Han hadde svært bestemte krav til sin neste bobil. Diesel til matlaging var bare et av kravene. Han fant ingen modell som tilfredsstilte sine behov. Derfor bestemte han seg for å få bygget sin neste bobil etter egne spesifikasjoner.
Jubileumsmodeller i fleng når bobilprodusenten feirer runde år for to av sine tre merker. Bobilprodusenter går sjelden av veien for å markere et jubileum. Dette er intet unntak.
De bygde sin første modell på en Volkswagen T3 i 1986. Siden har de produsert kompakte bobiler og har holdt seg nesten trofast til markedet for kassebiler/bybobiler. De har blitt produsert på mange ulike merker, men holder seg nå til Fiat og Mercedes.
Denne modellen er oppgradert med alt tenkelig utstyr. Ingen kjøpte den uten likevel. Også forbrenningstoalett har blitt standard. Salget økte med 44 prosent fra 2015 til 2016 og nå forberedes ytterligere økning for 2017.
Å lage bobil spesielt tilpasset to ser ut til å være en tydelig trend. Ekstra senger fjernes og løsningene tilpasses for primær bruk av to personer. Likevel kan det være plass for en gjesteseng og gjestestol.
Lett vekt og kort lengde. Ikke alle par vil ha stor plass og luksus når de skal på bobiltur. Mange setter pris på smidigheten til en van med bobilinnredning. Her kan du velge moderne og minimalistisk eller tradisjonelt og med mer farge.
Denne bobilen snur litt rundt på den vanlige innredningen og gjør grep for å gi de to på tur en best mulig opplevelse. Det var så vidt den ble klar til sin premierevisning på Caravan salon i Düsseldorf. På pressevisningen tidligere i sommer ble den ikke nevnt med et ord.
Det kommer stadig nye innovative løsninger for å få bedre fleksibilitet på mindre areal. Å holde gulvet fritt for senger gir mye bedre plass å innrede på. Denne bobilen holder seg under 7 meter og har to enkle senkesenger.
Knaus satset knallhardt på årets Caravan salon i Düsseldorf. Der sørget de for at messa ble utvidet med en ny stor hall. Også på Caravanmessen på Lillestrøm vil de markere seg sterkere med egen stand.
Den måler vannstand, batterinivå, gir varsler og styrer egentlig alt som er koblet til strøm, forteller Morten Sonnich til Bobilverden på Caravan salon i Düsseldorf i begynnelsen av utstillingsuka. Her presenteres den nye appen.