– Positivt med konkurranse

Pål R. Amundsen leder den til nå sterkeste grupperingen i norsk bobilbransje, Kroken. Han tar den nye konkurransen på alvor, men stoler på forhandlernettet. Foto: Knut Randem.

Det som skjer i bransjen nå er positivt. Det er veldig bra med konkurranse. Det hjelper oss å prioritere til fordel for kundene. Våre 20 forhandlere skal tydeligere framstå som ett forhandlernett i tiden som kommer.

Det sier konsernsjef Pål R. Amundsen i Kroken-gruppen når Bobilverden intervjuer ham om endringene som skjer i bransjen – blant annet som en følge av satsningen fra Sørlandets caravansenter omtalt tidligere.

Det er snart to år siden Pål R. Amundsen tok kommandoen over Kroken-gruppen. Med grad av løytnant etter seks år i forsvaret som transportoffiser, bakgrunn fra logistikk i Posten/Bring og som bryggerisjef hos Ringnes var han etter et par år som frittstående rådgiver klar for Kroken-gruppen. Det brakte ham hjem til Åndalsnes etter nesten 30 år ”ute”. Han har fortsatt hytte i Bohslän, men vil bruke bobil flere helger i året.

– Vi er privilegerte som får lov til å jobbe med folks fritid. Det er den beste og mest verdifulle tiden våre kunder har. Vi selger gode opplevelser. Det er det vi lever av. Skjønner du ikke det, er du i feil bransje, sier Amundsen.
– Dette er ikke bare en jobb, men en livsstil for forhandlerne. Men det er også en ung bransje.

Alle kan bli bedre og ingen blir ferdig utlært, mener konsernsjef Amundsen i Kroken-gruppen. Foto: Knut Randem.

– Hva er dere dårligst på?
Amundsen vrir seg lett rundt spørsmålet og påpeker fornuftig på at du alltid kan bli bedre.
– Jeg vet vi kan bli bedre på alt. Du blir aldri ferdig utlært. Tror du det, er du bare ferdig, påpeker han.
– Det vil alltid være noe vi ikke har gjort bra nok. Kanskje på grunn av en personlig feil. Det avgjørende da er hvordan vi håndterer dette i ettertid.
– Jeg er veldig opptatt av at vi skal fremme trygg handel. Derfor oppgraderer og utvider vi verkstedene. Vi skal bli mye bedre i et ettermarkedet hvor mer teknologi i bobilene vil føre til større behov for service, reparasjoner og kompetanse.
– Vi investerer i år millioner på å utvide verksteder og serviceapparatet hos våre egeneide forhandlere. Det nye verkstedet på Åndalsnes åpnet før påske og bare der har vi investert 15 millioner kroner.
Den eksakte summen for årets investeringer vil han ikke ut med.
– Hva er dere best på?
– Skal jeg trekke fram en ting, må det være våre forhandlere fra Kristiansand i sør til Bardufoss i nord. Mange har vært med oss i flere tiår, mens andre har kommet til de siste årene. De er dedikerte og dyktige.

Plass til to til fire kjeder
Det er godt over 100 forhandlere av bobiler i Norge, anslår Amundsen. Dette er alt fra enkeltpersonsforetak og oppover.
– De som profesjonaliserer seg vil overleve. Useriøse aktører vil forsvinne. Det vil være et løft for bransjen, sier Amundsen.
– Det blir større og synligere forskjeller på seriøse og useriøse forhandlere. For mange forhandlere vil kjedetilknytning være en forutsetning for å lykkes, tror Amundsen.

På direkte spørsmål om hvor mange kjeder det kan være plass til, svarer han to til fire. Det vil avhenge av hvor store kjedene blir.
Kroken-gruppen har nå 20 forhandlere. Noen er egeneide, andre er uavhengige forhandlere. De tre siste kom til i fjor. Det var Hymersenteret i Trondheim, Paulsen i Lofoten og Autosentrum TBC i Skien. De 20 skal tydeligere framstå som ett forhandlernett.

– Vi krever at alle våre forhandlere selger både bobil og campingvogn og at de har verksted og butikk samt tilbyr finansiering og forsikring. Vi leverer et komplett tilbud. Det er rekordsalg av bobiler, men også campingvognsalget er i framgang.
– Garantireparasjonene blir viktigere. De skal vi håndtere på tvers i vårt forhandlernett slik at kundeopplevelsen blir den beste.

Kroken-gruppen er representant for seks merker (Hymer, Laika, Bürstner, Carado, Niesmann + Bischoff og fra i år LMC) fra Erwin Hymer Group (EHG). Samarbeidet mellom EHG og Kroken ble utvidet i 2014. Endringene har i ettertid ført til at Kroken har sluttet å selge Knaus etter et over 40 år langt samarbeid.
I praksis førte dette til at noen forhandlere fikk valget mellom Knaus og Krokens merker.

Amundsen er ikke redd for at Kroken har lagt alle egg i en kurv. De har et langvarig forhold til EHG og har en avtale som løper i mange år ennå.

– Vi har store ambisjoner om å dekke Norge med disse merkene. Så langt ser året bra ut, og jeg tror bransjen vil få en ny salgsrekord i år, sier Amundsen.

– I fjor økte salget av bobiler i Europa med 15 prosent. Det presser produksjonskapasiteten og vi skal være tidlig ute for å få tilstrekkelig antall bobiler til en ny sesong. Dette krever et godt samspill mellom oss, forhandlerne og produsentene.
– I dette samspillet får vi igjen for 45 år i bransjen, avslutter Amundsen.

Det er familieselskapet Kroken Invest AS som eier Kroken-gruppen AS. Gruppen er oppdelt i underselskapene Kroken Caravan Import AS, Kroken Caravan Detalj AS, MaxFritid AS og Kroken Eiendom AS.

Les også: – Vi må ikke rote bort kundenes drømmer

Del dette med andre:

  9 comments for “– Positivt med konkurranse

  1. Tro meg, men salget av nye bobiler vil også gå noe ned og da vil ettermarkedet være veldig viktig, også for di kunder som har kjøpt importbobil som dere ikke vil ha noe å gjøre med, det har en forhandler i Holmestrand gjort klar tale om, det er noe dem å dere vil tape på i lengden, hjelp får vi, så man ser fort hvor service er hen og legger igjen deretter mange kr hos di forhandlerene. Behandle folk skulle kanskje noen av deres forhandlernett vært på kurs….

  2. Enig med Tom. Dette er en utfordring som alle seriøse forhandlere bør ta ad notam. Bransjen ligger milevis etter bilbransjen i så måte. Skal du ha service på en personbil så spiller det null rolle om den er bruktimportert. Min opplevelse hos merkeforhandler er at de føler avsky for både bobilen, og meg som kunde, siden bobilen er importert. Dette skaper ikke godt kundeforhold, og lager dårlig grunnlag både for kundetilfredshet, evt kjøp av ny bil der og ikke minst lysten til å handle rekvisita og annet som forhandleren ville tjene på.

  3. Det er en annen ting forhandlerne også må bli mye bedre på, er levering av deler til boenheten, i dag kan det ta opp til 3-4 mnd å få levert deler fra fabrikken i Tyskland, det er ikke holdbart. Vi som bobileiere vil jo gjerne bruke bobilen, og når den blir stående i månedsvis uten deler, lurer man på hvor seriøse forhandlerne er.
    Vil nok tenke på dette spørsmålet neste gang jeg skal bytte bil

  4. Bortsett fra lang ventetid på originaldel fra Tyskland, har vi bare gode erfaringer fra Kroken. Men da vi ville bytte inn vår selvimporterte Knaus i en ny, bestemt Hymermodell, måtte vi til en annen avdeling av Kroken hvor de hadde den modellen inne. Ikke noe problem det, bortsett fra at ingen gadd å spørre om det var noe de kunne hjelpe oss med… Det endte med at vi “oppdaget” Carthago hos en konkurrent samme dag, men de han kunne vise oss var allerede solgt. I dag kjører vi derfor en helt ny Carthago, kjøpt hos en forhandler i Tyskland. Ja, de har en del å lære, bobilbransjen i Norge..

  5. Bransjen gjør en stor feil når den ikke griper fatt i de som har kjøpt bil utenlands. Men dette har også en annen side. Jeg kjøper mine biler i Norge og sørger for at disse forhandlerne finnes. Da forlanger jeg også at jeg blir prioritert foran en “smarting”.
    Bransjen er preget av store sesongsvingninger. Det gjør det sikkert vanskelig å hagode medarbeidere ansatt. Hvorfor ikke gå ut og si klart og tydelig at i vinterhalvåret er alle kunder velkommen på lik linje. Om sommeren må forhandlerns egne kunder gå først, men hjelp andre så langt det er mulig. Det er dumt å være avvisend

  6. Jeg velger i utgangspunktet å være positiv til at forhandlerkjedene ønsker å bli flinkere til å ta vare på og hjelpe kundene sine.
    Det store spørsmålet er om dette kommer til å bli realiteten etter hvert som “det store trollet spiser seg fetere”. Er det egentlig bare positivt?
    Det brygger opp til større kjedevirksomheter der de små kan komme til å bli spist opp eller drukne. Da sitter vi i verste fall igjen med “monopol ala matvarebransjen”. En bransje som i realiteten er så samkjørt i innkjøp og annet i driftsformen at varseltrekanten bør begynne å blinke ganske skarpt.
    (Bobilfabrikantene er jo allerede blitt noen gedigne eiergrupperinger. Hva som står på bilens klistrelapper er vel snart skitt det samme.
    Det er som med de fleste vaskemaskiner, ” ♫♪♫♪ inni er de like, og det er utenpå ♫♪♫♪ “. 😀

    Personlig har jeg til dato ikke noe særlig å utsette på den service og hjelp fra de to norske forhandlere vi har erfaring med. Nærhet geografisk er å betrakte som en fordel for vår del.
    Men du verden så mye rart man får høre om “rikets tilstand” av andre bobileiere man treffer på sin vei ……

  7. ja.det er noen forhandlere som virkelig kan service og hjelpe selv om bobilen ikke er kjøpt ‘norsk’ og forstår at di kommer igjen. Enig Håvard at noen faktisk viser avsky når du forteller at bobilen er ja import…det er vel 2 fabrikker som lager samme merke en til norske forhandlere og en til privatpersoner…skulle man tru som som enkelte forhandlere oppfører seg. Takk til di forhandlere som står på egne bein og viser hvordan man tar imot og yter den service man forventer. Personbilbransjen takk for at dere har kommet veldig mye lenger OG NOEN BOBIFORHANDLERE.

  8. Som konsernsjef Pål R. Amundsen i Kroken-gruppen uttaler: – Vi er privilegerte som får lov til å jobbe med folks fritid. Det er den beste og mest verdifulle tiden våre kunder har. Vi selger gode opplevelser. Det er det vi lever av. Skjønner du ikke det, er du i feil bransje, sier Amundsen.

    Videre påpeker han : – Jeg vet vi kan bli bedre på alt. Du blir aldri ferdig utlært. Tror du det, er du bare ferdig!

    Så kommer en viktig erkjennelse: – Det vil alltid være noe vi ikke har gjort bra nok. Kanskje på grunn av en personlig feil. Det avgjørende da er hvordan vi håndterer dette i ettertid.
    Og her er vi ved sakens kjerne: – Kundebehandlingen av både eksisterende og ikke minst nye kunder som enten har kjøpt bobil i utlandet gjennom egenimport, eller hos en av landets lokale leverandør. Hvis forhandlerne ikke har fokus på rett kundebehandling, vil det ikke skape et godt kundeforhold, og legger et dårlig grunnlag både for kundetilfredshet, og evt. kjøp av ny eller nyere bobil hos en stor gruppe. Det handler m.a.o. at selgerne må være dynamisk og tilpasningsdyktig for å etablere en god relasjon med kunden. De som “vinner” kampen om kundene er de som levere det som forventes av kunden og optimalt sett mer. Dette er en spennende bransje i store endringer. Spennende..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *