Bilene våre har blitt bredere. Nå anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplassene. Spesielt bybobilene vil ha nytte av det.
Dimensjonering av parkeringsplasser har vært gjenstand for diskusjon i mange byggeprosjekter, og det er et økende antall tvistesaker i boligkomplekser. En vesentlig grunn er at personbilene har blitt bredere i løpet av få år, med uheldige følger spesielt i forbindelse med parkering i parkeringsanlegg, skriver SINTEF.
Som en konsekvens av dette, anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 meter.
Anbefalingene gjelder for både boligbebyggelse og andre typer bebyggelse og virksomheter. Med parkeringsanlegg menes parkering på opparbeidet uteareal (terreng) og parkering i og på byggverk som garasjer, parkeringskjellere, parkeringshus og parkering på tak.
– Én ting er at man må kunne kjøre inn og ut av en parkeringsplass på en grei måte. Men når bilen er parkert må man også ha plass til å åpne dørene, slik at man kan komme inn og ut. Dette gjelder alle bilens dører, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i SINTEF.
– Vi mener det ikke er funksjonelt om bilen må tømmes for passasjerer og gods før man kan parkere. Da kan man fort komme i en situasjon der trygg plassering av barn og bikkjer, bager og utstyr mens man kjører inn og ut av plassen, blir vanskelig.
Ifølge SINTEF innebærer funksjonell parkering at alle kan sitte i bilen til den er parkert, noe som også vil bidra til å redusere risikoen for alvorlige ulykker i parkeringshus.
– Dette er en utvikling som skjer parallelt i flere andre land. For eksempel økte de tyske anbefalingene fra 2,50 til 2,65 meter bredde tidligere i år, forteller Kirkhus.
SINTEF har ikke endret dybdekravet til parkeringsplasser eller manøvreringsfeltet mellom plassene.
Anvisningen 312.130 omhandler parkeringsanlegg for personbiler. Bobiler er ikke en del av bildet her, men for smalere bobiler som for eksempel bybobilene vil dette helt klart merkes som en forbedring så lenge de ikke er for lange.
Kjøpesentere og andre som ønsker å gi plass til handlende kunder i bobil må selv ta et bevist valg om å lage slike plasser til de som ikke passer inn på 260 x 600 cm.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Det er ikke parkeringsplassene som er blitt for små, det er bilene som er blitt for store!
For ca 20 år siden hadde jeg en gammel Mercedes minibuss som både ferie- og privatbil. Den var både lengre og breiere (og sågar høyere) enn de fleste parkerings-felter (og innkjørsel til parkeringshus), så da måtte jeg bare pent finne andre steder å parkere! De som i dag velger å kjøpe alt for store biler, får også ta følgene av dèt, og ikke sutre over at “parkeringsplassene er blitt for små for meg”…
Den viktigste grunnen til at bilene har blitt større har med sikkerhet å gjøre. Dette tar nødvendigvis plass, men har sørget for at man fint overlever mange kollisjoner i dag man ville umiddelbart blitt drept av i gamle dager.
En gammel minibuss har vel et sikkerhetsnivå vi helst forbinder med en moped i dag, og er selvsagt ikke noe vi vil tilbake til.
Å sutre om at «alt var bedre før, og folk er alt for kravstore» bringer ingen verdi til denne debatten, da det ikke er noen fornuftige mennesker som vil tilbake til sikkerhetsnivået biler hadde før