Regelverket for store bobiler blir endret

Skal denne bobilen snart kunne kjøre i 100 km/t på norske motorveier? Foto: Knut Randem.

Skal denne bobilen snart kunne kjøre i 100 km/t på norske motorveier? Foto: Knut Randem.

Regelverket for store bobiler vil de nærmeste månedene få flere endringer. Stikkord her er økt hastighet, periodisk kjøretøykontroll og bomsatser.

Fra årsskiftet kan det bli høyere hastighet, sjeldnere periodisk kjøretøykontroll og endringer i bomsatsene for store bobiler.

Samferdelsminister Solvik-Olsen sender nå flere forslag ut på høring. Foto: Olav-Heggø/Fotovisjon

Samferdelsminister Solvik-Olsen sender nå flere forslag ut på høring. Foto: Olav-Heggø/Fotovisjon

– Bilinteresserte og bobileiere kan se frem til flere endringer i forskrifter og regler. De neste månedene sender Samferdelsdepartementet en rekke forslag til endringer i forskrifter ut på høring. Vi håper på stort engasjement og gode innspill i arbeidet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

–Det er for mange rigide og urimelige regler, og nå ønsker vi å forenkle en rekke forskrifter som vil berøre bobilmiljøet og/eller bilentusiaster, sier Solvik-Olsen.

– Eg er glad for at vi nå kan få løst mange ting som har skapt frustrasjon og unødvendig papirarbeid. Mye av dette er kompliserte saker som involverer internasjonalt regelverk, og hvor landene har en felles interesse i å opprettholde forutsigbare og harmoniserte regler. Men vi ser samtidig at det ofte finnes handlingsrom til å lage bedre norske løsninger enn det vi har i dag. Nå kan vi begynne å vise frem resultatene av arbeidet, og jeg håper på gode innspill fra mange engasjerte grupper når forslag til forskriftsendringer sendes på høring i månedene fremover, oppfordrer samferdselsministeren. Planen er å få endringer på plass fra årsskiftet.

Justeringer i regelverket for opp-og nedvekting av kjøretøy
– Opp- og nedvekting av kjøretøy er en problemstilling vi har fått mange henvendelser på, og nå forsøker vi å forenkle. Bileier vil fortsatt måtte svare for avgiftsdifferanser om en bils kategori blir endret, men mulighetene for å gjøre en slik omkategorisering vil bli klarere, sier Solvik-Olsen.

Periodisk kjøretøykontroll – likebehandling av bobiler og personbiler
Det arbeides med flere endringer for kontrollintervall for periodisk kjøretøykontroll.
Spesielt i bobilmiljøet er mange oppgitt over å måtte kontrollere bilen hvert år.
– Nå skal vi få til en løsning slik at bobil og personbil likebehandles, sier samferdselsministeren.

Økt topphastighet for bobiler
For bobilene vil det bli foreslått økt topphastighet fra 80 til 100 kilometer i timen.
– Det skaper frustrasjon hos mange medbilister at bobiler med vekt 3,5 – 7,5 tonn må ligge under fartsgrensen på veier med fartsgrense over 80 km/t, sier Solvik-Olsen.

Det gjøres et arbeid på ferjetakster for bobiler og campingbiler slik at regelverket skal bli mer rettferdig. I dag må en bobil betale høyere takst enn en bil med campingvogn, selv om samlet lengde på de to er den samme.

– I forbindelse med bompengereformen arbeider vi med ulike løsninger for å luke ut urimeligheter i og forenkle takst- og rabattsystemet. I dag må en del bobiler og store personbiler over 3,5 tonn (for eksempel store SUV eller pick ups) betale samme takst som store vogntog. Det er for mange urimelig, sier samferdselsministeren.

Del dette med andre:

  36 comments for “Regelverket for store bobiler blir endret

  1. Dette vil bli positivt mottatt. Viktigst her er bomavgifter og fergetaxkster samt Eu kontroller. Fartsendring ok.

  2. Reduksjon av bom- og fergetakster vil ha en positiv innvirkning for turistnæringen også. Norge har et dårlig rykte når det gjelder disse takstene på utenlandske turister.
    Det er ikke mange utenlandske Bobiler over 3.5 t. å se på norske veier.

    • Helt enig. Reiser opp og ned på Svensk side når vi reiser nordover på turene våre. Da slipper vi å bli fattige etter å ha tatt ørten ferjer som vi hadde måttet ta om vi kjørte E39.
      Slik eg ser det taper det norske samfunnet mye penger på grunn av vårt vei valg.
      Forklaring: Overnattinger på turen opp og ned blir foretatt i Sverige. Matvarer og drivstoff blir kjøpt i Sverige. Penger vi bruker til fritidsaktiviteter… Blir brukt i Sverige.
      Sagt på en annen måte, når vi velger å kjøre Sverige istede for i Norge, så finansiere det vi sparer på å velge Sverige fremfor Norge det meste av kostnaden på drivstoff og en hel del av overnattingene i løpet av en tur. Hadde vi valgt Norge ville det kostet mange tusen kroner mer i ferjebilletter og i bompenger.
      Som de fleste vet så finnes det ikke bompenger og ferjebilletter i Sverige….

  3. Jeg må minne om at vi en gang fikk sertifikat på bil opp til 7,5 tonn. Uten å ha sett noen statistikk på det, så gikk jo også dette bra for de som har hatt interesse av å kjøre en litt stor bil. Det eneste som C1 opplæringen har tilført er primært lasting og lossing. Dette strengt tatt uinteressant for en bobilsjåfør, siden han laster bilen sin på akkurat samme måten hver gang.
    Nå er det jo en gang slik at en som er bussjåfør av yrke med BD sertifikat, ikke har lov til å føre en bobil over 3,5t. Og for å sette dette litt i perspektiv, så har altså en ungdom på 16år lov til å kjøre traktor med tilhenger på over 40 tonn i 60-70 km i timen og det også uten å betale bompenger.
    Når det gjelder å øke fartsgrensen fra 80 til 100km/t så er det til det bedre, men slik jeg nå ser det, står det bare igjen en differanse på 10km/t for at det er like regler for personbil opp til 3,5 tonn, og bobiler opp til 7,5 tonn.
    Men for all del, det er gledelig at vi nå er på riktig vei.

  4. Klasse B-førerkortet må endres til å gjelde for person og varebil med totalvekt inntil 7500kg og 8 passasjerer, slik at disse bobilene kan kjøres med kl. B.
    I dag må en ha kl. C1 for å kjøre disse og en del helsediagnoser for disse sjåførene får uheldige konsekvenser og begrensinger for alle ‘tungbilsertifikatene’ (C, C1, D og D1 med eller uten E), mens de fortsatt kan kjøre AM, A, A1, B, BE, S og T.

  5. Dette blir spennende. Håper de opphøyer til 5 tonn nå da. Førerkort må vel også følge eventuelle endringer.

    • Enig i å forhøye klasse B opp til 7500 kg. for dette har vi hatt før. så det er det mest riktige.Og det med traktor kjøring er mye verre enn noe annet. traktor er en meget farlig kjøredoning, og særlig med henger og last. Den er beregnet for og gå på jordet eller anleggsplass.

  6. Det meget bra dersom dere får bort EU kontroll hvert år og de urimelige bomavgiftene på vår bobiler som er over 3500 kg. Stå på Solvik-Olsen du får støtte av oss som kjører stor bobil.

  7. Jeg er enig med bompenger og takster samt periodisk kontroll kan endres til det positive som er nevnt. Men når det gjelder sertifikat kan man tenke sig en man eller dame med ett B-sertifikat som har kjørt en liten personbil i hele livet og plutselig i en alder av 60 år skal kunne kjøpe seg en bobil på op til 7,5 ton og en lengde på 9 – 10 meter og kjøre med den. Det er beklagelig at enkelte ikke ser galskapen i det.

    • Har en dame på 60 hatt sertifikat siden 18års alder, har hun lov å kjøre med
      bil 3500kg og tilhenger med vekt 3500 kg tilsammen 7000kg.
      Ser vi for oss at bilen er 7meter lang og henger 5 meter, kan hun, med loven i hånd, kjøre vogntog på tolv meter og totalvekt 7tonn. Er det galskap?
      Lars

      • Det er overhodet ikke galskap. De som ikke behersker å kjøre stor bil, lar det være. De andre blir bedre til mer de kjører, folk som er interessert søker også råd.
        Trafikkreglene er de samme uansett størrelse på bilen. Hvis man trur at man er verdensmester bare en har en bevitnelse, så er det vel så farlig. Selv tok jeg sertifikat på tungt kjøretøy i 1984 og har ikke kjørt tung bil siden. I fjor høst tok jeg meg jobb som timesjåfør på buss.
        Jeg ble overasket over hvor fort jeg behersket å kjøre en 15m lang buss på trange veier i Bergen.
        Jeg mener at de som tror at en utdannelse som i første rekke er beregnet på yrkessjåfører som laster og losser tunge kjøretøy flere ganger daglig og på forskjellig vis, gjør deg til en bedre bobilsjåfør, tar feil.

      • Man må jo fornye sertifikatet med legeattest hvert 5 år, hvis man vil beholde de Kjøretøyklassene. Jeg er selv 62, og hadde Camp.vogn i fjor, og «bytta til» Bobil på 7 m. i år.

    • Det du sier der er ett tenkt eksempel og lite relevant for diskusjonen.
      Mange av oss har hatt førerkort opp til 7500 kg uten å kjøre stort annet enn personbil. Det er ikke verre for en dame å kjøre bobil når man er 60 enn for en mann! Når jeg starte å kjøre bobil tok det få timer å venne seg til bilen og størrelsen – og dette gjelder nok kvinner også.

  8. Kan ikke se at en eu kontroll til ca.800 kr.er en kostnad, ha en bil som er iorden må dere ha råd til. Har ikke alle en full service på bilene sine en gang i året?
    Det er stor forskjell på å kjøre en bil på 3500 kg og en på 7500 kg i 100 km/t. Det må ikke endres på førerkort reglene.

    • Helt enig med Hans Ivar det blir galskap og endre på førerkortet, det går ikke å jamføre med gamle tider heller, trafikken og antall biler er mangedoblet sen det gikk å kjøre 7,5 ton med B-sertifikat

  9. Å ha ett regelverk for en kjøretøygruppe blir jo helt urimelig. Bobiler blir likebehandlet med personbiler i dag også ang. pkk, der kjøretøy under 3500kg har pkk annethvert år mens kjøretøy over 3500kg har krav om pkk hvert år. Dette burde samferdselsministeren vite. Det er vekten og ikke om det er personbil eller bobil som er avgjørende. Dvs att en personbil over 3500kg feks en Ford E-350, Excursion o.l har krav om pkk hvert år og maks hastighet 80km/, selv om kjøretøyet er som en bobil eller den varebilen som bobilen er basert på, er konstruert for en høyere hastighet. Skal det bli en regelendring må jo dette gjelde alle kjøretøygrupper over 3500 kg og ikke bare en spesiell bruk av kjøretøyet. En bobil over 3500kg er som regel bygd på ett varebilchassi og da må jo dette gjelde usnsett hvilket påbygg chassiet har. Tror ikke att feks ett MB sprinter chassie med ett påbygg fra en bobilpåbygger er bedre egnet for verken større hastighet eller sjeldnere pkk en MB sin egenbygde varebil.

  10. Hvorfor kan ikke bobileiere / sjåfører følge norsk lov som alle andre? Må de ha egne lover og regler?

  11. det er ikke førerkort dette går på.førerkortene burde forbli som de er.men det er punkter som burde endres i forhold til bompenger å båter. På båtene burde det gå på lengde fra 0-7500kg og 7500-50 000kg og bomsatsene burde være justert etter om det er privatbil eller næring. Me de datasystemene di har i dag er ikke det vanskelig å få til.
    Evt gå på egenvekt opptil 3500kg som står i vognkort.ikke bare for bobilene,men også oss andre som er avhengig av eller har lyst å kjøre en c1 bil som kun veier 2300kg, ja så blir det dumt å betale 50kr.
    Traktorsertfikat for 16åringer er inntil 40km/t og 25 tonn.aldri hørt om en traktor med vekt på 40 tonn.
    Bobil eller annen c1 bil som eiges av privatpersoner og blir birukt privat bør ha sa samme fordeler som alle andre.salget av toyota iq å vw up stopper ikke på grunn av det. Alt går på interesse og hva du har bruk for.pkk er greit nok.det går på sikkerheten,men ting ryker selv om det er godkjent også

  12. Supert at vi har en samferdselsminister som tar tak i dette. Sånn som reglene med bompenger og fergebilletter er nå, er det ikke rart at både utenlandske turister og vi sjøl velger å legge turene bl.a i Sverige. Alt anna skal vi ape etter og føye oss inn under EU-regler, men når det gjelder å loppe oss for skatter og avgifter, da gjør den norske staten som den vil.

  13. Forstår ikke helt vad Lars mener, men er enig att det er ett tenkt exempel. Men det er bra for alle trafikanter att dagens regler er som de er. Men som jag skriver har trafikken økt voldsomt sen det gikk å ta B-sertifikat som gjælde opp til 7,5 ton. Det er helt naturlig at kravene skjerpes. Antingen så kjøper man en bobil med totalvekt på 3,5 ton eller så tar man ett C-sertifikat???? verre er det ikke.
    Det stilles ferdighetskrav til både lastebilsjåfører og bussjåfører gjennom serrifikat som og gjelder kjøringen, hvorfor skal da bobilsjåfører komme lettere fra det, det er absolutt ingen fordel for de att de bare kjører noen måneder om sommaren, tvertimot!!!!! De begynner og bli veldig mange da er det trygt att de er kompetente for alles sikkerhet.

  14. Dette var kjempebra resultat av den politiske innsatsen fra Norsk Bobil og Caravan Club. Og det ser ut til at vi har fått gjennom nesten hele «ønskelista» som ble oversendt Samferdselsdepartementet i januar 2014. Denne ble også tatt opp med Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen da han åpnet landsmøtet i fjor vår. Så, politisk innsats nytter. 🙂

  15. Nå synes jeg toppen er nådd. Har hatt og har bobil siden 2002. Dagens regelverk er helt korrekt som det er. Bor selv på en øy og er avhengig av ferje hver dag. Alle kjøretøy btaler for lengde, ja helt rett. Hvorfor i allverden skal en større bobil få samme takst som en persobil, oppta plassen slik at jeg blir sittende igjen å vente på neste ferje. Ikke tale om. Da blir det subsidiering av disse bilene. Like dan en stor tung bil med flere hjul og mer vekt sliter mer på vegdekket, det skal ikke andre traffikanter subsidiere, disse smpoengene burde dere ha råd til. Ellers burde dere kanskje heller skiftet til en bil dere har råd til å bruke og ikke forvente at andre traffikanter skal subsidete for dere.
    Kjører bare 12 -16000 km i året jeg med bobilen. Hm

    • Det er ikke nødvendigvis snakk om bobiler som er større enn din. Noen bobiler leveres både med vekt 3500 kg og 3850 kg. Disse har identisk vekt fra fabrikken og er like lange og likt utstyrt. Men den ene kan ha med 350 kg mer i vekt. På ferger betaler man for lengden på bilen. Det er ikke der problemet ligger.
      La oss heller sammenligne med bil med campingvogn. De har fått en spesialpris som ikke står i forhold til lengden. En kort bobil (over eller under 3500 kg) betaler mer på ferga enn en vognekvipasje som er mye lenger når bobilen er over 6 meter. Bobiler gjør samme nytten som bil og campingvogn, men tar mye mindre plass. Om det var en grunn til å gi campingvognene en fordel, bør vel den også overføres til bobiler? Med færre campingvogner og flere bobiler blir det bedre plass også til deg på ferga. Det er svært få bobiler som er lengre enn en bil med campingvogn.
      Ellers så dreier vel disse forslagene seg mest om å få til en jevnere overgang i prisingen fra bil under 3500 kg til vogntog på 50 tonn.
      Jeg har selv en bobil på 4500 kg. Den har jeg råd til. Jeg har også råd til å kjøre med den. Likevel må det være legitimt å mene at de 75 centimetrene denne er lengre enn min forrige (under 3500 kg) ikke forsvarer en direkte sammenligning med vogntogene.
      En justering av grensene kan kanskje også gjøre slutt på den livsfarlige overlasten mange bobilister under 3500 kg tar sjansen på.

  16. Kommentar til Cristian.
    Jeg deler ditt syn, men for vår del ble vår bil nedregistrert fra 4250 til 3500 kg. Lasteevnen er bra nok. Med fulle tanker og alt vi trenger for en 14 dagers tur – er det meste bilen har veid på Vegvesenets vekter er 3560 kg. Også vi har råd til en større bil med større lasteevne, men det å betale flere titusen for nytt førerkort, er bortkastet penger for min del. Men må si at jeg angrer meg for at jeg ikke fornyet mitt førerkort da det ble gyldig ned fra 7500 kg til 3500. Men jeg kjører en bil som er godkjent for 4250 kg, og da har det lite med livsfarlig overlast å gjøre, om bilen skulle veie f.eks. 300 mer enn den nå er registrert for, men jeg ser ditt poeng og legger ikke ut på tur uten å være sikker på at vekten stå i forhold til mitt førerkort. Og hva er mest trafikkfarlig? En personbil med campingvogn eller en bobil på 3500 kg. Begge kjøres jo på samme førerkort.

    • Til både Cristian, Arvid og alle.
      På ferien jeg reiser på hver dag betaler Alle for lengde.
      Jeg som sitter i personbil og ser at bobilen(e) opptar Ikke bare i lengde, men og i bredde, minst 4 personbiler. Og jeg i personbilen blir sittende igjen for venting på neste ferje og skulle vite at den bobilen ikke betalte for plassen blir jeg og mine medtraffikanter meget irritert. Det kan jeg forstå, selv om jeg i fritiden er bobilkjører.

      • Du tok altså ikke poenget med at biler under 6 meter med en lang henger i dag betaler mindre enn en kortere bobil (totallengde)?

        • Det er du som ikke tar poenget. På ferjesttekket jeg går på betales det for lengde uansett.
          Jeg, med større bil betaler mindre enn en pers.bil med henger. Håper du tok det denne gang

  17. Hei. Helt enig med Jan E.
    På tide noen sier fra.
    Selvfølgelig skal bobiler betale for lengde. De tar jo også 2felt i bredde også altså 4 personbiler.

    • Jeg begynner å skjønne at vi snakker om to forskjellige ting. Jeg vil gjerne ha et system der alle betaler for den plassen de tar på ferga. Slik er det ikke på ferger som følger Statens fergeregulativ og det er det som er oppe til diskusjon. De fleste ferger følger dette regulativet, men Jan E. Nilsens ferge gjør åpenbart ikke det.
      Jeg skal ikke tvære dette lenger ut, men henvise til punkt 1.4 i Statens fergeregulativ. http://www.vegvesen.no/_attachment/569775/binary/916651?fast_title=Riksregulativ+for+ferjetakster+2014.pdf

      • Puff. Har ca. 200 000 km med bobil langs det ganske land opp og ned flere ganger. Tror jeg har kjørt en del ferjer jeg og ja!!!!! Sett litt av hvert av «førerkvalitet» på endel bobilister også!!

  18. Bobil eller annen bil spiller ingen rolle der di har inndelte takster med grenser på 6 meter, er du 6 meter og 1 cm betaler du for 12 meter… Det er skikkelig svineri det, her burde alle som har slike biler gå ut og sette opp varseltrekanten sin på 12 metrene for det har di betalt for.
    Fjord 1 flakk rørvik over trondheimsfjorden er en av di.. dobbel bomavgift også..
    At ingen har satt igang aksjon for dette skjønner jeg ikke.
    Har personlig blitt utsatt for inndirekte ran langs veien mellom Råkvåg og elveng med Ford econoline med totalvekt over 3500 kg.
    Det er tragisk å må betale 410 kroner for å besøke slekta si på den andre siden av bommen (elveng)på krinsvatnet som ble igangsatt av fosenveiene medio mai 2012.
    Vi snakker om 2 minutter kjøretid på den angivelige nye veien som har vært der siden før krigen bygd av lokalbefolkningen på elveng og møttes underveis med et annet veilag fra husbysjøen. 4 minutter kjørtid etter bommen da er jeg fremme, så her har vi en total kjøretid på 12 minutter tur retur for 410 kron,, det er skikkelig svineri det, og det må man få lov til å kalle for et drastisk RAN av oss er ble berørt av denne hensynsløshet av både lokalpolitikere og styret bak fosenveiene.
    Og jeg vil ikke høre en komentar om at jeg kan da kjøpe meg en annen bil, jeg har behov for en slik bil grunnet hengervekt den kan dra.
    Og ikke minst så er den amerikansk,,,det er det som er bil, alt annet er etterligning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.