Den nye konsernsjefen i Ferda kan etter fire måneder i stolen se optimistisk mot 2020. I dette intervjuet snakker han om satsningsområder, store lagre, markedsutvikling, nye avdelinger og hvorfor det ennå ikke har blitt noen satsning i Sverige.
Stadig flere bobiler får litiumbatterier. De hylles av tilhengerne, men som alt annet som har med batterier å gjøre er det ulike meninger. En ting synes alle å være enige om; At det er vanskelig, kanskje umulig å slukke en brann i et slikt batteri. Så fikk vi en pressemelding.
Dometic lanserer et nytt, smart system for svingeassistanse for å hjelpe til i kampen mot blindsoneulykker. Det nye blindsonekameraet Dometic CAM1000 skiller pålitelig fotgjengere og syklister fra irrelevante objekter som trafikklysstenger, skriver Dometic i en pressemelding.
Bobilene vil, som alt annet, endre seg over tid. Utviklingen går ofte umerkelig og oppfattes kanskje som ulidelig langsom. Sjelden presenteres store vyer for hvordan framtiden vil bli. Derfor blir det lagt merke til når en stor bobilprodusent tar fram en konseptbil for å vise hvordan det kan bli.
Mobilvetta gjentar stadig sin filosofi om at deres bobiler bygger på designet fra eksklusive båter eller yacht, som det heter i de kretser. Det gjør de også når de nå lanserer en ny halvintegrert serie bobiler til 2020. Samme inspirasjon, men med et nyere uttrykk.
Boxer er ingen ukjent bil. Peugeot har solgt 720 000 eksemplarer av modellen før de nå lanserer en eventyrer for bobilmarkedet, for å bruke deres egne ord. Peugeot Boxer 4×4 Concept skal nemlig ha det du trenger for å ta deg fram i ødemarka.
Den britiske oppdageren James Cook har gitt navn til Westfalias store bybobil under 6 meter. Den fjerde generasjonen James Cook fikk sin verdenspremiere på Caravan salon for noen uker siden. Bak har den en interessant detalj…
Pössl introduserer med 2020-modellene sitt nye SkyRoof – et stort panoramavindu over førerhuset. Lys og luft er stikkordet for innovasjonen som er utviklet sammen med Dometic.
Adventure van. Dette må ha vært konstruktørenses våte drøm. Her har de fått lov til å bruke alle virkemidler for å lage en bobil som passer til de unge og aktive sportsutøverne. Hva med klatrevegg bak og hengekøye på taket? For å nevne noe av det mer kuriøse.
De produseres hos Erwin Hymer Group (EHG), men kommer til Norge og Sverige i egen innpakking og med egen utrustning. Da bærer de navnet Solifer. På Caravanmessen lanserte merket to nye halvintegrerte modeller og varsler en tredje på nyåret.
Trigano-gruppen har mange merker og ikke alle er like godt kjent i Norge. Autostar er en av dem. Merket kom tilbake til Norge for et par år siden. Nå blir merket vist på Caravanmessen for første gang. Bobilverden.no har tittet nærmere på en av dem.