Caravanmessen er slutt for i år og endte med 17178 besøkende. Det var ingen rekord, men på messecampen på Hellerudsletta ble det notert besøksrekord med 530 overnattende enheter. Norges dyreste bobil solgt på åpningsdagen var også en solid rekord. Hvor mye bobil får man egentlig for 5,1 millioner kroner?
– Besøkstallet er stabilt, men likevel litt skuffende, sier messesjef Konrad Sel til Bobilverden. Han varsler at de vil se på åpningstidene. De var noe endret i år, og det kan bli lengre åpningtider neste år.
– Utstillerne melder likevel om god salgsaktivitet, og noen har solgt for 20 prosent mer enn i fjor.
Solid bobilrekord
Det tok tre timer å selge det som etter alt å dømme er Norges dyreste bobil. Ingenting var forberedt på forhånd.
– Kunden kom uten forvarsel på vår stand torsdag kl 13, forteller salgssjef Kenneth Brandvik i Arve Opsahl AS. Tre timer senere var kontrakten undertegnet.
– Var det ingen forvarsel om en interessert kunde?
– Vi kjenner kunden. Men at han ønsket å kjøpe en Concorde Liner Centurion var helt ukjent for oss. Til han kom på standen vår.
Kunden ønsker ingen publisitet om kjøpet av Norges dyreste bobil og Brandvik vil ikke røpe detaljer om kunden utover at han er fra Vestlandet, bruker bobilen kun til fritidsbruk og at han er på veien åtte måneder i året. Da signaturen var satt på kontrakten reiste kunden i sin gamle Concorde til Danmark.
Se en noe større modell her (artikkel fortsetter under video):
Startprisen for Concorde Centurion er 4,16 millioner kroner, men det er uten uttrekkbar vegg. Med uttrekkbar sidevegg starter prisen på 4,4 millioner kroner og den utstilte modellen på Caravanmessen hadde en prislapp på 4,8.
Kunden hadde ytterligere ønsker og får blant annet en gedigen batteribank med 12 batterier på 24v. De alene veier 480 kg. For å lade disse blir bobilen utstyrt med en dieselgenerator på 5000W. Av annet tilleggsutstyr kan nevnes hydrauliske støttebein, en velutstyrt underholdnings- og mediapakke og to luftkjølere i bodelen.
Liner Centurion leveres vanligvis med dieseldrift av de to kokeplatene på komfyren. Kunden ville imidlertid ha flere plater. Da måtte det bli utskiftning til gassbluss.
Kunden ønsket en versjon av Concorde Liner Centurion bygget på lastebilchassiset Mercedes Atego med en totalvekt på 15 tonn. Da har bilen en nyttelast på 3500 kg. I garasjen med innkjøring bakfra er det plass til en Smart, men den hadde han fra tidligere. Den er altså ikke med i prisen. En Smart veier 900 kg og det er da fortsatt rikelig med lasteevne.
Bobilen har for øvrig en friskvannstank på 560 liter med UV-bestråling for å levere rent vann, 460 liter gråvann, fast toalettank på 300 liter, en dieseltank på 500 liter og 220v i stikkontaktene. Den leveres i ulike utgaver med lengde mellom 10 og 12 meter og en bredde på 249 cm. Centurion leveres i vektklasser inntil 28 tonn avhengig av hvilken lastebil den er bygget på.
Centurion er rikt utstyrt og er i utgangspunktet svært velutstyrt.
Da alle ønsker og krav var på plass i kontrakten, ble sluttsummen 5,1 millioner kroner. Det er til nå produsert om lag 20 Centurion i Europa siden modellen ble lansert i februar 2013. Den vil derfor garantert skille seg ut.
Les også: Ny Concorde tar steget opp i øverste divisjon (modellen omtalt skiller seg noe fra denne)