Satser på de to på bobiltur

Kjøkkenet virker rommelig, men fortsatt litt for trangt for to som lager mat sammen. Foto: Carthago.

Carthago avduket fredag den første bobilen i sin nye serie. Nyheten føyer seg inn i det som snart kan kalles en trend; luksusbobiler for par. Denne gangen dreier det seg om en liner for to – ”Liner for two”. Det handler om luksus og komfort for paret som reiser alene. Likevel er det mulig å finne plass til et par gjester om du vil.

De er langt fra de første som gjør det, men også Liner for two har en stor og rommelig rundsitter bakerst. Her har du plass til å ha menge kaffegjester.
En 40 tommers tv kan heves opp fra bak den ene sofadelen. Selvfølgelig er motoren som gjør dette elektrisk. Her er også godt om skapplass og benker for plassering av pynt når du står stille. Her skal det være som hjemme.

Bak rundsitteren skjuler det seg en 40 tommer tv. Foto: Knut Randem

Kjøkkenet er også stort. Det er det du møter når du kommer inn i bobilen så det er god plass til å gå rundt hverandre om dere skal lage maten sammen, men benkeflaten er ikke imponerende stor så det krever fortsatt gode samarbeidsevner.
Kjøleskapet er på 160 liter med en fryseboks på 30 liter. Lineren har en tank på 220 liter for rent vann og 180 liter for spillvann.

I den neste ”seksjonen” framover finner vi separat dusj og toalett/vask samt et klesskap. Dusjen har forresten en regndusj i tillegg til den ordinære hånddusjen. Forrest er det en senkeseng. Stolene i forsetet legges ned og to halvdører trekkes for før sengen senkes med elektrisk motor. Dermed er bodelen og førerhuset helt avstengt fra hverandre. Med denne løsningen kan hovedsengen stå nede fra ankomst til avreise uten å være i veien.
For å gi bedre høyde når senga er heist opp i kjørklar stilling har den blitt hengslet. De to enkeltsengene henger sammen i nesten full lengde, men når de heves vil hengslene gjøre at sengene føyer seg etter buen i taket. Dermed blir det et par centimeter ekstra plass under når du er på farten.

Carthago Liner for two ble presentert for pressen dagen før åpningen av verdens største reiselivsmesse, CMT, i Stuttgart (se film nederst på siden). Dette er stedet produsentene slipper nyheter som ikke ble klare til hovedslippet på Caravan salon i høst – eller så tjuvstarter de på 2019-modellene. I dette tilfellet mistenker vi at Carthago har vært litt tidlig ute.

Den gjennomgående plassen i dobbeltgulvet ligger langt framme og er positiv for vektfordelingen. Foto: Knut Randem.

Bobilen vi fikk se er den første og eneste bobilen som er produsert i den nye serien. Denne heter altså Carthago Liner for two 53. Den skal også leveres i en litt lenger 53L. Lengdene er henholdsvis 783 cm og 853 cm. Totalvekten ligger mellom 4500 og 6700 kg avhengig av hvilken av de to du velger og hvilken bil den er bygget på.

Liner for two 53 kan leveres enten på Fiat Ducato med AL-KO-chassis eller Iveco Daily 50C. 53L leveres både på Ducato og Daily 65C. Modellene vil ha enten to eller tre aksler.
De to Daily-versjonene og den største Ducato-versjonen skal være leveringsklare i oktober 2018. For 53 på Ducato er det ikke oppgitt noen leveringsdato, men det vil nok ennå ta noen måneder.

Liner for two får to bodelsbatterier på 80 Ah hver og Alde varmesystem. Dobbeltgulvet gir svært god lasteplass langt foran. Her er det gjennomgående lasteplass med tilgang fra begge sider.

Bobilverden.no har prøvd å få klarhet i egenvekten og dermed lasteevnen på disse modellene. Siden den utstilte modellen fortsatt er den eneste som er produsert har den heller ikke vært på vekten.

Oppdatert: Bobilverden.no var opprinnelig lovet en vekt i kjørbar stand etter CMT-messa. Alexander Wehrmann, leder for Carthagos pr- og markedsavdeling, opplyser i en epost til Bobilverden.no at produksjonen av Liner for two i første omgang vil dreie seg om noen få modeller for bruk i markedsføringsaktiviteter. Opplysninger om vekt vil ikke foreligge før til sommeren når serieproduksjonen starter. Han bekrefter samtidig at Liner for two regnes som en 2019-modell.

Prisen på de nye modellene er foreløpig kun oppgitt i euro og ligger mellom 127 000 og 158 000 euro.

Tekst og foto/film: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *