Når en bobil er under 6 meter lang blir det godt med plass om senga ikke er i veien på gulvet. Likevel kan fire personer sove i denne bobilen. Modellen og løsningene er ikke nye, men den er oppgradert til årets sesong.
Problemet med korte biler er å utnytte plassen godt. Det går ofte utover dusj- og toalettløsningen. Senga tar jo så mye plass. I denne kassebilen (bybobilen) er det et tverrstilt bad bakerst istedenfor seng.
I Karmann Dexter 595 er senga løftet opp under taket. Det gir maksimal plass på gulvet. Bobilen har blitt høyere for å få plass til sengeløsningen som henger i sitt stroppesystem. Den senkes med en elektrisk motor når du skal legge deg. Det kan også reies opp til to personer i salongen.
Med senga ute av veien blir bilen rommelig og ikke minst gjelder dette badet bakerst. Badet er adskilt fra kjøkkenet med en dør slik det ofte er på større bobiler. Toalettet er plassert i midten slik at toalettkassetten tas ut gjennom bakdøra. Det er eget dusjrom til venstre og badevasken til høyre har en bred benk.
Kjøkkenbenken er også av det rommelige slaget til å være en kassebil. Det gir bedre arbeidsplass enn det vanligvis er rom for. Kjøkkenet er også utstyrt med et stort kjøleskap. Salongen foran er av det ordinære slaget, verken mer eller mindre, men med plass til fem personer.
Karmann Dexter 595 har en oppgitt egenvekt på 3055 kg og en totalvekt på 3500 kg.
Hadde enda bakdørene blitt byttet ut med fast vegg, ville de vært perfekt
Hvorfor produserer ingen en bil på 5,99 ganger 2,55? Det er jo lov og vi kunne fått en romslig bil til norske fergetakster.