En bobilplass trenger hverken å være fin eller stor. Her viser vi hvor enkelt det kan gjøres og samtidig tilfredsstille de flestes behov.
For et par uker siden viste vi i en artikkel hvordan en bobilplass kan legges inn mellom eksisterende vegetasjon og bli en attraktiv bobilplass. Det var bobilplassen i Troyes som da var eksempel på at det går an å lage noe annet enn firkantede bobilplasser. Flere lesere påpekte at den ville bli for dyr, men det er slett ikke sikkert med fornuftig materialbruk tilpasset norsk klima.
I denne artikkelen viser vi en bobilplass i sin aller enkleste funksjon. Den fyller også nødvendige behov og koster nesten ikke noe mer enn velvilje og omtanke.
I sommer besøkte vi tyske Rheda (Rheda-Wiedenbrück) i forbindelse med en pressekonferanse hos en bobilprodusent, og oppdaget denne enkle bobilplassen. Det finnes mange tilsvarende bobilplasser i Tyskland, men den viser hvor enkelt og rimelig de kan etableres.
Tyskerne har nok en noe annen tilnærming enn nordmenn og svensker når de skal besøke en by. De parkerer, bruker byen og så reiser de videre. Oppholdene er etter det vi erfarer mye kortere på slike plasser enn utsiktsplassene på byens beste bryggetomt. Men de fyller sin funksjon.
Bobilplassen vi viser bilder fra her ligger innerst på en større parkeringsplass i randen av sentrumssonen. Utsikten er altså ikke det primære her. Den innerste raden på parkeringsplassen er reservert for ti bobiler.
Her er ingen fasiliteter utover en tømmestasjon i enden av rekka av bobiler.
Plassen var ikke engang merket opp, men vi greide alle å holde en så rimelig grei avstand til hverandre at vi sov godt. Vi har lært oss at det ikke nytter å praktisere en norsk firemeters-regel på kontinentet. Gjør du det, parkerer noen ganske sikkert mellom dere. Da er det bedre å parkere 2,5 meter fra naboen og slippe å få noen mellom…
Parkeringen på denne plassen var gratis både for bobiler og de andre personbilene som parkerte her.
Det var bare 100 meter til nærmeste butikk, som solgte oss klær for et langt høyere beløp enn det et greit parkeringsgebyr ville kostet. Middag i byen ble det også.
En enkel og grei bobilplass for den som greier seg uten strøm en natt og som har toalett i bobilen. Det koster altså ikke stort mer enn litt omtanke å etablere en slik bobilplass. I Norge må vi nok også koste på oss litt maling på bakken for å vise norske sikkerhetsregler.
Plassens posisjon er for øvrig: 51°51’18.4″N 8°17’52.5″E (51.855115, 8.297916)
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Har brukt en sånn plass på vei til Portugal, husker ikke navn på byen men det var et vist antall plasser merket opp for bobiler på en stor parkering’s plass midt i byen. Det kostet noe men ikke mye.
Well, I am from Germany and prefer to go to Scandinavia for vacation. A lot of people here (me too) don’t like this kind of places. The pits are way to small, sometimes you can hardly open your door. And I hope there will never be some kind of fire, there is absolutly no safety distance. It might be okay for a business or shopping trip, but that’s all.
We also don’t like places where the distance between the motorhomes is too small. In this case, there was about 3 meters between most of the cars. In Norway, there must be a 4 meter safety distance if the site is approved for “camping”. Such accommodation will typically be established by the city. Then we take it for granted that they follow this rule.
Bortimot det samme i ørje