Garanti, service, registerreim og slikt

Oljeskiftet er bare en mindre del av en service. Foto: Knut Randem.

Oljeskiftet er bare en mindre del av en service. Foto: Knut Randem.

Hvordan skal vi stelle bobilen vår? Ja, det kan det være mange synspunkter på, men vi skal i denne omgangen se på bildelen. Hva krever den av service og oppfølging? Vi spør et Fiat-verksted ettersom Fiat er basis for de fleste bobiler i Europa. Dessuten har de en registerreim…

Bobilverden har besøkt Essen Bil AS i Spydeberg i Østfold. Det er et autorisert Fiat-verksted. Verksmester Øivind Von Essen og kundebehandler Ole Trygve Snopestad svarer på våre spørsmål og gir råd.

Regelmessig ettersyn av bildelen er viktig både for å ha en bil du kan stole på at går som den skal, men det er også andre grunner til at bobilen bør inn på merkeverksted regelmessig.
– I Norge er det RSA som har garantiansvaret i to år på vegne av Fiat. I tillegg kommer den norske reklamasjonsretten på fem år, men den er en sak mellom deg og forhandleren hvor du har kjøpt bobilen – uansett om reklamasjonen gjelder bildel eller bodel, sier Essen. Har du kjøpt bobilen i et annet land gjelder reglene i det landet.

Opp på bukken minst en gang i året, anbefaler Fiat-verkstedet. Foto: Knut Randem.

Opp på bukken minst en gang i året, anbefaler Fiat-verkstedet. Foto: Knut Randem.

Årlig service
– Normalt anbefaler vi at en bobil er på service på merkeverksted minimum en gang i året eller ved hver 20.000 km dersom du kjører mye, sier Snopestad.
– Ta gjerne service om våren dersom du tar den ut av vinteropplag. Da får du sjekket alle servicepunkter. Det er over 40 servicepunkter og noen underpunkter vi tar for oss. Vi skifter også oljefilter, olje, pollenfilter og gjennomført eventuelle fabrikkoppgraderinger. Vi smører også opp bremser ved behov og justerer håndbrekk om nødvendig. Noen modeller har også smørenipler på bakstillingen.
– Hva er fabrikkoppgraderinger?
– Det kan ofte gå på sikkerhet, styreenhet, motor, tiltrekking av bolter og ryggelys har vi hatt som fabrikkaksjoner. Som regel små jobber, men viktige for bilen. En kampanje vi hadde nylig gikk på en feil som førte til at vann rant ned i motor, frøs og ved kaldstart ble registerreima ødelagt med motorhavari som resultat. Løsningen fra Fiat var i dette tilfellet at vi monterte på et plastdeksel som ledet vannet rett vei og løste problemet.
– Dersom du ikke har hatt bilen på merkeverksted og har fått gjort slike oppgraderinger i forbindelse med service gjelder ikke garantien, sier Snopestad.
– Alle slike fabrikkaksjoner er gratis for kundene og tas sammen med servicen.

Regelmessig skifte av registerreim
– Hvilke modeller har registerreim og hvor ofte skal registerreima skiftes?
– Alle Fiater med motor på 2,3 og 2,8 liter har registerreim. Modeller med 3 liter motor har ikke reim og slipper denne utskiftingen.
– Registerreima skal skiftes hvert fjerde år eller ved 100.000 kjørte kilometer dersom det inntreffer tidligere. På en halvintegrert bobil koster det 8000 kroner å skifte registerreima, men på en helintegrert bobil hvor det er trangere å komme til koster det 9000 kroner.

Øivind Von Essen (t.v.) og Ole Trygve Snopestad i Essen Bil AS har plass til en bobil av gangen. Foto: Knut Randem.

Øivind Von Essen (t.v.) og Ole Trygve Snopestad i Essen Bil AS har plass til en bobil av gangen. Foto: Knut Randem.

Det er uansett billigere enn å risikere motorhavari med en pris på 20-25.000 kroner. Snopestad forteller at en vanlig service hos dem koster ca 5900 kroner, men store motorer det går mer olje på kan bli litt dyrere.

Høst og vinter
Om høsten er det viktigste ettersynet å sjekke at frostvesken holder temperaturene bobilen skal benyttes under. Dersom den skal vinterlagres er det viktig at den står tørt. Snopestad anbefaler også bruk av tørkeball ved vinterlagring. Sørg også gjerne for en årlig motorvask.

Oppdatering: For motorer med euro 4 og 5 er kjørelengden noe lenger enn oppgitt over, men tiden på fire år gjelder også for disse.

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Apper for deg som vil ut på tur i sommer

Det finnes en rekke mobil-apper som gjør friluftsopplevelsene enklere å planlegge. Norsk Friluftsliv har samlet et knippe av dem for Read more

Nybegynner eller litt erfaren? Del 2: Skrevne og uskrevne regler

Redaksjonen i Bobilverden.no prøver i denne artikkelen og del 1, som ble publisert 17. juni, å gi noen enkle råd Read more

  1 kommentarer til “Garanti, service, registerreim og slikt

  1. Dag
    28. januar 2016 at 20:38

    Det må være en konstruksjonsfeil på FIAT DUCATO,

    Jeg står på fjellet, og det snør. Varmen inne i bilen gjør at sneen på frontruten smelter, og vannet renner ned i motoren … og inn i motoren, Der fryser det til is, Når jeg så starter så hopper registerreimen noen hakk, og motoren havarerer, Det blir dyrt,

    Jeg har opplevet det 2 ganger. Nå sier verkstedet at de har hatt flere tilfeller, Men hva gjør man? Har noen andre hatt dette ?

    Dag

    • Knut
      28. januar 2016 at 22:32

      Jeg har ikke opplevd dette selv, men har en venn som opplevde det. Der røyk registerreima. Etter det jeg ble fortalt blir det på service montert et deksel som leder vannet en annen vei. Sjekk med merkeverkstedet ditt.
      Min venn fikk det på garantien fordi serviceheftet var i orden.
      Dette skal gjelde noen modeller.

      • Alf Eirik Hundstad
        14. august 2016 at 13:06

        Splitt en søppelsekk på langs og tape den fast på ruta ett stykke opp.
        Går å bruke tykk plast med hell.

    • Knut Næaa
      4. september 2017 at 06:06

      Ja det har jeg hatt. Jeg dro til et verksted og de på pekte at den nedre gummilista mot vinduet ikke tettet helt. Ble anbefalt å løsne denne forsiktig, noen skruer, sette den inn med silikon eller lignende og presse den på plass igjen. Årsaken var at vannet fra ruta fant en annen veg ned enn den son var tiltenkt via rennesystemet. Sjekk at alle disse åpningene er åpne og ikke tettet av løv. Syntes dette hørtes litt merkelig ut, men virkelig, det hjalp. Hos meg gikk ikke starteren rundt i hele tatt og hele motoren var kun en isklump. Dette var to dager før påske og bilen sto hjemme på tunet. Det tok to dager med vifteovn på bakken før jeg klarte å få start. Men det hjalp!

  2. bjørne
    13. februar 2016 at 12:38

    Dette skjedde med min Ducato også, reg reim hoppa over og fikk motorhavari. Må følge med på hvor vannet renner under lagring ute fikk jeg beskjed om. Bilen er en tyskimportert 05 modell med alkove og 2 liters motor. Merkelig konstruksjon…

  3. Jan Johan
    2. mars 2016 at 18:03

    Og noen forhandlere sier;
    – årlig oljeskift
    – service ved 45.000 km.
    – registerreim ved 100 eller 120.000 (modellavhengig) eller 4 år.
    Dette står det i boka som fulgte bilen også.

    Bukken som passer havresekken……

  4. Inge
    6. mars 2016 at 13:02

    Har dette med vann som renner inn I motoren på Ducato skjett på nyere modeller ?

    • Johan Vinje
      17. august 2017 at 10:34

      Det er dette eg også mangler svar på.Har 16 modell Fiat Dukato

    • karlsen
      25. oktober 2017 at 12:28

      Dette har skjedd meg 2 ganger. Ducato 130. 2013 modell

  5. frank
    6. mars 2016 at 13:05

    Leser om Smørenipler på bakstillingen ? Hvilke modeller gjelder dette ?????

    • Trond
      6. mars 2016 at 21:13

      Bakakselen på ALKO ramme har to nipler som skal smøres med varmebestandig fett hvert år.

  6. John Granly
    20. november 2016 at 09:32

    Var ikke mulig å starte Ducato bobilen høsten 2016 for å kjøre den inn på vinterlager. Det skjedde bare etbosrvuker etter siste service på Fiat verksted. Biler fra 2013, har gått 33.000, og jeg måtte betale 75 % fordi tre firedeler av garantitiden varcgptt! Registerreim kugget over som følge av vann og is, sies det. Er ikke dette en alvorlig konstruksjonsfeil fabrikk/importør bør dekke?

  7. Roy Stene
    17. mars 2017 at 00:12

    Dette problemet har skjedd hos meg nå, Ducato, verkstedet sier mellom 30 og 40 Tusen. .. er det normalt. Hvis dette er ett problem må da importøren Gjøre noe med det. Verkstedet sa, som sagt tidligere vann og frost I registret. Dette Bør absolutt importøren av alle Fiater ta på allvår

  8. Jann O.
    19. mars 2017 at 11:20

    Tips uten garanti. Har limt fast en remse av plast inne i luftinntakshusets nedre kant i (panserdelen) plastremsen er ca. 90mm. brei og lengden må være så lang at den bøyes opp en del på sidene ( opp til plastklakkene) for skruefestene til gitteret. Klipp ut for klakkene i plastremsen og fest gitteret. Lim fast plastremsen med Tec 7 eller lignende. Når du nå lukker igjen panseret vil dene plastleppa legge seg inni den nedre luftinntakskanaldelen og lede vannet lengere inn og ned i dren “utløpet”. Panser må helst ligge så langt inn-justert som mulig for å oppnå maksimalt press på pakningen rundt luftinntakshuset.” Justeres på panser hengslene”. Ps! Jeg demonterte kanalen fra panseret, det forenkler arbeidet. Viktig at plastleppa kommer så langt inn i det nedre huset som mulig. Denne modifikasjon innvirker ikke på bilens funksjon og systemer. OBS! Har Fiat en annen løsning så benytt den.

  9. Johan Vinje
    20. april 2017 at 20:12

    Var på første service med min Fiat dukato i dag. 2016 modell. Fekk med meg eit orginalt deksel med slanger som jeg skal montere sjølv over registerreima. Håper det ikkje er komplisert. Mottar gjerne tips om montering. Eg betalte kr. 1400,00 for dekslet ?

  10. Wiktor Wikan
    6. oktober 2017 at 00:21

    Har en Fiat dukato 2012 model. Alle serviser er fulgt ,registerreim skifta.
    I sommer var vi på tur i Europa og eg fikk opp to varsel lys .håndbrekk lyste rødt ,ABS gult og motor gult , spidometer ,km sluttet å virkelig og ingen cruskontroll .
    Kjørte inn på Fiat verksted i Tyskland . De sa at det var en ABS sensor som ikke virket og dette var ett kjent problem med dukato.
    Det ville koste 20000, kroner å skifte. Ikke farlig å kjøre med . Sa de. Eg kjørte resten av ferien på GPS. Km.
    Er det noen som har vært borti dette problemet.?
    Bilen er regissert 2.7.12 det vil si at garanti ?
    I Bergen skal de ha 25000 for å sifte delen.

  11. Harry Andersen
    5. februar 2018 at 17:58

    10.mars 2017, hoppet registerreima over 3 hakk, bobil gått knappe 35.000 km, 2010 mod, Fiat. Is i registerreim deksel var årsak. Knuste 8 vipparmer på innsug. Skrudde opp toppdeksel, 29 skruer. Vekk med innerskjerm, reimer, reimskiver og registerdeksel. 8 vipparmer ble bestilt fra Eurodel.no. Registerreim + strammer og løpehjul fra Skruvat.no. 4 kobberpakninger under dyser ble satt på. Mykglødet dem først. Hele rep kom på ca 3.390,- Og jeg har tettet denne renna under frontrute med sikaflex. Og satt på flere utløp med slange og stuss. Og har nå en blikkplate over motor i tillegg. Slettet også feilkoder med feilkodeleser. Og neste bobil blir med registerkjede!

  12. Knut Larsen
    13. april 2018 at 09:04

    I dag har jeg satt inn bilen for å skifte registerreim med vannpumpe. kr. 10.000,-. Dette er en stor kostnad, men skrekkhistoriene ved motorhaveri pga av is på registeret er hakket verre. For å unngå at vann renner mellom frontruta og det dekselet som skal lede vannet bort fra motoren, har jeg satt på en svart elektrotape på overgangen. Dette er usynlig og har fungert i mere enn to år. Og løsner det så er det bare å sette på en ny tape. Dessuten har jeg satt motorvarmer i bilen og har god tro på at jeg skal unngå haveri pga is.

  13. Ivar
    22. april 2018 at 09:46

    Har en 2010 mod.har mye vibrasjon når jeg rygger kan det være bakre motorfeste?

  14. 13. mai 2018 at 14:17

    Eier av en 2014 Sunlight T64 med Fiat Ducato Multijet 150.
    To ganger siste vinter har det vært is i motorrommet. Opplevde det som svært “hard” gange i begynnelsen før den etterhvert gikke penere. Første gang trodde jeg lyden var pgs. kulde, men andre gangen kikket jeg nedi motorrommet og så til min forskrekkelse at motoren var delvis dekket av is, og særlig i forb. med rundt og over deksel over registeret, – men også resten av motoren.
    Problemet er at vann, regn/smeltevann fra snø, renner ned frontruten og UNDER det plastbeslaget som skal klemme mot frontruten. opprinnelig er det “limt” mot ruta med en dobbeltsidig porøs tykk gummitape. Denne både løsner og forvitrer slik at vannet, istedenfor å renne over kanten og ned i utløp i plast-troen, delvis renner under denne og rett ned i motorrommet og overrisler motoren. Er det kuldegrader og kald motor fryser vannet. En helt hårreisende elndig løsning fra Fiat, som har vært nå fra 2006 når dette karosseriet kom og fortsatt i dag. Gjelder forøvrig ikke helintegrerte bobiler som har egen design på karosseriet/frontrute.
    Søkte på youtube og fant flere videoer som omtalte problemet, og fra en Fiat forhandler fikk jeg også utskrift av en metode å hindre dette i å skje. Denne er ganske omfattende så det finnes betydelig enklere metoder.
    Enkleste løsningen er å legge en bred tape over sprekken mellom rute og plastbeslag. Mer permanent er å vippe opp plastbeslaget, fjerne tape og rester av denne, rengjøre flatene mot ruten og plastbeslaget og påføre en relativt tykk stripe av f.eks. Tec7. Samtidig må det tettes tilsvarende i skjøten midt på plastbeslaget. Enda litt bedre kan det gjøres dersom beslagene fjernes helt, men da må noen skruer og vindusviskerarmer fjernes.
    Selv om motoren går tilsynelatende greit, lurer jeg imidlertid fortsatt på om registerremmen kan ha hoppet et hakk eller om den kan ha tatt skade. Vil det merkes om remmen flytter seg ett hakk, – noen som vet ?
    Hvorfor støyet motoren hardt da den ble startet og det var mye is der….?

  15. Arnt Åge Opsal
    30. juli 2018 at 11:24

    Min bil gikk også med en hard lyd en stund, etter ising i motorrommet

  16. 26. september 2018 at 15:29

    Har Fiat t 58 sunligt 2018 mod.
    Renner mye vann i motorrommet, fikk skiftet plastrenne, men ikke bedre, heller værre, forbandet , ny bil.
    Hva må gjøres ??

  17. 19. februar 2019 at 14:44

    Noen som har prøvd seg på skifte av hovedlyspære på 2003 Hymer helintegrert ?

  18. May
    24. juni 2020 at 21:55

    Noen som har erfaring med Eura Mobil Profila? Vi vurderer å kjøpe bobil, men kan veldig lite om det. Noe spesielt vi må tenke på?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *