Selvkjørte biler er nærmere enn du kanskje tror

Vi har lenge hørt om en framtid med biler som kjører uten innblanding av sjåføren. Assistentsystemene har blitt bedre, men vi må fortsatt holde i rattet, men hvor lenge?

Mercedes-Benz blir neste år klare med nivå 3 og hastigheter opptil 95 km/t på tyske motorveier. Illustrasjon: Mercedes-Benz.

Mange bilprodusenter arbeider med å utvikle det som kalles autonom kjøring. Utviklingen er delt opp i fem trinn og beskrevet internasjonalt:

Det første nivået består av diverse førerassistentsystemer og er ikke ukjente for de fleste som har kjøpt ny personbil de siste ti årene. Neste nivå, som begynte å komme for seks til åtte år siden, fikk delvis automatisering med for eksempel adaptiv fartsholder, filskift og skiltavlesing.

Sjåføren må fortsatt være årvåken og følge med på det bilens systemer finner på å gjøre.

På nivå 3 tas det et steg videre. Nivå 3-systemer kan ta over all kjøring under visse forhold (for eksempel på motorveier), men krever at sjåføren er klar til å gripe inn når systemet ber om det. Her trenger ikke sjåføren å overvåke kontinuerlig, men må kunne være tilgjengelig for å overta.

Nivå 3 er fortsatt under utvikling, men ventes utviklet og tatt i bruk av et bredere utvalg bilprodusenter fra 2025 til 2027. Innføringen er i stor grad avhengig av myndighetenes godkjenninger.

Mercedes lanserer for eksempel på nyåret nivå 3 for aktuelle modeller. Bilene med nivå 3 vil under visse forutsetninger kunne kjøre i inntil 95 km/t på motorveier i Tyskland.

Det forteller Markus Schäfer i Mercedes-Benz Group AG i en pressemelding. I framtiden kan Drive Pilot brukes – under visse forhold – når den ligger bak et annet kjøretøy i normalflytende trafikk i høyre felt på motorveien.

Den allerede eksisterende muligheten til å bruke systemet i tett trafikk og i køkjøring på egnede motorveier, er uendret og fortsatt tilgjengelig, heter det i pressemeldingen.

Mercedes-Benz viser denne illustrasjonen med sensorer nødvendig for nivå 3. Illustrasjon: Mercedes-Benz.

Under den autonome kjøringen kan kjøreoppgaven overlates til systemet, slik at føreren kan bruke tiden sin mer effektivt, for eksempel jobbe, gjøre søk på internett, se på TV eller strømme en film, hevder Mercedes Benz. De vil markere biler som kjører på nivå tre med turkise markeringslys for at andre trafikanter skal se at autonom kjøring foregår.

Utviklingen videre
På nivå 4 – høy automatisering – kan bilen operere selvstendig i visse situasjoner uten behov for sjåførens inngripen. Det vil si at bilen kan kjøre seg selv under de riktige betingelsene.

Nivå 4 testes allerede ut og rundt 2030 vil vi kunne se slike systemer i drift. Full automatisering på nivå 5 får vi imidlertid ikke se før i 2040 til 2050. På nivå 5 er bilen helt autonom og kan kjøre seg selv under alle forhold uten behov for en sjåfør. Det vil ikke være noe ratt eller pedaler, og bilen vil være i stand til å håndtere alle trafikksituasjoner, uansett forhold.

Det vil med andre ord ta noen år før du kan sette i gang bobilen for så å gå og legge deg til å sove i senga, spise middag eller slappe av, men en halvautomatisk kjøreopplevelse er ikke så langt unna selv om det trolig vil komme senere til varebilchassis enn personbiler.

Tanken er besnærende – eller skremmende?

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Selvkjørte biler er nærmere enn du kanskje tror

  1. Der vi er nå med delvis automatisering er et paradoks.
    Bilen klarer seg selv i de fleste normale situasjoner. Du blir selvsagt gradvis en mer og mer passiv sjåfør og oppmerksomheten om kjøringen trenger ikke være høy.
    Så skjer det noe dramatisk som automatikken ikke klarer å håndtere. Da skal liksom du bråvåkne, spole tilbake til gamledager hvor du måtte gjøre alle vurderinger selv, for så å komme opp med en løsning på problemer på ett sekund? Det kommer ikke til å skje. Du har ikke lenger den kompetansen, treningen eller erfaringen som skal til for å løse kompliserte oppgaver i utgangspunktet, langt mindre prestere over automatikkens nivå på null tid uten forvarsel.
    Usikker på hvor jeg ønsker meg…

  2. Det anføres i artikkelen at på nivå 5 er bilen selvkjørende og autonom under alle forhold.
    Spørsmålet er om dette også er tilfelle på norske vinterveier med nysnø der verken veistripning elle veiens konturer er tilgjengelig for kameraene som styrer systemet.Under forhold som dette må det i tilfelle være GPS som styrer systemet og det fremstår som noe usikkert.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *