Satser på kvalitet og stolthet

Geir Holm er innleid generalsekretær i NCB og forteller at organisasjonen nå styrkes på flere områder. Foto: Privat.

Geir Holm er innleid generalsekretær i NCB og forteller at organisasjonen nå styrkes på flere områder. Foto: Privat.

Norges Caravanbransjeforbund (NCB) har nylig hatt sin generalforsamling og satser nå mer offensivt på å bygge en sterkere organisasjon og satser på kvalitet og stolthet for arbeidet som utføres i medlemsbedriftene.

NCB organiserer bedrifter som selger eller importerer bobiler, campingvogner og relatert utstyr.
Den viktigste endringen etter årets generalforsamling er at administrasjonen er styrket. Geir Holm er innleid som generalsekretær i NCB i halv stilling i tre år framover. Han har tidligere arbeidet med markedsaktiviteter for bransjeforbundet. Han blir nå forbundets ansikt utad.
– Dette er blant annet gjort for å unngå at styreleder kommer i konfliktsituasjoner ved at vedkommende driver egen virksomhet. Denne modellen skal gjøre det mulig å unngå uheldige sammenblandinger, forklarer Holm.
– Vi fortsetter dessuten å bygge opp NCB til å være en viktig og betydningsfull medlemsorganisasjon. Det har vært en prosess siden 2013 med å profesjonalisere forbundet og gi bedre tilbud til medlemmene.
Blant områdene Holm peker på er behovet for å fortsette kompetansebyggingen blant annet gjennom å utvikle ulike kurs, skape stolthet og rekruttering til bransjen.
NCB vil også se om det er mulig å utvikle et fagbrev for arbeid på bobiler og da primært bodelen. En annen mulighet er å lage sertifikater på nisjekunnskap. Forbundet er for eksempel nå i gang med å lage et kursopplegg om gass i samarbeid med Teknologisk Institutt.
– Vi har nylig avholdt to tekniske kurs med ulike temaer for til sammen 100 personer fra verkstedene i medlemsbedriftene, forteller Holm og legger til at det i forbundets vedtekter står at medlemmene skal delta på NCB-kurs minst hvert tredje år.

Forsiktig optimisme
Fjoråret var en ned- og delvis opptur for bransjen. Nedgangen i salget av nye bobiler i første halvår ble til dels kompensert i andre halvår. Så kom valutauroen med en euro på over 10 kroner.
ncb-logo– For mange ble reell pris 15 prosent høyere enn ved kontraktsinngåelse på grunn av valutauroen. Det ser nå heldigvis ut til å roe seg en del, men dette har gitt våre medlemmer noe å tenke på. I våre salgsbetingelser har vi et punkt om at det ved for eksempel økt valutakurs, som påvirker totalprisen, så plikter kjøper å betale økningen. Dette gjelder tilsvarende dersom fabrikk eller importør øker sine priser, forteller Holm.
Ved inngangen til 2014 hadde NCB-medlemmene mange brukte bobiler på lager. Da ble det gjennomført en bevisstgjøring av medlemmene på salg av brukt. En åpenbar suksess.
– Det resulterte i mange rene bruktsalg. Det vil si salg uten innbytte. Da blir det også mange flere bobilister og markedet utvides.
– Flere av medlemmene rapporterer nå om at de faktisk har litt for få bobiler til å dekke etterspørselen, sier Holm. Han tror omsetningen blant medlemmene i år blir på 2013-nivå, men bruktsalget blir avgjørende, avslutter Holm. Et historisk lavt rentenivå kan også påvirke salget.

NCB har 107 medlemmer, 75 av dem er forhandlere, 10 er utenlandske medlemmer og 22 er leverandører, grossister eller importører.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.