Skader trenger ikke koste skjorta

Det var nå fortærende også at den steinen eller stanga skulle være akkurat der vogna eller bobilen skulle manøvreres på plass. Eller at plassen ble akkurat for liten, så gjerdet laget en praktfull ripe i sideplata. 

Uff, det var nå fortærende med den stanga som akkurat rakk å slå hull i ytterplata der vi skulle parkere. Hva gjør vi nå?

Dette fikser vi enkelt, sier Sigurd Egeland, som har spesialisert seg på små og mellomstore karosseriskader på campingkjøretøyer.

Det varsler alvorlig ebbe på kontoen når slike filleskader skal repareres. Men fortvil ikke. Smartrepair Egeland Bilteknikk kan ordne slike skader uten at det koster skjorta.

Campingvogner og bobiler består for det meste av et «skjelett» dekket med såkalte sandwich plater. Det er glatt eller strukturert (kulehamret) aluminium ytterst, isolasjonsmateriale i midten, og innerplate av tynn, tynn kryssfiner eller kunststoff innerst. Det hele limt og presset sammen under høyt trykk.

Oppstår en skade, er det ikke sjelden at hele plata må skiftes, fordi den er støpt i ett stykke. Alternativt er det kreative sjeler som dekker skaden under en dekal, klistremerke eller endatil med ducktape.
– Men det er ingen god løsning, og kan medføre både kondens, fuktighet og ødeleggelse av isolasjonen, sier Sigurd Egeland, som siden 2015 i sitt firma på Ålgård i Rogaland har spesialisert seg på å redde dagen og økonomien til de som har hatt noen småuhell underveis.

Reparasjon
I stedet for å skifte hele plata eller veggen, foretar Sigurd lokal reparasjon av skaden. Han har siden 2015 utført reparasjoner av små og middelstore skader, og har et utstrakt og godt samarbeid med forsikringsbransjen, caravanforhandlere og karosseriverksteder både lokalt og lengre utover.

– Vi har også mange privatkunder, men det virker som om mange ikke er klar over at deres bobiler og campingvogner kan repareres uten å måtte skifte ut hele platen.
– Dermed sitter både de og forsikringsselskapene igjen med unødvendig høye kostnader ved skifte av hel plate eller vegg, i stedet for å foreta lokal reparasjon, sier Sigurd, som peker på at man kan spare bortimot 80 prosent ved reparasjon framfor hel utskiftning (fortsetter under bildene).

Her begynner det å hjelpe. Hullet i plata er tettet permanent.

Litt grunning må til.

Så er det lakkering med billakk i samme farge som resten av plata.

Ferdig.

Ny metode

Med et spesielt vakuumverktøy kan Sigurd fylle opp skaden og bygge opp igjen plata med epoxy og polyestermasse til en overflate lik resten av veggen.

– Men, blir en reparasjon like bra over tid som full utskiftning?
– Ja, slår Sigurd fast: – Min leverandør av dette utstyret, produkter og materiell (HBC i Danmark) har utviklet dette selv og er vel i dag verdensledende innen for dette fagfeltet. Reparasjonsmetoden er anerkjent av blant annet forsikringsbransjen. Jeg ønsker derfor å formidle at en reparasjon av platen kan være et bra alternativ til plateskift på små og mellomstore skader.

Metoden er både enkel, rimelig, rask og solid, hevder Sigurd. Der det er hull i plata, fylles disse med tokomponent epoxy. Riper og annet fylles med en spesiell polyestermasse til plata er slett. Gjennom avstøp sikres samme struktur eller mønster. Deretter lakkeres det hele med billakk.
– Denne reparasjonen vil holde like lenge som resten av vogna eller bobiler, mener Sigurd Egeland.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, BoCM
Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet

PS
Har du tips om tilsvarende firmaer i andre deler av landet så del det gjerne i kommentarfeltet under.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.