Rekordhøy interesse for bobil

2019 ble et vanskelig år for mange i bobilbransjen, men interessen for bobil var rekordhøy uten at det førte til like mange salg som året før. De første månedene av 2020 peker de økonomiske indikatorene oppover igjen.

Unge mennesker er mer opptatt av bobil enn tidligere viser denne illustrasjonen fra Finn.no.

Bransjens forhandlere og andre aktører var torsdag samlet til fagdag i regi av Norges Caravanbransjeforbund (NCB). Linjene over er et grovt sammendrag av flere foredrag.

Det viktigste inntrykket etter samtaler med flere forhandlere er at resultatet i 2019 ikke var svart hvitt. Mange hadde problemer, mens andre hadde et godt år. Antallet bobiler på lager er også svært variabelt. Og skal vi bedømme etter søkertallene på Finn så burde det vært et rekordår. Det ble «bare» det flere regner som det nest beste året noensinne.

Ole Martin Larsen og Magnus Frøshaug Ryhjell fra Finn.no kunne fortelle at antallet søk etter bobil hadde økt markant hos dem i 2019.

Magnus Frøshaug Ryhjell er forretningsutvikler hos Finn.no og kunne sammen med kollega Ole Martin Larsen fortelle om rekordinteresse for bobil i 2019. Foto: Finn.no

Antall søk etter bobil økte med 12 prosent i 2019 sammenlignet med året før. Det var 1,2 millioner unike besøkende på Finn.no som ville se på bobiler. Og de dumpet ikke bare tilfeldig innom. De var på Finn.no i 6 minutter og 45 sekunder for å se på bobiler.

Veksten blant brukere under 40 år, som ville se på bobil eller campingvogn, var på hele 20 prosent. Tall Bobilverden.no har fått av Ryhjell viser hvordan veksten i interessen for bobil fordelte seg i de yngre aldersklassene. Blant de mellom 35 og 39 år var økningen på 23 prosent og blant de mellom 30 og 34 år økte interessen for bobil med 17 prosent flere søk. Blant de enda litt yngre var det også økt interesse for bobil.

Blant de som søkte etter bestemte merker lå Hymer på topp med 10 prosent. Deretter fulgte Carthago med 6,7 prosent, Dethleffs med 6,7 prosent og Adria med 5,5 prosent.

Også antallet forespørsler sendt til forhandlerne var høyere enn i 2018. Så hvorfor ble det ikke flere salg?

Væravhengig
Ryhjell utfordret møtedeltakerne til å gjette når det er flest søk etter bobil på Finn.no. Sitter folk inne og søker etter bobil når det regner eller når sola skinner? Samholdt med været så viser det seg at folk får lyst på bobil og søker etter det når værete er pent. Da øker både trafikk og lesetid med 20 prosent. En dårlig sommer kan derfor påvirke om folk faktisk fullfører det de starter på Finn.no.  

Forhandlerne fikk både kritikk og råd om hvordan de bør utforme sine annonser. Mange er ufullstendige og har for dårlige bilder. Senere på dagen utropte Ryhjell og Larsen forhandler Kjartan Navre til årets beste Finn-annonsør. Navre er daglig leder i Mobile Zentrum i Hokksund, som er en nykommer i bobilsalg, men med lang erfaring fra generelt bilsalg.

Trender
Anders Hovde i Kantar kunne forklare noen av årsakene til det overraskende resultatet i fjor. Han gikk til og med så langt som til å si at dette kunne man forutsett. Det var nemlig flere bransjer som opplevde den samme nedgangen i fjor.

Det har vært mange slike markedsdipp gjennom årene. Slutten på jappetiden på 80-tallet husker mange. Senere hadde vi Dot-com-bobla som sprakk. 

I 2007-08 hadde vi finanskrisa, men uten at det hadde stor påvirkning på privathusholdningene. Likevel var det først på slutten av 2008 at bilsalget tok seg kraftig opp igjen, fortalte Hovde.

I 2015-16 hadde vi oljekrisen og i fjor kom altså den foreløpig siste dippen i markedet. Hva skjedde i fjor? Hovde forklarer at en hovedtrend var en stor interesse for sparing og nedbetaling av gjeld. Samtidig var det en del usikkerhet om hva Brexit ville føre med seg. Det var altså ikke den reelle økonomiske situasjonen i husholdningen som slo inn. Den var god nok.

Nå peker pilene oppover
Hovde kunne oppmuntre forhandlerne og alle andre i bransjen med at de økonomiske indikatorene i begynnelsen av dette året peker oppover igjen.

Anders Hovde i Kantar forteller at de økonomiske pilene peker oppover. Med godvær bør bobilsalget ha gode forutsetninger. Foto: Knur Randem.

Forventningene om et godt lønnsoppgjør er blant indikatorene som peker opp. Også den norske økonomien er god. Den lave kronekursen kan forstyrre, men vil ikke nødvendigvis påvirke bobilsalget. 

Resultatene av Kantars målinger viser at flertallet av befolkningen er optimister. Klima blir viktig og færre vil reise på charterferie. Flere vil velge kortreist Norgesferie, og det er da bobil viser sin miljømessige fordel på best mulige måte, mente han.

Hovde ser en økning i totalmarkedet for bobiilsalget, men bransjen må finne seg i å konkurrere om folks tid. Kundene er opptatt av opplevelser, og det er det bransjen må selge til nye framtidige kunder – ikke om bobilen ser sånn eller sånn ut. 

De som allerede har bobil vil derimot interessere seg for detaljene og variasjoner mellom modellene.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no 

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
– Begrens reisingen en stund til

OPPDATERT torsdag ettermiddag: Hytteforbudet blir opphevet. Eller ble det ikke? Og hva er en fritidsreise eller en bo- og arbeidsregion? Read more

Trafikkstasjonene fortsatt stengt etter påske

For å begrense koronasmitte holder Statens vegvesen fortsatt trafikkstasjonene stengt til og med 17. april. Kontrollhallene holder åpent for blant Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *