Rekordsalg av bobiler i juni, men moderat år

Hittil i år har bobilsalget gått tilbake i forhold til i fjor, men juni ga en suveren økning i salget av bobiler. Trenden var den samme i mai, som var den første skikkelige salgsmåneden etter koronanedstengingen.

Challenger lanserer mange modeller og spenstige løsninger. Noen av dem treffer godt i markedet. Foto: Knut Randem.

Det er ingen tvil om at rapportene vi har fått fra markedet har vært riktige. Salget av bobiler har gått så det suser i juni. En del av dette er trolig etterslep som en følge av korona-forsinkelser.

I første halvår er det registrert 1188 bobiler inntil 3500 kg. 455 av dem fikk skilter i juni. Det ga en økning på 40,9 prosent, men 2,5 prosent tilbakegang halvåret sett under ett sammenlignet med 2019.

Av bobiler over 3500 kg er det registrert 698 nye hittil i år. 245 av dem i juni. Det gir en økning i juni på 25,6 prosent, men en nedgang hittil i år på 17,5 prosent.

Det er tall fra Opplysningsrådet for veitrafikkens registreringsstatistikk som viser disse tallene for nye bobiler.

Challenger til topps inntil 3500 kg
Det er Challenger som topper registreringsstatistikken for første halvår inntil 3500 kg med 141 bobiler. På andreplass kommer Adria med 118 og tredjeplassen besettes av Benimar med 74 foran Dethleffs med 72. Alle fire har hatt en svak økning siden 2019.

Det er solgt (registrert) 209 bobiler i første halvår under fabrikknavnet Capron. 81 av dem fikk skilter i juni. Bak fabrikknavnet skjuler det seg merker som Sunlight, Carado og Solifer m.fl. Den eksakte fordelingen mellom disse merkene er ikke kjent, men ingen av dem tar de to første plassene. Hvor langt ned på lista de passer inn, er ikke kartlagt.

Hymer hersker fortsatt over 3500 kg
I første halvår hadde Hymer en økning på 4,1 prosent etter en juni med over 50 prosent økning. 52 bobiler ble solgt i juni mens halvåret ga 135 salg. Det snur en trend som en stund har gått nedover for Hymer. Avstanden til Rapido med 77 registreringer på andreplassen er markant. På tredjeplass kommer Carthago med 62 og Eura Mobil på fjerde med 57.

På de neste plassene etter første halvår kommer Kabe (52), som også er en solid økning, Adria (41), Bürstner (32), Challenger (31), Dethleffs (29), Frankia (28), Knaus (25), Benimar (21) og Pilote (19).

Tallene gir ingen svar på hvorfor store bobiler går markant ned etter første halvår. Er det et trendskifte vi ser eller har denne kundegruppen vært mer tilbakeholdne gjennom pandemien og utsatt sine bestillinger? Svaret ser vi neppe før om noen måneder.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Rekordsalg av bobiler i juni, men moderat år

  1. Mistenker at ett nedstengt vegvesen har bidratt godt for ‘tyngre’ salget. C1 teorieksamen og oppkjøring har vært nesten umulig å få igjjenomført i senere tid på de fleste stasjoner som følge av covid nedstengingen.
    For ikke å snakke om økning på godt over 200k for biler i 1,5 prisklassen. Ser overliggere / 2019 biler som annoseres med 70.000 i ‘avslag’ (uker etter at samme overliggere ble satt opp med 200k). Samme bil, samme annonse. Det er ikke forbudt å tjene penger, men maken til ‘cowboy’ bransje. Tror ikke de har helt tatt inn over seg hvordan de blir hengt ut på diverse fora etterpå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *