottaksstedet en driftsstøtte på 5250 kroner for å håndtere en mer sammen satt masse enn i andre biler.

– Dette er positivt. Det er kjempebra at ordningen videreføres og blir permanent. Mange henslengte vrak bør kunne leveres inn. Jeg håper at biloppsamlerne synes det er like bra, sier generalsekretær Geir Holm i Norsk Caravanbransjeforening (NCB).
– Dette er kjempeviktig i et miljøperspektiv.

Blandet entusiasme blant oppsamlerne
Bobilverden.no spør Tor Alm, styreleder i Norges Biloppsamleres Forening (NBF) om hvordan ordningen fungerer.
– Noen av våre medlemmer vil ikke se bobiler på tomta si. I de riktig gamle vognene er det snakk om ulike miljøfarlige stoffer, forteller Alm. Hans egen bedrift, Bildemontering Oppland AS, tar i mot både bobiler og campingvogner.

Nyere bobiler blir stående på tomta for demontering av deler, men Alm forteller at de i øyeblikket kun har et par bobiler stående. De eldre blir straks sortert etter avfallstyper som aluminium/metall, tre og restavfall som er spesielt for bobiler og vogner. Resten av bobilene håndteres som ved vraking av en vanlig personbil.

– Får dere inn mange bobiler for vraking?

– Nei, det kommer ikke mange, sier Alm, men han har ikke et eksakt tall til oss.
– Campingvogner som ikke har vært registrert er det verre med. De er det ikke vrakpant på, men hensikten er vel uansett å kvitte seg også med dem på en miljøvennlig måte?

Dette må du gjøre før vraking
– Mottaksstedene har ikke plikt til å ta i mot bobiler og vogner. Vi i foreningen har heller ingen oversikt over hvem som tar i mot. Det kan derfor lønne seg å ringe først og kontrollere at bedriften faktisk tar i mot, oppfordrer Alm.

– Når du kommer for å levere en bobil til vraking er det viktig at du har tømt den for alt som ikke tilhører selve bobilen. Om du har latt løsøre ligge igjen i bobilen kan du få en tilleggsregning eller må fjerne det før den tas i mot og vrakpanten kan utbetales.

I Alms bedrift tar de i mot om lag 600 biler i året med stort og smått. Vi forstår at salg av deler fra vrakene er en viktig del av deres inntekt. Dette er deler som også verksteder kjøper, men for bobiler har det vært lite å hente ut. De som har kommet inn til nå har stort sett vært i for dårlig forfatning, forteller Alm.

Alle medlemmene i NBF er godkjente oppsamlingsplasser. Du finner deres medlemsliste her.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *