De har vært sterke på Nordmøre selv om de har befunnet seg i Trøndelag. Nå åpner de egen avdeling i Surnadal for å nå gamle høyder.
Cabo-gruppen åpnet siste uke sin fjerde avdeling i Surnadal. Fra før er de representert i Steinkjer og sør for Trondheim.
Daglig leder Bjørn Lutdal i Cabo-gruppen forteller at de har hatt gode resultater på Nordmøre, men at de de senere årene har tapt litt terreng der. Nå åpner de like god en ny avdeling i Surnadal for å ta tilbake det tapte.
Cabo-gruppen er en av de større aktørene i Midt-Norge innen bobil og caravan. Hovedkontoret ligger på Tiller i Trondheim kommune. Der har de vokst ut lokalene, men de ville ikke forlate en godt plassert avdeling. Løsningen ble isteden å gå til nabokommunen Melhus i sør og flytte to merker og verkstedet ditt.
– Det ga oss vesentlig større verkstedkapasitet og bedre muligheter til å være gode i ettermarkedet, forteller Lutdal. Samtidig flyttet de salget av Dethleffs og Sunlight til Melhus, men beholdt Carthago og Rapido på Tiller. Knaus kom også inn i bildet på denne tida.
Cabos tredje avdeling er i Steinkjer. Den flyttet i mai inn i nye lokaler ved et større kjøpesenter. Lutdal forteller at det var suksess fra første dag og at omsetningen raskt passerte den gamle Steinkjer-avdelingen.
– På grunn av plasseringen ved senteret opplever vi her at kunder kommer inn på impuls for å se på bobil, forteller han.
Oppførselen i ettermarkedet avgjør
Lutdal er overbevist om at ettermarkedet er viktig. Derfor er det nødvendig å ha tilstrekkelig verkstedkapasitet.
Og nettopp verkstedkapasitet og kompetanse var viktig da de valgte å åpne sin fjerde avdeling i Surnadal.
– Vi så litt på Kristiansund, men vi fikk muligheten til å åpne den nye avdelingen i samarbeid med Roald Moen AS i Surnadal. De hadde verksteder med løftebukker som kan ta bobiler. De har også kvalifiserte medarbeidere, som nå skal oppgraderes på bobil og blant annet sertifiseres for gassarbeid.
– Vi har diskutert med eierfamilien i et par år. Det begynte med tanker om at de skulle ha noen bobiler i kommisjon, men vi går for en fullverdig avdeling i Roald Moens lokaler, sier Lutdal.
– Verkstedet var egnet og det hadde tre bilmekanikere og en elektriker. Det er mye enklere å åpne en avdeling når verkstedet er på plass. Her fikk vi alt fiks ferdig.
Avdelingen har fått navnet Cabo Nordmøre, og selv om det er Roald Moen AS sine folk som driver avdelingen er kundeforholdet mellom kunden og Cabo-gruppen.
– Surnadal er ikke noe stort sted, men lett å nå. Vi er trygge på at dette vil gå bra uten at vi er der døgnet rundt, sier Lutdal.
– Dette blir et fint tilskudd for å demme opp for konkurransen på Nordmøre. Det er viktig å ha et servicepunkt der. Det er i ettermarkedet slaget står. Den som er best på ettermarkedet selger også flest bobiler. Da er det viktig å ha god verkstedkapasitet slik at raskt service er mulig.
Cabo-gruppen har om lag 30 ansatte og omsetter for rundt regnet 200 millioner kroner. I år har de kjøpt inn 130 nye bobiler og har solgt dem etter planen, avslutter Lutdal.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no