Garanti, service, registerreim og slikt

Oljeskiftet er bare en mindre del av en service. Foto: Knut Randem.

Oljeskiftet er bare en mindre del av en service. Foto: Knut Randem.

Hvordan skal vi stelle bobilen vår? Ja, det kan det være mange synspunkter på, men vi skal i denne omgangen se på bildelen. Hva krever den av service og oppfølging? Vi spør et Fiat-verksted ettersom Fiat er basis for de fleste bobiler i Europa. Dessuten har de en registerreim…

Bobilverden har besøkt Essen Bil AS i Spydeberg i Østfold. Det er et autorisert Fiat-verksted. Verksmester Øivind Von Essen og kundebehandler Ole Trygve Snopestad svarer på våre spørsmål og gir råd.

Regelmessig ettersyn av bildelen er viktig både for å ha en bil du kan stole på at går som den skal, men det er også andre grunner til at bobilen bør inn på merkeverksted regelmessig.
– I Norge er det RSA som har garantiansvaret i to år på vegne av Fiat. I tillegg kommer den norske reklamasjonsretten på fem år, men den er en sak mellom deg og forhandleren hvor du har kjøpt bobilen – uansett om reklamasjonen gjelder bildel eller bodel, sier Essen. Har du kjøpt bobilen i et annet land gjelder reglene i det landet.

Opp på bukken minst en gang i året, anbefaler Fiat-verkstedet. Foto: Knut Randem.

Opp på bukken minst en gang i året, anbefaler Fiat-verkstedet. Foto: Knut Randem.

Årlig service
– Normalt anbefaler vi at en bobil er på service på merkeverksted minimum en gang i året eller ved hver 20.000 km dersom du kjører mye, sier Snopestad.
– Ta gjerne service om våren dersom du tar den ut av vinteropplag. Da får du sjekket alle servicepunkter. Det er over 40 servicepunkter og noen underpunkter vi tar for oss. Vi skifter også oljefilter, olje, pollenfilter og gjennomført eventuelle fabrikkoppgraderinger. Vi smører også opp bremser ved behov og justerer håndbrekk om nødvendig. Noen modeller har også smørenipler på bakstillingen.
– Hva er fabrikkoppgraderinger?
– Det kan ofte gå på sikkerhet, styreenhet, motor, tiltrekking av bolter og ryggelys har vi hatt som fabrikkaksjoner. Som regel små jobber, men viktige for bilen. En kampanje vi hadde nylig gikk på en feil som førte til at vann rant ned i motor, frøs og ved kaldstart ble registerreima ødelagt med motorhavari som resultat. Løsningen fra Fiat var i dette tilfellet at vi monterte på et plastdeksel som ledet vannet rett vei og løste problemet.
– Dersom du ikke har hatt bilen på merkeverksted og har fått gjort slike oppgraderinger i forbindelse med service gjelder ikke garantien, sier Snopestad.
– Alle slike fabrikkaksjoner er gratis for kundene og tas sammen med servicen.

Regelmessig skifte av registerreim
– Hvilke modeller har registerreim og hvor ofte skal registerreima skiftes?
– Alle Fiater med motor på 2,3 og 2,8 liter har registerreim. Modeller med 3 liter motor har ikke reim og slipper denne utskiftingen.
– Registerreima skal skiftes hvert fjerde år eller ved 100.000 kjørte kilometer dersom det inntreffer tidligere. På en halvintegrert bobil koster det 8000 kroner å skifte registerreima, men på en helintegrert bobil hvor det er trangere å komme til koster det 9000 kroner.

Øivind Von Essen (t.v.) og Ole Trygve Snopestad i Essen Bil AS har plass til en bobil av gangen. Foto: Knut Randem.

Øivind Von Essen (t.v.) og Ole Trygve Snopestad i Essen Bil AS har plass til en bobil av gangen. Foto: Knut Randem.

Det er uansett billigere enn å risikere motorhavari med en pris på 20-25.000 kroner. Snopestad forteller at en vanlig service hos dem koster ca 5900 kroner, men store motorer det går mer olje på kan bli litt dyrere.

Høst og vinter
Om høsten er det viktigste ettersynet å sjekke at frostvesken holder temperaturene bobilen skal benyttes under. Dersom den skal vinterlagres er det viktig at den står tørt. Snopestad anbefaler også bruk av tørkeball ved vinterlagring. Sørg også gjerne for en årlig motorvask.

Oppdatering: For motorer med euro 4 og 5 er kjørelengden noe lenger enn oppgitt over, men tiden på fire år gjelder også for disse.

Del dette med andre:

  29 comments for “Garanti, service, registerreim og slikt

  1. Det må være en konstruksjonsfeil på FIAT DUCATO,

    Jeg står på fjellet, og det snør. Varmen inne i bilen gjør at sneen på frontruten smelter, og vannet renner ned i motoren … og inn i motoren, Der fryser det til is, Når jeg så starter så hopper registerreimen noen hakk, og motoren havarerer, Det blir dyrt,

    Jeg har opplevet det 2 ganger. Nå sier verkstedet at de har hatt flere tilfeller, Men hva gjør man? Har noen andre hatt dette ?

    Dag

    • Jeg har ikke opplevd dette selv, men har en venn som opplevde det. Der røyk registerreima. Etter det jeg ble fortalt blir det på service montert et deksel som leder vannet en annen vei. Sjekk med merkeverkstedet ditt.
      Min venn fikk det på garantien fordi serviceheftet var i orden.
      Dette skal gjelde noen modeller.

      • Splitt en søppelsekk på langs og tape den fast på ruta ett stykke opp.
        Går å bruke tykk plast med hell.

    • Ja det har jeg hatt. Jeg dro til et verksted og de på pekte at den nedre gummilista mot vinduet ikke tettet helt. Ble anbefalt å løsne denne forsiktig, noen skruer, sette den inn med silikon eller lignende og presse den på plass igjen. Årsaken var at vannet fra ruta fant en annen veg ned enn den son var tiltenkt via rennesystemet. Sjekk at alle disse åpningene er åpne og ikke tettet av løv. Syntes dette hørtes litt merkelig ut, men virkelig, det hjalp. Hos meg gikk ikke starteren rundt i hele tatt og hele motoren var kun en isklump. Dette var to dager før påske og bilen sto hjemme på tunet. Det tok to dager med vifteovn på bakken før jeg klarte å få start. Men det hjalp!

  2. Dette skjedde med min Ducato også, reg reim hoppa over og fikk motorhavari. Må følge med på hvor vannet renner under lagring ute fikk jeg beskjed om. Bilen er en tyskimportert 05 modell med alkove og 2 liters motor. Merkelig konstruksjon…

  3. Og noen forhandlere sier;
    – årlig oljeskift
    – service ved 45.000 km.
    – registerreim ved 100 eller 120.000 (modellavhengig) eller 4 år.
    Dette står det i boka som fulgte bilen også.

    Bukken som passer havresekken……

  4. Var ikke mulig å starte Ducato bobilen høsten 2016 for å kjøre den inn på vinterlager. Det skjedde bare etbosrvuker etter siste service på Fiat verksted. Biler fra 2013, har gått 33.000, og jeg måtte betale 75 % fordi tre firedeler av garantitiden varcgptt! Registerreim kugget over som følge av vann og is, sies det. Er ikke dette en alvorlig konstruksjonsfeil fabrikk/importør bør dekke?

  5. Dette problemet har skjedd hos meg nå, Ducato, verkstedet sier mellom 30 og 40 Tusen. .. er det normalt. Hvis dette er ett problem må da importøren Gjøre noe med det. Verkstedet sa, som sagt tidligere vann og frost I registret. Dette Bør absolutt importøren av alle Fiater ta på allvår

  6. Tips uten garanti. Har limt fast en remse av plast inne i luftinntakshusets nedre kant i (panserdelen) plastremsen er ca. 90mm. brei og lengden må være så lang at den bøyes opp en del på sidene ( opp til plastklakkene) for skruefestene til gitteret. Klipp ut for klakkene i plastremsen og fest gitteret. Lim fast plastremsen med Tec 7 eller lignende. Når du nå lukker igjen panseret vil dene plastleppa legge seg inni den nedre luftinntakskanaldelen og lede vannet lengere inn og ned i dren «utløpet». Panser må helst ligge så langt inn-justert som mulig for å oppnå maksimalt press på pakningen rundt luftinntakshuset.» Justeres på panser hengslene». Ps! Jeg demonterte kanalen fra panseret, det forenkler arbeidet. Viktig at plastleppa kommer så langt inn i det nedre huset som mulig. Denne modifikasjon innvirker ikke på bilens funksjon og systemer. OBS! Har Fiat en annen løsning så benytt den.

  7. Var på første service med min Fiat dukato i dag. 2016 modell. Fekk med meg eit orginalt deksel med slanger som jeg skal montere sjølv over registerreima. Håper det ikkje er komplisert. Mottar gjerne tips om montering. Eg betalte kr. 1400,00 for dekslet ?

  8. Har en Fiat dukato 2012 model. Alle serviser er fulgt ,registerreim skifta.
    I sommer var vi på tur i Europa og eg fikk opp to varsel lys .håndbrekk lyste rødt ,ABS gult og motor gult , spidometer ,km sluttet å virkelig og ingen cruskontroll .
    Kjørte inn på Fiat verksted i Tyskland . De sa at det var en ABS sensor som ikke virket og dette var ett kjent problem med dukato.
    Det ville koste 20000, kroner å skifte. Ikke farlig å kjøre med . Sa de. Eg kjørte resten av ferien på GPS. Km.
    Er det noen som har vært borti dette problemet.?
    Bilen er regissert 2.7.12 det vil si at garanti ?
    I Bergen skal de ha 25000 for å sifte delen.

  9. 10.mars 2017, hoppet registerreima over 3 hakk, bobil gått knappe 35.000 km, 2010 mod, Fiat. Is i registerreim deksel var årsak. Knuste 8 vipparmer på innsug. Skrudde opp toppdeksel, 29 skruer. Vekk med innerskjerm, reimer, reimskiver og registerdeksel. 8 vipparmer ble bestilt fra Eurodel.no. Registerreim + strammer og løpehjul fra Skruvat.no. 4 kobberpakninger under dyser ble satt på. Mykglødet dem først. Hele rep kom på ca 3.390,- Og jeg har tettet denne renna under frontrute med sikaflex. Og satt på flere utløp med slange og stuss. Og har nå en blikkplate over motor i tillegg. Slettet også feilkoder med feilkodeleser. Og neste bobil blir med registerkjede!

  10. I dag har jeg satt inn bilen for å skifte registerreim med vannpumpe. kr. 10.000,-. Dette er en stor kostnad, men skrekkhistoriene ved motorhaveri pga av is på registeret er hakket verre. For å unngå at vann renner mellom frontruta og det dekselet som skal lede vannet bort fra motoren, har jeg satt på en svart elektrotape på overgangen. Dette er usynlig og har fungert i mere enn to år. Og løsner det så er det bare å sette på en ny tape. Dessuten har jeg satt motorvarmer i bilen og har god tro på at jeg skal unngå haveri pga is.

  11. Eier av en 2014 Sunlight T64 med Fiat Ducato Multijet 150.
    To ganger siste vinter har det vært is i motorrommet. Opplevde det som svært «hard» gange i begynnelsen før den etterhvert gikke penere. Første gang trodde jeg lyden var pgs. kulde, men andre gangen kikket jeg nedi motorrommet og så til min forskrekkelse at motoren var delvis dekket av is, og særlig i forb. med rundt og over deksel over registeret, – men også resten av motoren.
    Problemet er at vann, regn/smeltevann fra snø, renner ned frontruten og UNDER det plastbeslaget som skal klemme mot frontruten. opprinnelig er det «limt» mot ruta med en dobbeltsidig porøs tykk gummitape. Denne både løsner og forvitrer slik at vannet, istedenfor å renne over kanten og ned i utløp i plast-troen, delvis renner under denne og rett ned i motorrommet og overrisler motoren. Er det kuldegrader og kald motor fryser vannet. En helt hårreisende elndig løsning fra Fiat, som har vært nå fra 2006 når dette karosseriet kom og fortsatt i dag. Gjelder forøvrig ikke helintegrerte bobiler som har egen design på karosseriet/frontrute.
    Søkte på youtube og fant flere videoer som omtalte problemet, og fra en Fiat forhandler fikk jeg også utskrift av en metode å hindre dette i å skje. Denne er ganske omfattende så det finnes betydelig enklere metoder.
    Enkleste løsningen er å legge en bred tape over sprekken mellom rute og plastbeslag. Mer permanent er å vippe opp plastbeslaget, fjerne tape og rester av denne, rengjøre flatene mot ruten og plastbeslaget og påføre en relativt tykk stripe av f.eks. Tec7. Samtidig må det tettes tilsvarende i skjøten midt på plastbeslaget. Enda litt bedre kan det gjøres dersom beslagene fjernes helt, men da må noen skruer og vindusviskerarmer fjernes.
    Selv om motoren går tilsynelatende greit, lurer jeg imidlertid fortsatt på om registerremmen kan ha hoppet et hakk eller om den kan ha tatt skade. Vil det merkes om remmen flytter seg ett hakk, – noen som vet ?
    Hvorfor støyet motoren hardt da den ble startet og det var mye is der….?

  12. Noen som har erfaring med Eura Mobil Profila? Vi vurderer å kjøpe bobil, men kan veldig lite om det. Noe spesielt vi må tenke på?

  13. Eier en 2014 delintegrert Solifer Camp på Ducatochassis. Vil sterkt ADVARE mot å bruke bobil på disse chassisene i vinterhalvåret. Da kan du få STORE problemer. Sett bilen din inn. Ducatochassisene egner seg i det hele tatt ikke i et klima med vekslende værforhold (smeltevann/regn/kuldegrader). Chassisene har en mangel ved at det er mulig at vann kan trenge inn på registerreima som fryser til is med påfølgende motorhavari. På dette området er det et drittchassis. Da jeg kjøpte bilen hadde jeg ikke hørt om problemet, og det var heller ingen informasjon fra selger om at dette kunne skje. Knapt 1 år etter bilen ble kjøpt (mars 2015) skjedde det første gangen. Skulle på tur med et av våre barnebarn. Alt pakket og klart, men bilen startet ikke. Bilen ble brakt til fiatforhandler nær der jeg bor (ikke kjøpt der). Ville ha bilen dit jeg hadde kjøpte den, men Rsa Bil AS (som den gang var importør) sa at bilen skulle repareres hos nærmeste fiatforhandler. Bilen ble reparert der på garanti. Begynte å undersøke og forsto etter hvert at det er kjent problem med disse chassisene. Bilen har nesten ikke vært brukt i vinterhalvåret etter 2015 så det har gått bra, helt til siste vinter. Da smalt det igjen av samme årsak som i 2015. Det var da det gått vel fire år siden første gang. Da forhandler der bilen var første gang var gått konkurs i 2016, ble bilen reparert hos selger. Reparasjonen kom på vel 21 000 som jeg regnet med ville bli dekket at importør da jeg anser det som reklamasjon på første reparasjon. Men den gang ei. Fordi forhandler som reparerte bilen første gang er konkurs, vil ikke hverken tidligere importør (Rsa Bil AS) eller ny importør fra 2016 (Fca Norway AS) ta noe ansvar. De vil altså ikke dekke kostnaden. Dette er jeg selvfølgelig ikke enig i da det er importør som velger forhandler og det var importør som henviste meg til verkstedet som gikk konkurs. Da må også importør ta ansvar for reklamasjonen. Saken er nå i Forbrukerklageutvalget, men er ikke ennå avgjort.
    Skriver dette for å advare nåværende og fremtidige bobileiere mot å bruke bobil på Fiat ducatochassis i vinterhalvåret. Man får angst hver gang en skal starte da en ikke vet om registerreima hopper over eller ikke.
    Slik skal det ikke være. Skal du bruke bobil i vinterhalvåret er mitt råd å velge et annet chassis f.eks. Ford eller Mercedes. For min egen del som vil bruke bobil også om vinteren: ALDRI MER DUCATOCHASSIS. Jeg har fått nok.

  14. Jeg opplevde et motorrom fullt av is. Det skjer i kaldt snevær, hvor vann drypper fra taket ned på varm frontrute og renner videre ned i motorrommet.»Takrenna» under panseret er laget for å unngå dette problemet, men i riktig kaldt vær fryser vannet i takrenna, og mer vann renner over og ned i motoren. Jeg investerte i et termodekken, som går fra den ene førerdøren rundt frontruta og festes i passasjerdøra. Bobilen ble med ett mye varmere, og det er ikke mulig for vann å trenge inn i motorrommet

  15. Noen som kan skaffe meg en servicebok for bildelen til vår Challenger 357 2018 mod.. Betaler selvfølgelig for den.. Den jeg har er på fransk. Har prøvd hos Arve Oppsal og flere forhandlere, men får ikke svar fra de. Har kjøp bilen hos en forhandler som er sluttet med Challenger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.