Nova EB er den nye stoltheten fra La Strada. Det nye flaggskipet fikk premiere på CMT-messa i Stuttgart i går. Om det ikke holder med drift på bakhjulene kan du også få drift på alle fire hjul.
Mens de fleste andre som bygger bobil på Mercedes Sprinter velger å bruke muligheten for forhjulsdrift så går La Strada den motsatte veien og leverer nye La Strada Nova EB med bakhjulsdrift. Dermed blir den relativt høy for lengden. Den kan også leveres med firehjulsdrift om du foretrekker det.
La Strada har bygget en bobil for to personer. De sover i langsgående enkeltsenger bak og har god plass i salongen. Nova kan minne om en bybobil, men det er det jo ikke. La Strada har bygget en bodel med konstruksjon av fiberforsterket plastmateriale som de selv mener gir perfekt isolasjon, pålitelig lekkasjetetthet og elegant form.
Den elegante formen kan du selv se på bildene i denne artikkelen. Den skiller seg i det minste fra mange andre bobiler. I interiøret er også linjene rene. Der er det lite trefarget og dekor, men rent og enkelt. Enten elsker du det eller så synes du det er ukoselig.
La Strada hevder at de gir deg 127 valgmuligheter i stoff- og skinnkombinasjoner, så om du synes blåfargen i den fotograferte modellen er litt voldsom så har du noen valgmuligheter. I interiøret kan du også velge mellom flere treslag enn den nøytrale fargen i modellen vi fotografert på CMT-messa i Stuttgart.
Også i teknikken fra Mercedes gis det flere valgmuligheter med tilvalg av hjelpesystemer og automatgir for å nevne noe.
Bilens sentrallås låser også garasjedørene og strømforsyningen kobles til i et låst rom. Markisen er integrert i bilen slik at den ligger relativ flatt langs siden.
Garasjen er gjennomgående og kan romme sykler og annet utstyr.
La Strada Nova EB kniper seg en centimeter under syv meter og blir en passe kompakt bobil. Selv sier produsenten at dette er den største bobilen de noensinne har laget. Den har en totalvekt på 4100 kg og har en oppgitt lasteevne på 710 kg. Motoren er i standardutgave på 163 hk.
I Tyskland er prisen satt til like over 100 000 euro.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Nydelig.
Fine greier.