Svært mange biler mangler utstyr for å kunne snakke lovlig i telefonen under kjøring, viser undersøkelse. UP og bransjefolk advarer mot trafikkfarlige vaner.
Bare 39 prosent har montert opplegg for håndfri mobilbruk i bilen, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). 59 prosent oppga at de manglet slikt utstyr. De øvrige svarte vet ikke.
– Nesten alle bruker jo mobiltelefon, så svarene tyder på at veldig mange norske sjåfører benytter den på en trafikkfarlig og ulovlig måte. Det kan man jo også ved selvsyn observere ute i trafikken, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Han tror samtidig at en god del bileiere faktisk ikke er klar over at de har teknikken liggende klar i bilens Bluetooth-system, eller at dette av andre grunner ikke er aktivert.
– Undersøkelsen viser uansett at det er nødvendig med en kraftig bevisstgjøring, sier Hansen.
Økt ulykkesrisiko
I løpet av årets 10 første måneder ble det skrevet ut 14648 bøter for ulovlig mobilbruk under kjøring her i landet, ifølge tall fra Utrykningspolitiet. I 2014 ble det skrevet ut 17287 slike bøter.
– Antall bøter holder seg ganske stabilt, men problemets omfang er nok langt høyere enn som så. På dette området regner vi dessverre med store mørketall i form av ulovlig og trafikkfarlig atferd, sier sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.
Avdekking av ulovlig mobilbruk skjer ofte samtidig med at politiet utfører annen kontroll langs veien, for eksempel fartsmåling. Som hovedregel blir boten på 1300 kroner.
– Når oppmerksomheten bare i noen øyeblikk flyttes til telefonskjerm og taster kan sjåføren gå glipp av viktig informasjon om trafikkbildet. Man kommer på etterskudd, og får ikke reagert raskt nok. Da øker ulykkesrisikoen, sier Karlsen.
Etter at reglene ble skjerpet fra mai 2013 er det nå bare tillatt å røre telefonen for å starte og avslutte en samtale mens man kjører. I tillegg må telefonen stå i en holder. Ifølge UP-sjefen vil politiets kontrollposter også i 2016 være på vakt mot ulovlig mobilbruk.
Lett å ettermontere
76 prosent av alle nye biler som nå tilbys på det norske markedet har Bluetooth som standard, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Ytterligere 13 prosent kan leveres med Bluetooth som ekstrautstyr.
– For eiere av helt nye biler er det stort sett bare å koble til telefonen og få et lovlig og godt mobilt kommunikasjonssystem. Men de må jo sørge for å få det aktivert, og benytte det i praksis, sier Arild Hansen i ABL.
For alle andre er ettermontering et stort sett enkelt og rimelig alternativ.
– En lang rekke verkstedkjeder og rekvisita-forretninger kan tilby dette. Prisen vil stort sett ligge godt under det den første boten for ulovlig mobilbruk vil koste.
Pressemelding fra Autobransjens Leverandørforening