Sensor sender info til app om ledig bobilplass

I Lillesand bobilhavn har det blitt installert ny teknologi for å gi bedre oversikt og statistikk til kommunen. Det hele skjer automatisk og de besøkende kan sjekke i en app om det er ledige plasser.

I bakken under hver bobil er det lagt ned en sensor som holder oversikten med belegget. Foto: IEM Nordic.

Løsningen, som ble installert i midten av mai, består av sensorer i bakken som viser status for hver enkelt av de 25 plassene for bobiler i Lillesand bobilhavn.

– Nå har vi tilgang til et meget profesjonelt og brukervennlig dashbord som gir oss data om når bobilene har parkert, hvor lenge de har stått hos oss, utnyttelse av plassene våre og mye annen statistikk. Det gjør driften av plassen mye enklere for oss, sier Miroslav S. Takev som er IT-rådgiver og prosjektleder i Lillesand og Birkeland kommuner.

Prosjektleder og IT-rådgiver i kommunen, Miroslav S. Taket, ser store fordeler med systemet. Foto: Privat.

I Lillesand bobilhavn blir det ofte fort fullt. Da er det praktisk at også de besøkende kan sjekke status. Det kan de gjøre med en app som heter “PrestoPark” og som lastes ned der du ellers finner dine app-er.

Det blir unektelig noen færre bomturer når du kan sjekke om det er ledig plass før du kommer til byen.

– De gjestene vi har snakket med viser stor glede og er nysgjerrige på systemet. Foreløpig betaler bobil-gjestene våre i automaten, men vi ser på muligheten til å ta i bruk app-en til for betaling også, forteller Takev.

Raskt å rulle ut
Systemet er utviklet i Sveits, og er i bruk rundt om i hele Europa. Løsningen som er tatt i bruk i Lillesand heter PrestoSense og er svært enkelt å installere.

Så snart sensorene er på plass, sparer operatørene av plassen fort inn investeringen på lavere driftskostnader. Det er derfor mange som er blitt nysgjerrige på løsningen.

– Vi er i god dialog med en rekke bobilplasser, både offentlige og private, så vi håper å få på plass løsningen vår mange steder rundt om i landet i løpet dette året, sier daglig leder Egon Bjune i IEM Nordic, som har levert systemet.

Da vi testet app-en like før denne artikkelen ble publisert mandag kveld var det i følge den 10 ledige plasser i Lillesand.

Oppdater: Appen virket da artikkelen ble publisert. Vi får nå beskjed fra leverandøren at den inntil videre likevel ikke vil bli brukt i Lillesand.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

 

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *