Selger flere bybobiler i Norge enn i Sverige, alkove øker også

– Vi ønsker å gi mest for pengene i alle klasser med våre produkter, sier administrerende direktør Peter Blomqvist i Adria AB ved presentasjonen av nyhetene for det kommende modellåret. Helt nytt er en vinterpakke med norsk navn.

– Vi skal gi et komplett tilbud med så få modeller som mulig, sier administrerende direktør Peter Blomqvist i Adria AB. Foto: Knut Randem.

Adria AB er heleid av Kabe og importerer de slovenske merkene Adria og Sun Living til Norge, Sverige og Finland. For Adria utgjør bybobilene hele 20 prosent av markedet i Norge mot det halve i Sverige. I modellåret 2019 blir det nye generasjoner både av Twin Supreme og Twin Plus. Begge er bygget på Fiat Ducato. Innstegsmodellen Twin Axess, basert på Citroen Jumper, forblir uendret. Til sammen blir det ti varianter av de tre hovedmodellene av bybobiler med enda flere tilvalgsmuligheter. Lengden på bilene varierer mellom 599 cm og 637 cm. På sikkerhetsfronten legger vi merke til at Adria kan montere IsoFix-fester for barnestoler i nye bobiler. Disse kan ikke ettermonteres senere. (oppdatert)

Store vinduer
Det vil alltid være nyheter knyttet til tekstiler og design, men de nye bybobilene vil også få et stort takvindu og et patentert takvindu over forsetene i Supreme, ny utforming av badet og kompressorkjøleskap på 90 eller 152 liter. Planløsningene er også nye. For Supreme og Twin blir det nå ti variasjoner å velge mellom. Elektrisk gulvvarme og oppvarmet spillvannstank er standard i vinterpakken for de nye modellene. Det blir mulig å bestille elektrisk skyvedør, markise, AC, solcellepanel og annet som tilvalg fra fabrikk. Tetthetsgarantien for bobilene settes også til syv år.

Variasjoner og kombinasjoner i tekstiler er mange. Foto: Knut Randem.

Velg farge
For Supreme og Plus blir det mulig å velge blant hhv fem og seks standard ekstriørfarger. I interiøret er det langt færre valgmuligheter. For Supreme er det ingen valgmulighet for møbeldesignet, men for Plus kan det velges mellom to sterkt beslektede design. I begge kan det velges mellom flere kombinasjoner av tekstiler. I Plus og Supreme baseres oppvarmingen på Truma og fyrkjelen er flyttet fram til kjøkkenet for å gi bedre spredning av varmen. Avhengig av modeller kan det alternativt leveres oppvarming med Webasto. Det er også gjort forbedringer slik at varmluften skal sirkulere bedre bak møbler og gjennom skap.

Coral XL, Adrias modell med alkove selger stadig bedre til unge familier. Foto: Knut Randem.

Alkove øker – barnefamiliene kommer
Coral XL, Adrias modell med alkove selger stadig bedre, forteller markedssjef Vidar Donnér. Det viser at barnefamiliene i større grad finner veien inn i bobilverdenen. Her har det også kommet nye ”yacht-vinduer” på siden av alkoven. Adria viderefører sitt modellprogram for vanlige bobiler, men fornyer med farger, planløsninger, karmvinduer, nye baklykter med LED (Supreme) og ”softclose” på skap og luker (Matrix og Coral). (artikkel fortsetter under bildene)

Du kan velge mellom flere farger også i ekstriøret på Twin-modellene. Foto: Knut Randem.

Bybobilen Adria Twin Plus sett gjennom skyvedøren. Foto: Knut Randem.

Tradisjonell plassering av kjøkkenet i bybobilen Adria Twin. Foto: Knut Randem.

Kjøkken i rene farger i Sonic Supreme. Foto: Knut Randem.

Nye modeller
Adria Sonic kommer i to nye modeller, 700DC/710DC med midtstilt dobbeltseng bak og senkeseng foran og 700DLT/710DLT med tverrstilt bad bakerst og adskilte enkeltsenger og senkeseng foran. Også Matrix og Coral kommer med nye valgmuligheter i innredningen. Det er to år siden Adria lanserte Compact med slide-out bakover. Den har vært i salg fra 2017, men Donnér forteller at den ikke har solgt så godt som ventet.

I den nye Sonic 700 DLT er det enkeltsenger med en gang mellom og badet plassert bakerst. Foto: Knut Randem.

App-en ”Adria Live Stream” gir nye muligheter og funksjoner med kontroll på lys, batterinivå, vannmengde, temperatur, oppvarming og kjøling. Den gir også tilgang til Adrias campingguide med over 6000 oppføringer, oversikt over forhandlere og tilgang til brukermanual. App-en er ikke ny, men innholdet er utvidet.

Adria Sonic har fått flere nye planløsninger i modellåret 2019. Foto: Knut Randem.

Vintermodeller for Skandinavia
Adria lanserer nå en helt ny vintermodell for Skandinavia. Den har fått navnet Nordkapp og leveres kun i Matrix og Coral halvintegrert med to planløsninger i hver av dem og i bybobilen Twin 600 SP som holder seg under 6 meter på lengden. Matrix og Coral har lengder tett på 7,5 meter. Nordkapp leveres i alle tre variantene på Fiat Ducato enten som 130 hk med manuell girkasse eller 150 hk med automat som en mulighet. Alde vannbåren varme er en del av denne vinterpakken. Ellers inngår det Adria kaller komfortpakke 1, multimediapakke med gps og rattbetjening, treinnredning, sengeteppe og det er forberedt for sykkelstativ.
Matrix Nordkapp, Coral Nordkapp og Twin Nordkapp leveres fra modellåret 2019.
Nordkapp-variantene selges kun i Skandinavia og Donnér lover at de ikke blir mye dyrere enn de ordinære modellene.

Tekst og foto: Knut Randem for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.