I overgangen mellom sommer og høst bør du sjekke hvordan du bruker lysene på bilen din.
– Vær spesielt oppmerksom på hvordan du bruker fjernlys, og at du ikke stopper med nærlysene tent, advarer Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Stopper du med nærlysene tent, har ikke trafikanter som kommer imot sjans til å se om det står personer ved siden av eller bak bilen. Det kan skape farlige situasjoner.
– Står du stille med nærlysene på er lyset så sterkt at man ikke ser hva som befinner seg på siden eller bak bilen. Tenner du parklysene når du stopper og står stille, øker du tryggheten både for de som kommer imot, men også for fotgjengere og andre som befinner seg i nærheten av bilen som står stille, sier Svendsen.
Overstyr automatikken
Mange biler har automatisk aktivering og deaktivering av fjernlys, men NAFs erfaring er at disse systemene ofte blender ned for tidlig og tenner fjernlysene for sent.
– Vi anbefaler at du styrer fjernlysene manuelt. Da kan man bruke lysene optimalt uten å blende andre veifarende. Stoler du for mye på automatikken kan du risikere å kjøre langt med dårligere lys fordi fjernlysene ikke tennes raskt nok. Samtidig er disse systemene følsomme for gatelys og kan faktisk også blende ned når bilens egne lys treffer skilt langs veien, sier Svendsen i en pressemelding.
Samtidig råder NAF til at du nå tar en runde rundt bilen for å sjekke at alle lys fungerer som de skal.
Skru ned lysstyrken i skjermene
Ute på mørke veier er det viktig å ikke rette blikket mot lysene på biler som kommer imot.
– Ser du inn i lysene fra andre biler reduseres nattsynet, som er avgjørende for å se fotgjengere, dyr og hindringer, kraftig. Øynene kan bruke så mye som 15 til 20 minutter på å igjen få optimalt nattsyn, sier Svendsen.
Det har blitt populært med store og lyssterke skjermer i moderne biler. Også disse kan være med på å gi deg dårligere nattsyn.
– Vi anbefaler at du skrur av skjermene helt, velger nattmodus eller reduserer lysstyrken når man kjører i mørket. Mange biler har også innvendig interiørbelysning som man med fordel kan skru av. Det er sikkert elegant i brosjyren, men gjør ikke annet enn å sørge for at du får dårligere nattsyn på mørke landeveier, sier NAF-rådgiveren.
– Det er jo et paradoks at Saab, på den tiden da man hadde analoge instrumenter, hadde en egen knapp som slukket alt lys i dashbordet med unntak av speedometeret, mens bilprodusentene i dag bader bilistene i innvendig lys.
Tekst: Redaksjonen