Revidert nasjonalbudsjett legger opp til mange gratis fergestrekninger

Regjeringen legger 59 millioner ekstra på bordet for å gi gratis ferge på strekninger med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Samferdselsminister Jon-Inge Nygård legger mer penger på bordet for å gjøre en rekke fergestrekninger gratis. Foto: Jakob Vorren/SD.

Regjeringen foreslår nå å øke bevilgningene til gratis ferger med 59 millionar kroner, med en fordeling på 53 millioner kroner til fylkesveiferger og 6 millioner kroner til riksveiferger. Regjeringa foreslår dermed å bevilge totalt 89 millionar kroner til gratis ferjer i 2022.

Samtidig vil regjeringen utvide ordningen til å omfatte delstrekninger til øyer og samfunn uten vei til fastlandet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Det er fylkeskommunene som har ansvaret for fylkesveifergene. Derfor er de som har ansvaret for hvordan pengene skal brukes.

– I noen fergesamband i Norge har ferga flere stopp. Noen av disse anløpene er på øyer og i veiløse samfunn. Vi ønsker å starte arbeidet med å gjere disse strekningane gratis, sier Nygård.

Derfor foreslår regjeringen å bruke 6 millioner kroner av midlene til gratis ferger til Røst og Værøy på rv. 80 Bodø–Røst–Værøy–Moskenes i Nordland og til Skipavik på rv. 13 Hjelmeland–Skipavik–Nesvik i Rogaland. I tillegg gjelder dette noen ferger på fylkesveiene.

Dette er fylkesveistrekningene som har mindre enn 100 000 passasjerer i året basert på tall fra 2019. Disse skal bli gratis, men det er tilslutt fylkeskommunene som avgjør. Det kan derfor bli endringer:

Fylke Samband
Innlandet Tangen – Horn
Agder Abelnes – Andabeløy
Rogaland Haugesund – Utsira
Rogaland Stavanger – Lysebotn
Vestland Hisarøy – Mjånes
Vestland Barmen – Barmsund
Vestland Ortnevik – Måren – Nordeide
Vestland Klokkarvik – Lerøy – Bjelkarøy – Hjellestad
Vestland Daløy – Haldorsneset
Vestland Fjelberg – Sydnes – Utbjoa
Vestland Kinsarvik – Utne
Vestland Fedje – Sævrøy
Vestland Florabassenget
Vestland Masfjordnes – Duesund
Vestland Rysjedalsvika – Rutledal – Krakhella
Vestland Husavik – Sandvikvåg
Møre og Romsdal Molde – Sekken
Møre og Romsdal Festøya – Hundeidvika
Møre og Romsdal Småge – Orta – Finnøya – Sandøya – Ona
Møre og Romsdal Arasvika – Hennset
Møre og Romsdal Sæbø – Leknes – Skår – Trandal – Standal
Trøndelag Dypfest-Tarva
Trøndelag Storfosna-Leksa-Værnes
Trøndelag Sula – Mausund – Dyrøy
Trøndelag Garten-Storfosna
Trøndelag Skei – Gutvik
Nordland Digermulen – Finnvik
Nordland Stokkvågen – Træna
Nordland Mosjøen – Hundåla
Nordland Igerøy – Tjøtta
Nordland Nordnesøy – Kilboghamn
Nordland Sund – Horsdal – Sørarnøy
Nordland Ørnes – Vassdalsvik – Meløysund – Bolga – Støtt
Nordland Svolvær – Skrova – Skutvik
Nordland Nesna – Nesnaøyene
Nordland Stokkvågen – Onøy – Sleneset – Lovund
Nordland Jektvik – Kilboghamn
Nordland Tjøtta – Forvik
Nordland Horn – Igerøy
Troms og Finnmark Mikkelsby – Kongshus
Troms og Finnmark Øksfjord – Bergsfjord – Sør–Tverrfjord
Troms og Finnmark Øksfjord – Tverrfjord
Troms og Finnmark Mikkelvik- Bromnes
Troms og Finnmark Strømsnes – Kjerringholmen
Troms og Finnmark Rotsund- Havnnes- Uløybukt
Troms og Finnmark Nyvoll – Eidsnes (Korsfjord)
Troms og Finnmark Bellvik- Vengsøy
Troms og Finnmark Øksfjord – Hasvik
Troms og Finnmark Botnhamn- Brensholmen
Troms og Finnmark Storstein- Nikkeby- Lauksundskaret
Troms og Finnmark Hansnes- Karlsøy- Vannøy
Troms og Finnmark Hansnes- Reinøy

I tillegg vil følgende fergestrekninger med mer enn 100 000 passasjerer årlig bli gratis fordi de går til øyer og samfunn uten fastlandsveg. Også her kan det bli endringer:

Fylke Samband
Vestfold og Telemark Kragerø-Skåtøy-Stabbestad
Rogaland Fogn – Judaberg – Nedstrand – Jelsa
Vestland Askvoll – Gjervik – Fure – Værlandet
Vestland Gjermundshamn – Varaldsøy – Årsnes
Vestland Jektevik – Nordhuglo – Hodnanes
Vestland Måløy – Husevågøy – Oldeide
Møre og Romsdal Larsnes – Åram – Voksa – Kvamsøya

Regjeringen sier i sin pressemelding at endringene skal gjennomføres i annet halvår, men oppgir ingen dato ettersom fylkeskommunene bestemmer mye av takten på gjennomføringene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Ny rabattstruktur og fergeforskudd fortsatt i det uvisse

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *