Seminar med stortingsrepresentanter

Seminaret i Stortinget samlet representanter for Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Høyre. Her innleder Norsk Bobilforenings president Kurt Jensen. Foto: Knut Randem.

Seminaret i Stortinget samlet representanter for Fremskrittspartiet, Arbeiderpartiet og Høyre. Her innleder Norsk Bobilforenings president Kurt Jensen. Foto: Knut Randem.

I går ble det gjennomført et seminar om bobiler på Stortinget. Forslagene Arbeiderpartiets representanter i Transport- og kommunikasjonskomiteen lanserte før påske har også begynt å bevege seg i en prosess som kan lede fram til stortingsbehandling før sommerferien.

Det handlet mye om vei i Stortinget i går. I forkant av de fire samarbeidspartienes pressekonferanse om ny veifinansiering gikk det også rykter om at bomtakstene skulle omtales. Det skjedde ikke. Dermed går prosessen med de fem forslagene fra Arbeiderpartiets representanter i Transport- og kommunikasjonskomiteen med endringer for store bobiler sin gang i Stortinget.

Kjell-Idar Juvik (Ap) mener seminaret passet godt inn i Stortingets behandling av hans forslag. Foto: Knut Randem.

Kjell-Idar Juvik (Ap) mener seminaret passet godt inn i Stortingets behandling av hans forslag. Foto: Knut Randem.

Det private forslaget fra blant annet Kjell-Idar Juvik (Ap) ble referert i Stortingets plenum før helgen og formelt oversendt til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité. Komiteen hadde møte i går og oppnevnte Roy Steffensen (Frp) til saksordfører og den som får ansvaret for å lose forslagene gjennom komiteen og fram til plenumsbehandling i Stortinget. Det kan skje før sommerferien.
Samtidig ble de fem forslagene oversendt Samferdselsdepartementet på høring før de behandles i Transport- og kommunikasjonskomiteen.

Per Sandberg (Frp) har blitt bobilist og forteller med innlevelse om at han ble stanset i vektkontroll. Ingebjørg Godskesen (Frp) er også bobilist. Foto: Knut Randem.

Per Sandberg (Frp) har blitt bobilist og forteller med innlevelse om at han ble stanset i vektkontroll. Ingebjørg Godskesen (Frp) er også bobilist. Foto: Knut Randem.

Seminar om bobil
Samme dag ble det også arrangert et seminar mellom Norsk Bobilforening (NB), Norsk Bobil- og Caravanforening (NBCC) og interesserte representanter og rådgivere i Stortinget.
Stortingsrepresentant Per Sandberg (Frp) var initiativtaker til møtet, men sitter ikke selv i Transportkomiteen. Derimot er han nær nabo til NBs president Kurt Jensen. Sandberg har også blitt bobileier. Den har han hatt i halvannet år. Han kunne fortelle at han har blitt stanset i vektkontroll. Da oppdaget han noen nye problemstillinger med det å ha bobil. Også Ingebjørg Godskesen (Frp) er bobileier og sitter i Transportkomiteen.

De to organisasjonene holdt hver sin innledning hvor det var mulig å stille spørsmål og diskutere problemstillingene underveis.
NBs Kurt Jensen tok for seg en bobil, som kan leveres både på 3500 kg og 3850 kg når den er ny. I begge tilfellene er bobilene identiske. Jensen gikk gjennom de ulike problemstillingene han og ”broren hans” ville komme opp i når de med identiske bobiler og lik egenvekt, men med marginalt forskjellig totalvekt skulle ut å kjøre. Og problemstillingene er flere; De må ha forskjellig førerkort, bobilen over 3500 kg får ikke lov til å kjøre fortere enn 80 km/t, betaler betydelig mer i bommer og må på (et dyrere) periodisk ettersyn hvert eneste år fra den er ny. Den identiske bobilen med litt lavere totalvekt kan kjøres med vanlig førerkort, følge hastigheten til vanlige personbiler, betaler det samme som personbiler i bomstasjonene og har sjeldnere periodisk ettersyn. Og når vinterdekkene til bilen med høyest totalvekt er ulovlig på denne kan de fortsatt brukes på den noe lettere bobilen.

Jørgen Snoen og Bjarne Eikefjord fra NBCCs administrasjon gikk stort sett gjennom de samme problemstillingene samt noen problemstillinger som gjelder campingvogner.
Når det gjelder fartsgrensene viste de til at da Østerrike økte hastigheten til 100 km/t gikk ulykkene ned med 28 prosent. NBCC ønsker også at alle bobiler skal ha pliktig bombrikke slik at man kan være sikker på at også utlendinger betaler for seg i norske bommer.
NBCC konkretiserte også et forslag til nye fergetakster slik at bobiler inntil 6 meter betaler det samme som personbiler, bobiler 6 – 10 meter betaler takst for to personbiler mens bobiler over 10 meter betaler takst for tre personbiler. Dette skal i følge NBCC være sammenlignbart med bil med tilhenger.

Jørgen Snoen i NBCC konkretiserer forslaget om fergetakster. Foto: Knut Randem.

Jørgen Snoen i NBCC konkretiserer forslaget om fergetakster. Foto: Knut Randem.

Organisasjonene er enige om at endringene ikke skal beskrives i forhold til vekt i de endelige reglene, men med teknisk kode M1 (campingbil) og avgiftskode 316. Det betyr at endringene gjøres gjeldende for alle bobiler med disse kodene. Da vil det ikke oppstå komplikasjoner i forhold til andre avgiftsklasser og biler i næring, ble det sagt.

I forslaget fra Arbeiderpartiet ber de om at det sees på mulighetene for å justere grensene for vanlig førerkort opp fra 3500 til 4500 kg. Dette har også NB sluttet seg til. Eikefjord i NBCC mente imidlertid at det vil være vanskelig å få til fordi det krever en endring i EUs førerkortdirektiv. Derimot håper de det skal gå raskere å få til en økning til 4250 kg dersom man definerer bobiler (M1-316) inn under ”campingregelen”. Denne regelen går ut på at en bil på 3500 kg kan trekke en henger på 750 kg og få en ekvipasjevekt på 4250 kg. En bobil på 4250 kg uten henger bør kunne defineres under det samme regelverket, mener NBCC. NB og Ap var ikke uenige i dette som en eventuell mellomstasjon, men ønsker primært 4500 kg som endelig grense for førerkort klasse B.

Juvik (Ap) deltok i seminaret og sier til Bobilverden at han synes seminaret kom på et strategisk viktig tidspunkt i forhold til Stortingsbehandlingen av deres forslag. Høyre deltok også i seminaret. De øvrige partiene var ikke representert i seminaret.

Les også: Bobilister må vente på rettferdighet
Les også: Arbeiderpartiet vil likebehandle bobiler
Les også: Hoksrud: Vi er enige
Les også: Overmodent i Stortinget

Del dette med andre:

  2 comments for “Seminar med stortingsrepresentanter

  1. Har samme problemet. Vi er to familiemedlemmer som begge har Kabe travelmaster. Da vi kjøpte var den klasset opp til 3850. Tenkte da ble det ikke overvekt selv om vi ikke har så mye med på turene. Den andre bilen av samme merke var reg. for inntil 3500kg. Fy søren det ble stor forskjell på utgiftene vi hadde på våre turer sammen i tillegg til oftere EU-kontroll. Jeg tok kontakt med vegvesen for å klasse ned vår bil men det gikk ikke. Vi måtte ta ut passasjersetet foran, sofagruppen kunne vi jo ikke ta. Vi kjører på tur med trailertakst på vår bil i bommene og den andre identiske bilen som personbil.
    Ps. Bare for å komme oss fra øya Alstahaug betaler vi kr. 255,- mens bil inntil 3500 kg. kr. 87,- en vei. Håper det kan bli en forandring snart, sesongen er på tur og vi har ett nydelig land for bobilturer.

  2. Jeg skulle ønske at disse forslagene ble realitet, men ser problemer. Noe av det som foreslås «strider» med regler i EU, og vi som haleheng til EU får da problemer når vi skal nedover Europa og kanskje til og med til Sverige. Og hva mener de med å heve tillatt vekt. Vil de bety at biler på f.eks. 3850kg likevel blir å betrakte som «lett» bil med de takster som gjelder for 3500kg idag? Dette er veldig interessanr for oss, vi kjører i hele Vest-Europa med en 3500kg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.