Skal lære mer om gass i bobil

Styreleder Tor Alvern i NCB konstaterer at det har vært viktig organisasjonen å få en generalsekretær. Foto: Knut Randem.

Styreleder Tor Alvern i NCB konstaterer at det har vært viktig for organisasjonen å ansette en generalsekretær. Foto: Knut Randem.

En av effektene av et voksende marked for bobiler er at det er for få brukte biler i markedet. Etter år med for høy lagerbeholdning er det nå for få brukte enheter på lager. Samtidig øker bransjen kompetansen blant annet på bruk av gass i bobil.

Bobilverden møter styreleder Tor Alvern i Norsk Caravanbransjeforbund (NCB) under Caravanmessen. Vi vil høre mer om organisasjon, marked, kompetanse og satsninger.
– Vi trodde vi skulle miste forhandlere som medlemmer i 2015, men det har isteden økt, forteller Alvern og legger til at over halvparten av alle forhandlere i Norge er medlemmer i NCB.
Noen vil ikke være medlemmer, andre får ikke lov til å bli medlemmer. NCBs krav til forhandlere, som vil bli medlemmer, er at de har godkjent regnskap, eget verksted og ikke driver med parallellimport.

NCB blir 20 år i 2016 og det skal markeres, lover Alvern. Blant annet skal det komme en jubileumsbok. Men selv om forbundet blir 20 år, mener han at dette er en liten bransje som har litt igjen før de er på nivå med den regulære bilbransjen. Skolering av medlemmene og deres medarbeidere er derfor viktig.

For et par år siden var lagrene av brukte bobiler store og bandt mye kapital. Det svekket forhandlernes økonomi. Da satset NCB på kursing av sine medlemmer for å sette fokus på problemet og få fortgang på bruktbilsalget. Det skal ha gitt gode effekter og lagrene har jevnt over krympet drastisk.
– Vi har gått fra en situasjon med alt for mange bobiler på lager til en situasjon hvor flere har vært nødt til å kjøpe inn brukte bobiler for å ha et bredt tilbud til kundene som besøker oss, forteller Alvern.

Satser på gass-sertifikat
Nå satser NCB på å utdanne mekanikerne slik at de behersker gassarbeider fullt ut.
– I samarbeid med DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) skal det gjennom vinteren være mulig for forhandlerne å sende sine mekanikere på kompetansegivende kurs. Bestått kurs vil gi deltakerne et sertifikat som bevis på at de behersker arbeid med gassanlegg i bobiler.
– 85 til 90 av våre medlemmer har mekanikere. Utdanningen vi tilbyr dem vil være en komplett pakke innen gassarbeid.
– Vi vil at folk skal ha respekt for gass – ikke engstelse. Det er mye som rister når du kjører rundt. Derfor bør regelmessig trykktesting av gassanlegg være et krav, sier Alvern.
– Gasskurset blir sentralt, men vi vil også kjøre regionale medlemskurs om elektriske anlegg, vannsystemer og varmesystemer.

På den merkantile siden vil NCB tilby medlemmene sine kurs i lagerstyring.
– Det er lav lønnsomhet i bransjen og vi trekker inn proffe folk for å lære medlemmene hvordan de kan forbedre lagerstyringen sin. Lagerholdet er sentralt for lønnsomheten.

– Det er viktig at medlemmene har høy kompetanse. Det er vår oppgave i styret å legge til rette for utdanningen. Den vil bidra til å gi fornøyde kunder.

Fra 2015 har NCB styrket sin organisasjon med en generalsekretær i halv stilling. Situasjonen for organisasjonen har endret seg svært positivt etter dette, forteller Alvern.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.