Skal ta tilbake Nordmøre

Roald Moen AS i Surnadal er nå Cabos fjerde avdeling. Foto: Cabo.

De har vært sterke på Nordmøre selv om de har befunnet seg i Trøndelag. Nå åpner de egen avdeling i Surnadal for å nå gamle høyder.

Cabo-gruppen åpnet siste uke sin fjerde avdeling i Surnadal. Fra før er de representert i Steinkjer og sør for Trondheim.

Bjørn Lutdal satser på Nordmøre. Foto: Cabo.

Daglig leder Bjørn Lutdal i Cabo-gruppen forteller at de har hatt gode resultater på Nordmøre, men at de de senere årene har tapt litt terreng der. Nå åpner de like god en ny avdeling i Surnadal for å ta tilbake det tapte.

Cabo-gruppen er en av de større aktørene i Midt-Norge innen bobil og caravan. Hovedkontoret ligger på Tiller i Trondheim kommune. Der har de vokst ut lokalene, men de ville ikke forlate en godt plassert avdeling. Løsningen ble isteden å gå til nabokommunen Melhus i sør og flytte to merker og verkstedet ditt.

– Det ga oss vesentlig større verkstedkapasitet og bedre muligheter til å være gode i ettermarkedet, forteller Lutdal. Samtidig flyttet de salget av Dethleffs og Sunlight til Melhus, men beholdt Carthago og Rapido på Tiller. Knaus kom også inn i bildet på denne tida.

Cabos tredje avdeling er i Steinkjer. Den flyttet i mai inn i nye lokaler ved et større kjøpesenter. Lutdal forteller at det var suksess fra første dag og at omsetningen raskt passerte den gamle Steinkjer-avdelingen.
– På grunn av plasseringen ved senteret opplever vi her at kunder kommer inn på impuls for å se på bobil, forteller han.

Cabo Fritid Steinkjer flyttet inn i nye lokaler i mai. Det var suksess, forteller Lutdal. Foto: Cabo.

Oppførselen i ettermarkedet avgjør
Lutdal er overbevist om at ettermarkedet er viktig. Derfor er det nødvendig å ha tilstrekkelig verkstedkapasitet.

Og nettopp verkstedkapasitet og kompetanse var viktig da de valgte å åpne sin fjerde avdeling i Surnadal.
– Vi så litt på Kristiansund, men vi fikk muligheten til å åpne den nye avdelingen i samarbeid med Roald Moen AS i Surnadal. De hadde verksteder med løftebukker som kan ta bobiler. De har også kvalifiserte medarbeidere, som nå skal oppgraderes på bobil og blant annet sertifiseres for gassarbeid.

– Vi har diskutert med eierfamilien i et par år. Det begynte med tanker om at de skulle ha noen bobiler i kommisjon, men vi går for en fullverdig avdeling i Roald Moens lokaler, sier Lutdal.

– Verkstedet var egnet og det hadde tre bilmekanikere og en elektriker. Det er mye enklere å åpne en avdeling når verkstedet er på plass. Her fikk vi alt fiks ferdig.

Nordmøre har fått sin Cabo-avdeling i Surnadal. Foto: Cabo.

Avdelingen har fått navnet Cabo Nordmøre, og selv om det er Roald Moen AS sine folk som driver avdelingen er kundeforholdet mellom kunden og Cabo-gruppen.

– Surnadal er ikke noe stort sted, men lett å nå. Vi er trygge på at dette vil gå bra uten at vi er der døgnet rundt, sier Lutdal.

– Dette blir et fint tilskudd for å demme opp for konkurransen på Nordmøre. Det er viktig å ha et servicepunkt der. Det er i ettermarkedet slaget står. Den som er best på ettermarkedet selger også flest bobiler. Da er det viktig å ha god verkstedkapasitet slik at raskt service er mulig.

Cabo-gruppen har om lag 30 ansatte og omsetter for rundt regnet 200 millioner kroner. I år har de kjøpt inn 130 nye bobiler og har solgt dem etter planen, avslutter Lutdal.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *