På en rundt plattform, omgitt av beskyttelsesgjerde på Hymers stand i Düsseldorf, fant vi denne konseptbobilen, basert på Mercedes chassis.
– Mer imagebygging enn volumselger, forklarte administrerende direktør i Hymer, Bernhard Kibler til BoCM.
Neste år får kanskje publikum beskue denne konseptbobilen innvendig. På årets Düsseldorfmesse var det bare eksteriøret som var på utstilling, men Hymer jobber med å sette bilen i produksjon, opplyste Bernhard Kibler.
Og hvilken bobil! Basert på et Mercedes chassis vil potensielle kjøpere finne interiør i ekte treverk, et kombinert soverom og baderom, ny lay-out for interiøret og langt mer digitaliserte styringssystemer for det meste av funksjoner. Lasteevnen vil bli på rundt tonnet, men totalvekten ligger nok betydelig på «feil» side av førerkortvektgrensen på 3500 kg.
Kompromissløs design
– Hymer har jobbet med denne konseptbobilen i 2,5 år, forteller Bernhard Kibler til BoCM.
– Vi ville egentlig presentert den her i 2016, men til neste års Düsseldorfmesse skal vi ha den klar, legger han til. Bobilen vil nok være mer imagebygging enn volumselger, men det er faktisk en del etterspørsel etter top-of-the-line bobiler.
– Mange kunder ønsker kompromissløs komfort, luksus, utstyr, design og materialvalg. Dette er ønsker vi vil forsøke å imøtekomme med det nye S-klasse premium bobildesignet, forteller Bernhard Kibler, som legger til at Hymer satser på å kunne presentere det som vil være en ny topp innen bobildesign.
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)
Er den bygget i brannhemmende materiale?
Bør jo være et klart materialvalg for top modeller i det minste (selvsagt helst alle).
Til Journalisten
Hvorfor alltid dette gnålet om at bilene er over 3500 Kg? Skal man ha det som dere kaller “top-of-the-line bobiler” med lasteevne, så er man nødt til å overskride denne vekt limit’en. Det finnes vel ikke en eneste Luxus bobil på markedet i dag som er under denne vekten?, og hvis så, så kommenter gjerne med fakta.
Da snakker vi om tykke vegger, doble gulv, vannbåren varme, nok lasteevne, mye ekstrautstyr, O.S.V …
Vi får alltid kjeft om vi ikke nevner dette med vekt. I dette tilfellet vet vi lite om hvordan den ferdige bilen blir. Det vet nok heller ikke Hymer fullt ut.
Ville gjerne hatt en bil med 2-3 tonn lastevekt.
Dermed visste jeg bilen var beregnet for større vekt enn det man kjører rundt med, i stedet for opp mot maks vekt hele tiden.
Maksvekt 3,5tonn er for personbiler, en skikkelig bobil bør ligge langt over dette.