Nye Roadcar byr på en kompakt bobilopplevelse på bare 540 cm lengde, men finnes også i to større utgaver. Modellene er et resultat av et samarbeid mellom fabrikken Capron, som blant annet produserer Sunlight, og Pössl/Globecar.
Er det behov for spesialutviklede bobiler for de kvinnelige bobilistene? Det mener åpenbart Hymer. De har latt 12 unge kvinner utvikle konseptet Lady Camper.
Er du blant de som har problemer med å tømme toalettkassetten? Brekker du deg, sliter du med å få den ren eller er det rett og slett en jobb du gleder deg til å gjøre?
Bobiler som har alt, men likevel holder seg under en lengde på seks meter er spesielt populære blant de som bor i ”fergefylkene”. Denne helintegrerte bobilen er 599 cm lang, har fire sengeplasser, senkeseng og alt det andre den bør ha.
En kassebil under seks meter med to enkeltsenger bak, som enkelt kan bli en stor dobbeltseng. 600 L har det meste to personer har behov for. Det har også tvillingen 600 L.
Bobiler finnes i mange varianter og for ulike behov. Nederlandske Bliss Mobil BV lager bobiler for røffe forhold. Dette er bobiler som passer i en container. Den største er til og med en container.
Den er tung og lang, men har godt om plass til seks personer. LMCs nye flaggskip gir muligheter for store familier med stort førerkort. Med registrering inntil 5000 kg er det også rommelig med lasteplass for familien.
Hymer har ikke gjort noen hemmelighet av at de kommer med ML-I basert på Mercedes Sprinter, men det var på CMT-messa i Stuttgart den ble vist offentlig for første gang. Til ære for pressen ble den behørig avduket med et brak. Men innfrir den i vektklassen under 3500 kg?
I høst lanserte Hymer modellen ML-T med lettvektschassis, bygget på en Mercedes Sprinter. Hymer lanserer nå en helintegrert bobil basert på det samme chassiset og kaller den Hymermobil ML-I. Også den holder seg under 3500 kg.
Etter fjorårets sammenslåing av LMC og TEC har selskapet gått gjennom et mellomår hvor et nytt samkjørt modellprogram for 2015 er forberedt. Det betyr fem nye modeller. Samtidig fjernes hele ni av de gamle modellene.
Carthago er godt kjent for bobilister flest, men visste du at de har et ”datter-merke” i segmentet for kassebiler – van? Denne lillesøsteren ble vist for første gang i Norge på Caravanmessen i september.
For et par år siden var Niesmann + Bischoff i ferd med å bli et kjedelig merke. Så slo de seg løs med en eksplosjon av farger og tekstiler i interiøret. Så kom de spennende fargene i eksteriøret og i år kunne vi se en speilblank Arto på Caravan salon. Og vi mener virkelig speilblank.