Raskere anmeldelse for overvekt

Fra 1. mars 2018 blir det raskere anmeldelse ved overvekt. Foto: Knut Randem.

Statens vegvesen har fra 1. mars i år skjerpet reglene for overvekt. Det blir raskere anmeldelse og bot enn tidligere. Vegvesenet har likevel små problemer med bobiler og overvekt.

Bobiler under 3500 kg har kunnet ”nyte godt” av en svært fleksibel bestemmelse om overvekt før det blir gebyr eller anmeldelse. Regelen er at overlast med mer enn 30 prosent gir anmeldelse og gebyr. Det betyr at en bobil på 3500 kg kunne ha en overvekt på 1000 kg uten å få gebyr. I en kontroll ville den eneste reaksjonen være at du ikke får kjøre videre før vekten er lovlig. Og det kan være ille nok.

Nå skjerpes reglene slik at all overlast over 500 kg blir anmeldt. Samtidig består 30 prosentreglen, men den får kun virkning for lettere kjøretøy.

– Bobiler har vi ikke så mange erfaringer med. I de tilfellene der de har overvekt er det bare få kilo, og det kan som regel rettes på stedet, sier fagleder Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen til Bobilverden.no.

– Vi ser at bobilister er opptatt av vekta og ofte kjører inn på våre vekter på eget initiativ for å kontrollere sin egen vekt. Det er positivt.

Det er først og fremst varebiler som er det store problemet i trafikken. Det var tungt.no som først omtalte denne saken i forbindelse med problematikken knyttet til overlastede varebiler under 3500 kg. Slike biler rammes ikke av kjøre- og hviletidsbestemmelsene og blir derfor utnyttet av en del aktører. Det har vært lønnsomt for dem å blåse i reglene.

Feil førerkort?
Det er ofte noe forvirring rundt spørsmålet om førerkort og overlast. Bobilverden.no spør derfor Finstad om en person med førerkort kl B også bryter førerkortbestemmelsene om bilen overlastes til over 3500 kg.
– Førerkortbestemmelsene går på hva bilen er registrert for. Overlast over 3500 kg for en person med slikt førerkort og bil får ingen reaksjon i forhold til førerkortet, kun for overvekten, avslutter Finstad.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Den forbannede vekten som i tillegg omtaler regelverket for tyngre bobiler.

Del dette med andre:

  13 comments for “Raskere anmeldelse for overvekt

  1. Dette er bestandig et interessant tema.
    Det som er synd er at Bobilverden, og andre, ikke er mer konkret i sine forklaringer på regelverket. Det skrives UNDER 3500 kg, OVER 3500 kg og LETTERE kjøretøy. Min bobil har totalvekt 3500 kg, hvor vil dere plassere den UNDER eller OVER?
    Lettere kjøretøy er vel til og med , eller inntil, eller høyst 3500 kg. Det brukes mange forskjellige begrep alt etter hvor du leter i forskrifter og regelverk. Skal ikke være enkelt dette.

    • Førerkort klasse B gjelder for bil med med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
      Førerkort klasse C1 gjelder for bil med tillatt totalvekt mellom 3501-7500 kg og som er godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
      Slik beskriver Statens vegvesen det i forhold til førerkort og det er de samme vektgrensene som gjelder i andre sammenhenger. Det er dermed til og med hhv 3500 og 7500 kg som er definisjonen.
      Vi har regnet med at dette er en allment kjent definisjon, men skal prøve å være mer presise i framtiden. Når vi skriver lettere eller tyngre kjøretøy bør det framgå av sammenhengen hva vi snakker om.

  2. Det hadde også vært greit med litt mere opplysninger når det gjelder akselvekt og overvekt. Hvordan stiller det seg hvis man for eks. har 500 kg overvekt på bakaksel men er under totalvekten? Dette er et problem med garagen bak og langt overheng , da blir det mindre akseltrykk på foraksel. Hvilke konsekvenser vil dette få?

  3. Ikke så godt å få sjekket vekt i Molde. Trafikkstasjonen stenges med bom utenom kontortid.

    • På den nye trafikk stasjonen, på Bergsøya er det vekt. Tillegg i Sunndalen. Vekta i Sunndalen er open heile døgnet.

      • Den har vert i ustand dei 2 gangene i kjørte 5 mil for og prøvevege så de er dårlig alternativ

  4. Hvorfor stor vekta oppgitt med feks 0.03 når ingenting står på den? Og er det noe sikkerhetsmargin for rett vekt for private biler= bobler?
    Det er det før yrkestransportbiler som er 100 kg pr aksel

    • Det finnes kun en forskrift som regulerer hvordan et kjøretøy skal veies.
      Denne gjelder alle kjøretøy. Kjøretøyet skal veies aksel for aksel/akselkominasjon.
      Den veide vekta skal rundes ned til nærmeste 100 kg
      Summe av den nedregna vekta skal benyttes som grunnlag for å beregne den aktuelle totalvekta.

      Det forefinnes ikke frimarginger utover dette på kjøretøy med tillatt totalvekt under 7,5 tonn.

  5. Hva med vektane da? I alle andre sammenhenger kreves det at vekter skal kontrolleres av justervesenet. Vekter som benyttes ved utekontroll kan umulig fylle kravene til slik kontroll siden de jo blir plassert rett på det underlag som tilfeldig er på stedet. Her burde det vært en sikkerhetsmargin på noen hundre kilo pr aksling. Noe for forreninga vår? Spesielt gjelder det biler opptil 3500 kg som lettere ender opp med litt overlast.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.