Selvstendige forhandlere med landsdekkende servicesamarbeid

Etter litt uformelt samarbeid det siste året, markerer syv forhandler at de nå offisielt kan tilby et landsdekkende service-nettverk på ni steder fra Lillesand i sør til Alta i nord.

– Er du kunde hos en av oss skal du også bli prioritert som egen kunde hos alle de åtte forhandlerne, sier Svein Frode Hågensen.

For et drøyt år siden satt noen forhandlere seg ned og pratet sammen. De møttes på årsmøtet i NCB (Norsk Caravanbransjeforbund) og begynte å prate om hvordan de best kunne ta vare på kundene sine.

Ofte selges en bobil til en annen del av landet enn der forhandleren hører til. Det kan være at kunden fant ønsket bobil 100 mil hjemmefra eller kunden kan ha flyttet etter kjøpet.

– Det er ikke noe problem å selge en bobil til noen som bor langt unna, men problemet oppstår når noe går galt, sier Svein Frode Hågensen i Stamsaas Fritid. Det skal ikke være nødvendig å reise 50 eller 100 mil for å få utført garanti- og reklamasjonsarbeid.

– Ettersom det er flere store aktører i bransjen ser vi at et samarbeid kan være vår styrke opp mot kjedene. Når kundene handler hos en av oss skal de vite at vi har samarbeidspartnere over hele landet.

Det siste året har samarbeidet fungert i det små og uformelt. Nå lanseres samarbeidet som en fordel for deres kunder.

Forhandlerne som deltar i dette samarbeidet er Reime & Lode på Nærbø, Sør caravan i Lillesand og Bjerkvik, Stamsaas Fritid i Sarpsborg, Hagen Bil i Gjøvik, Løviknes Caravan på Vestnes, Bobilsenteret Namsos i Namsos og Bodø og Alta caravan. Geografisk dekker de landet godt.

– Er du kunde hos en av oss skal du også bli prioritert som egen kunde hos alle de ni forhandlerne.

Forhandlerne i nettverket har mange av de samme merkene i sine kolleksjoner. Dermed blir dialogen dem i mellom enklere. De kan også lettere hjelpe hverandre med deler dersom det blir nødvendig.

Og det er ikke bare kunder som bor langt unna sin forhandler som får nytte av nettverket. Det får også de som er uheldige mens de er på tur rundt i landet.

Forhandlerne i nettverket sender vanlige fakturaer for verkstedarbeid til hverandre. Den forhandleren som solgte bobilen må ta oppgjøret med produsenten om det er innenfor garantitiden. Beløpet produsentene betaler for garantiarbeid er langt lavere enn norske verkstedpriser. Derfor er en del tap på garantiarbeid innbakt i salgsprisene for nye bobiler.

Hågensen forteller at det vil være en grense for hvor store arbeider som kan tas hos en annen forhandler. For eksempel vil en fuktreparasjon over flere uker bli et voldsomt tap om den skal utføres på et annet verksted. Da vil bobilen fortsatt bli å levere til forhandleren som sitter med garantiansvaret.

– Er dette begynnelsen på en ny kjede?
– Nei, vi er alle enige om å forbli selvstendige og frittstående, sier Hågensen. Og legger til at de da må være best på service.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “Selvstendige forhandlere med landsdekkende servicesamarbeid

    • Hei, I artikkelen står det hvilke firmaer som er med på dette. Namsos er vel det nærmeste 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *