Satser stort på BioLNG i Europa

Nå etableres et stort europeisk nettverk av fyllestasjoner for LNG til store biler som har behov for stor rekkevidde. En stor del av gassen vil bli produsert av organisk avfall.

En Iveco Stralis NP 460 hk på LNG. Kan det også bli drivstoff i bobiler? Foto: Iveco.

BioLNG EuroNet har kunngjort at selskapet ønsker å satse sterkere på LNG (liquefied natural gas) som drivstoff for veitransport i Europa med ny infrastruktur som skal sikre langsiktig bruk, melder Iveco i en pressemelding.

Flere bobiler bygges på Iveco, men det blir ikke oppgitt hvilke modeller fra Iveco som vil tilby LNG som drivstoff.

Et konsortium bestående av Shell, DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe under varemerket IVECO Capital og Nordsol, skal hver stå bak separate aktiviteter som vil føre til flere enn 2 000 LNG-drevne lastebiler på veien, 39 LNG fyllestasjoner og oppbyggingen av en fabrikk for produksjon av bio-LNG i Nederland.

LNG fyllestasjonene vil utgjøre et pan-europeisk nettverk og vil bli bygd i Belgia, Frankrike, Tyskland Nederland, Polen og Spania. Stasjonene vil være lokalisert rundt 400 km fra hverandre på hovedkorridorene fra Spania til øst i Polen.

– LNG er et drivstoff med økende betydning for langtransportbiler og vil utgjøre en viktig energikilde i utviklingen av transportsektoren, sier Istvάn Kapitάny, Executive Vice President i Shell Retail.
– Shell forplikter seg til å tilby våre kunder energi med mindre karbonutslipp, og de nye LNG fyllestasjonene utgjør en viktig brikke i dette puslespillet. Jeg ser frem til at dette viktige nettverket av stasjoner skal ønske europeiske kunder velkommen i årene som kommer.

– Mens LNG, som reduserer CO2-utslippene med inntil 20 prosent, er godt tilgjengelig idag, vil biogass, som reduserer CO2-utslippene med over 90 prosent, i økende grad vil bli blandet med naturgass etter hvert som biogass-produksjonen trappes opp, sier Jonas Nordh, Director Sustainable Transport Solutions i Scania.

Negative utslipp?
Dette prosjektet åpner mulighetene for en sømløs overgang til en sirkulær økonomi basert på å generere energi fra avfall. Dette muliggjør til og med negative utslipp av drivhusgasser og karbonfangst, sier Ivecos toppsjef Pierre Lahutte i den samme pressemeldingen.

Nyheten fra dette konsortiet baserer seg på en satsning rettet mot langtransport med behov for lang rekkevidde. Om dette er en teknologi egnet for store bobiler er ikke oppgitt. Nettverket er i denne satsningen heller ikke stort nok til å dekke et mulig behov. Bobilverden.no bringer likevel nyheten som et innspill i den stadig pågående debatten om hva som blir framtidens drivstoff i bobiler.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Mange gjør denne feilen med lysene

Det er forbudt, men mange gjør det likevel. Du kan ha så mange lys du vil i fronten av bilen, Read more

Dette skal du gjøre når du vurderer dine vinterdekk

Vinteren har kommet for fullt over store deler av landet. Andre steder har den vært på en snarvisitt før den Read more

Den nye lyd- og bildetiden i bobilen

Hvordan blir framtidens tv-titting og radiolytting i bobilen? Er parabolen utdatert? For dyr? Hva med enklere nettløsninger? Du kan kjøpe Read more

EU-kontroll er ingen garanti

At bilen nylig er EU-godkjent er ingen garanti for at bilen er feilfri, påpeker Statens vegvesen. Det kan det være Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *