Satser stort med utvidet bobilsenter

Ordfører i Time kommune, Reinert Kverneland, åpnet for få timer siden Abobils nye bobilanlegg på Bryne. Med det får eksisterende og nye kunder tilgang til det innehaverne selv omtaler som Norges største og råeste bobilbygg.

Nybygget har fått en stor salgshall. Foto: Inger Anita Merkesdal.

Bygget, med mesanin og 3000 kvadratmeter grunnflate, byr på utstilling, rekvisitaavdeling, monteringshall og verksted. Om lag 63 millioner kroner, inkludert moms, har Abobil investert, bare 6 år siden de utvidet forrige gang, da for 30 millioner kroner.

Ordfører i Time kommune, Reinert Kverneland markerte åpningen med snorklipp mens eierne fulgte godt med. Foto: Inger Anita Merkesdal.

– Hva får dere til å våge denne satsingen allerede nå – og i et forholdsvis labert marked?
– Også det gamle bygget vårt var ett av de største i landet, likevel var verkstedkapasiteten for liten. Nå har vi rustet opp verkstedet for fremtiden, med seks løp og en vaskehall. Da vi først var i gang valgte vi å samtidig utvide arealene for service, salg og deler. Det gjør at vi står sterkere fremover, svarer daglig leder og medeier Tor Alvern.

I nybygget har Abobil mer enn doblet verkstedkapasiteten, til syv løp og med mulighet for ni i fremtiden. Foto: Inger Anita Merkesdal.

For å ivareta kundenes behov
Sammen med kona Gunvor A. Alvern etablerte han Abobil i 2006. De er selv bobilentusiaster, det samme er flere av firmaets ansatte.

– Jeg tror bobilsalget vil holde seg stabilt, på mellom 3000 og 4000 enheter i året i Norge, i hvert fall fire til fem år fremover. Da kan det skje noe basert på mulighetene innen batteri-drift. Men vi har allerede 50 000 registrerte bobiler i landet. Bobiler har en utrolig høy levealder, 30 år er ikke uvanlig. De bilene trenger vedlikehold og service. Til nå har vi måtte si nei til mange som har ønsket hjelp, rett og slett basert på mangel på fysisk kapasitet og plass. Den delen av markedet skal vi ta mye mer av fremover, sier han sikker.

Abobil har bare flyttet 50 meter og disponerer nå hele 11 mål. Som før tilbyr de besøkende gratis bobilplass med mulighet for overnatting, inkludert strøm og wifi, men med bedre tømme- og fyllestasjon. Nyanlegget har 60 – 70 strømpunkt.

Utstyrsbutikken har også blitt større i nybygget. Foto: Inger Anita Merkesdal.

– Mange bobileiere er godt voksne mennesker som etter hvert flytter inn i leilighet og ikke har plass til bobilen sin hjemme. Da får de leie oppstillingsplass hos oss for en grei pris, sier Tor med et smil.

Full pakkeløsning
De gamle lokalene er allerede solgt. I den prosessen stilte Abobil krav. De ønsket naboer som utfyller Abobils tilbud. Bilextra er allerede på plass, i tillegg skal et bilverksted inn i de gamle lokalene.

– Vi i Abobil leverer alt knyttet til bodelen av bobilene, men vi har ikke bildelen. Nå får vi mulighet for å tilby kundene alt på ett sted, også bil-delen, uten å måtte etablere eget bilverksted. Dette blir en vinn-vinn ordning for kundene, for verkstedet og for oss, beskriver den daglige lederen.

Selv har han allerede ansatt en ny mann og utvidet en deltidsstilling til fulltid på verkstedet. Abobil har i tillegg utvidet med en ny selger, samt en vertinne som har i oppgave å ta imot Abobils kunder på en hyggelig måte og se til at de får den hjelpen de ønsker.

Når man åpner et nybygg er kake til besøkende og ansatte en selvfølge. Foto: Inter Anita Merkesdal.

Så langt har Bryne-firmaet solgt 20 nye bobiler i år, målet er å selge 150 og han har 70 enheter på lager.
– Vi har valgt å ikke presse for mye inn i butikken. 70 er på grensen til lite, men trolig holder det. Vi har avtaler med produsentene om at de skal supplere oss, og vi har og kontroll på bruktbilsortimentet vårt.

Svein Erik Fossheim Bugge (t.v.) fikk sin første arbeidsdag i nybygget. Tor Alvern forteller at de også har utvidet andre stillinger. Foto: Inger Anita Merkesdal.

Er selv entusiast
Ifølge Tor er det litt vanskeligere å selge biler i mellomsegmentet enn tidligere, mens markedet for nye og de noe eldre bilene holder seg stabilt.

– Vi er heldige i denne bransjen, vi selger fritid og glede til folk. Det er givende å møte kunder som er innstilt på at «nå skal jeg ut og kose meg», sier han.

– Dere har gjort det godt fra start. Hva er årsaken til at dere lykkes i et marked hvor det etter hvert er mange aktører?

– Det ligger nok mye i at vi har dedikerte medarbeidere, og at vi som er eiere, min kone og jeg, selv har hatt bobil et helt liv. Vi er blant de få i bransjen som ignorerer produsentene når det gjelder kontroll. Vi går selv gjennom rubbel og bit og tester alt før noe går ut fra oss. Når vi fanger opp alle feil, inkludert de små, slipper kundene å starte bobil-livet med irritasjon. I tillegg er vi rimelig flinke til å ta imot kunden etter salget. Det er da jobben egentlig starter, for hvis vi ignorerer kunden når salget er i boks kan vi like godt legge ned. Det dyreste vi kan gjøre, både når det gjelder kroner og renommé, er om kundene blir skuffet.

Beholder dagens merker
– Jeg tror også service- og kompetansenivået vårt har en del å si.
– Å ja?
– Ja – vi kan mye. Jeg kan ikke huske at vi har gitt opp å reparerer noe. I tillegg har vi en fordel ved at vi kun forholder oss til bo-delen. Vi trenger ikke å tenke på bil-delen av bobilene. Og fordi vi bruker bobil selv, og er en forholdsvis stor forhandler innen våre merker, har vi mulighet for å påvirke detaljer og bidra til å gjøre bilene mer brukervennlige. Når både vi og flere av de ansatte bruker bobil privat, vet vi hvor skoen trykker, mener han.

Abobil var først ute med Benimar i Norge, og forhandler i tillegg Autostar og Malibu bobiler. I tillegg er de servicepartner for Bürstner, Eura mobil og Laika. Flere ganger i året får firmaet tilbud om å ta inn andre merker, men det er ikke et tema i denne omgang.

Tor og Gunvor Alvern fikk besøk av Robin Appelqvist (t.h.) fra Triganogruppen til åpningen. Foto: Inger Anita Merkesdal.

– Disse tre merkene gir oss god spennvidde. Vi tilbyr biler i alle prisklasser og har 100 planløsninger. Med tre merker og til sammen seks personer som kan selge, er vi i stand til å bli flinke på hvert vårt merke. Hadde vi utvidet til flere merker, ville det vært vanskelig å bli dyktig nok. Nå er vi såpass store innenfor merkene vi forhandler, at produsentene faktisk lytter til oss, noe som ville vært vanskelig om vi hadde spredt oss ut over flere merker.

– Hva får koronautbruddet å si for dere?
– Dette er selvfølgelig en belastning for alle. Jeg har vondt av de som blir syke og tror dette vil ta tid, men vi vil etter hvert få kontroll. Og hvis det er en ferieform som er koronasikker, så må det være i bobil. Da har du hotellrom og kjøkken på hjul. Du kan reise uten å komme tett på andre, du kan komme deg langt unna, nyte turen og samtidig ha full kontroll.

Tekst og foto: Inger Anita Merkesdal, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Nytt toalettsystem spyler med gråvann

Thetford har i fem år arbeidet med et helt nytt system for bruk av vann i bobiler. Løsningen skal gi Read more

Sølvbryllup med Mercedes

Det er 25 år siden Carthago startet sitt samarbeid med Mercedes-Benz Sprinter. Det var med alkovemodellen Carthago Mondial.

  1 kommentarer til “Satser stort med utvidet bobilsenter

  1. 14. mars 2020 at 17:18

    Synes dere burde ta inn Hymer også, har hatt mange forskjellige bobiler, men
    jeg er kommet frem til at Hymer er den sikreste og minst utgifter på.
    Bare et forslag.

    • Tom Maier
      15. mars 2020 at 13:12

      Helt enig med Harald
      mvh Tom Maier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *