Skuffende besøk på Caravanmessen

Caravanmessen 2022 ble avsluttet i dag og messeledelsen konkluderer med skuffende besøk. Er det de daglige krisemeldingene om renteøkning, strømpriser, dieselpriser og krig som har holdt kundene hjemme?

Konrad Sel er skuffet, men gir ikke opp å arrangere Caravanmessen. Foto: Knut Randem.

Flere utstillere Bobilverden.no har snakket med savner barnefamiliene. Det skal ha vært den samme trenden på Elmia i Sverige og Caravan salon i Tyskland at barnefamiliene har holdt seg hjemme.

I løpet av de fire messedagene ble messa besøkt av 9 112 personer mot 10 951 i fjor. Flere utstillere har overfor Bobilverden.no uttrykt at det ikke gir grunnlag for en messe eller deltakelse neste år. Andre er mer nøytrale og melder om greit salg. Messegeneral Konrad Sel er imidlertid klar på at han skal arrangere Caravanmessen også neste år.

– Det er synd for utstillerne, som har lagt ned mye arbeid i messedeltakelsen, at de ikke får bedre uttelling. Vi har hatt høy klikkrate på markedsføringen og hjemmesiden vår, men folk har altså ikke kommet hit.
Sel tror de daglige krisemeldingene for vinteren får folk til å utsette sine innkjøp til det igjen blir ro og forutsigelighet. Spesielt tror han dette gjelder barnefamiliene som gjerne har høyere gjeld.

– Er det for dyrt å komme inn på messa?
– Undersøkelsene vi gjør blant de besøkende tyder ikke på det. Billettprisen dukker ikke opp som et negativt parameter, sier Sel.

Flere merker ble savnet på årets messe. Dethleffs og Sunlight meldte seg aldri på messa og Pilote og Frankia meldte seg av kort tid før messa. Det førte til at messa ble konsentrert om tre haller i stedet for fire. Likevel forteller Sel at det er solgt like mange kvadratmeter utstillingsareal som i fjor fordi de da hadde mer avstand på grunn av pandemien og noe dårligere utnyttelse av plassen.

Messecampen rundet 1 000 gjestedøgn. Foto: Konrad Sel.

Messecampen har som vanlig vært på Hellerudsletta. Der har de hatt over 1 000 gjestedøgn, men Sel hadde ventet besøk av ytterligere et par hundre ekvipasjer på messecampen.

Sel beklager at de ikke kan ha en messecamp utenfor utstillingshallene på Lillestrøm. Han tror det hadde skapt mer stemning og gjort besøket mer attraktivt for mange.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  13 comments for “Skuffende besøk på Caravanmessen

  1. Forhandlere har sagt i forkant av messen at 2023 modeller er nesten kun restordre fra 2022 (og 2021)…
    Tidligst dukker det ‘nytt’ til 2024..

  2. Inngangsprisen er overkommelig, men parkeringsprisen er hinsides. Kr. 340 for parkering en dag på messen er vel dyrere enn Oslo sentrum. Info om parkeringsprisen er heller ikke lett tilgjengelig på parkeringsområdet

    • Hva annet kan du forvente av OnePark? Jeg var der i to timer og 9 minutter den ene dagen, men ble avkrevd avgift for 3 hele timer, selv om Nova Spektrum på sine FAQ-sider opplyser om at «(…) med automatisk skiltgjenkjenning slipper du å betale for mer tid enn du bruker. (…)». OnePark har på sine sider opplyst om at man må betale pr påbegynte time, så her er det motstridende info. Aldri mer parkering ved varemessa for min del, er bare noe fordømt kjeltringpakk alle P-selskapene. De andre dagene parkerte jeg gratis litt lenger unna og brukte elsparkesykkelen den siste biten.

    • Jeg kunne ikke vært mere enig med Pål og alle de andre som kommenterer parkeringavgiften på messeområdet…jeg og kona har besøkt caravanmessa i mange år og denne gangen måtte vi betale nesten 400 kr i parkering de timene vi besøkte messa…det er for drøyt…ikke rart at folk skygger unna caravanmessen

  3. Både inngang og parkering er svindyrt. Vi var på utkikk etter en produsent som dessverre ikke var på messa. Ellers var messa veldig bra. Det er nok påvirkning av økonomien som henger litt knyttet til mindre besøkende. Vi fant isåfall en klubb vi meldte oss inni som vi ikke hadde funnet hvis vi ikke var på messa.

  4. Var på Caravan messe i Alicante for 2 år siden. Dobbel så stor som på Lillestrøm. Parkering 1 EUR, og inngang 5 EUR, men du kunne laste ned gratis inngangsbillet ved å gå på hjemmesiden til IFA messen. Tjukkt av folk i alle aldre. Slik skal det gjøres.

  5. Vanvittig parkeringsavgiften, for å se på det samme som en kunne sett i enhver caravanbutikk. Lite «duppeditter» og kjedelige stands. Ikke annet en tykke kataloger uten prislister, og like det lille utstyret som var til salgs, var like dyrt som i de dyreste caravanbutikkene ellers.
    Hva med litt vedlikeholdsopplyaninger og praktisk bortlæring.
    Nei, dette var ikke verdt pengene for å komme inn dessverre.

  6. Både inngangspris og parkering var i drøyeste laget. Inngangspris og parkering ble en liten 1000 lapp for min mann og meg. Mitt første messebesøk og skuffelsen var stor. Tror ikke vi kommer tilbake ved en senere anledning dessverre.

  7. Årets utstilling var en skuffelse for oss som er interessert i segmentet for kompakte bobiler.Utstillingen var i for stor grad dominert av store kjøtetøybi 8- 9 meters klassen.
    Bransjen er preget av dårlige salgstall i 2022.På bakgrunn av dette forekommer det merkelig at selgerne var mer opptatt av å sitte å prate med hverandre, enn å kommunisere med potensielle kunder.Vi var på utstillingen i 3-4 timer, og opplevde kun en gang å bli spontant kontaktet av en selger, og det var hos den svenske produsenten Nordic.Selgeren var både hyggelig og kunnskapsrik.
    Ved en annen anledning kontaktet vi en selger da jeg registrerte at en bil var konfigurert med komposittfjærer på bakakselen.Selgeren måtte tilkalle en kollega da han selv ikke hadde hørt om komposittfjærer.Jeg spurte så den tilkalte segeren om han hadde kunnskap om fjæringskarakteristika på komposittfjærer, men det eneste han kunne opplyse oss om er at de ikke blir utsatt for rust!!
    Jeg leste en gang om en selger som gikk fra bilbransjen til bobilbransjen.Han uttalte at når det gjelder professjonalitet, er bobilbransjen nærmest på steinalderstadiet.Dette er også min erfaring.
    Min konklusjon er at det blir mange år før jeg vil sette mine ben på en bobilutstilling.Man kan like godt besøke en lokal forhandler , der er det ingen inngangspenger eller parkeringsavgift og forhåpentlig blir man møtt av en interessert selger med et minstemål av produktkunnskap.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.