Portugal tillater igjen litt fricamping

Landet forbød fra 2021 all fricamping, men et vedtak i parlamentet i sommer åpner igjen opp for litt fricamping. Bobilfolket er ikke fornøyde, men avlyste en varslet demonstrasjon.

Parlamentet har tillatt 48 timer fricamping utenfor vernesoner. Foto: Fabian/Unsplash.

Bobilverden.no skrev i vinter om Portugals forbud mot fricamping. Det kom etter utallige klager på de mange bobilene som parkerer langs kysten. Nå retter lovgiverne opp inntrykket litt og tillater fricamping i 48 timer.

Det var varslet en demonstrasjon med bobiler i Lisboa 22. juli, men den ble avlyst selv om arrangørene syntes 48 timer er for lite. De ønsket seg en tid på 72 timer for fricamping.
Regelverket krever at bobiler som fricamper skal være godkjent av Institutt for mobilitet og transport. Dette betyr etter det vi forstår at bare typegodkjente bobiler kan fricampe.

Det er noe utydelig hvordan reglene skal tolkes, men de 48 timene med tillatt opphold gjelder i en kommune. Du kan altså ikke flytte deg rundt i den samme kommunen annenhver dag. Under behandlingen i parlamentet ble det tatt til orde for at det bør innføres en registreringsordning for bobiler som fricamper. Om den blir innført eller hvor lenge du må ut av en kommune før du kan komme tilbake og fricampe, er ikke klart.

Fricamping blir fortsatt forbudt i verneområder i Natura 2000-nettverket og i kystområder omfattet av Costal Waterfront Plans, skriver den engelskspråklige avisa The Portugal News. Disse stedene er det unntak for godkjente bobil- og campingplasser.

På godkjente bobil- og campingplasser gjelder heller ikke tidsbegrensning i loven. De enkelte kommunene kan begrense fricamping ytterligere med lokale forskrifter.

Bøtene for å bryte regelverket spenner fra 60 til 600 euro avhengig av hvor man fricamper.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  5 comments for “Portugal tillater igjen litt fricamping

  1. At portugiserne blir forbannet og vil forby villcamping (eller fricamping som redaktøren ynder å kalle det) har jeg stor forståelse for. For 4 år siden lå vi på en camping Porto Covo. På parkeringsplassen som lokalbefolkningen brukte når de skulle ta seg en dukkert, var fullparkert av bobiler fra Skandinavia, Tyskland og Sveits. Deriblant 1 fransk bobil. Lokalbefolkningen fikk rett og slett ikke parkert. Så et forbud er på sin plass. Enn om folk fra den Iberiske halvøy hadde okkupert våre beste gratisplasser når campingplassene hadde ca 100 ledige plasser?

    • Redaktøren skiller på villcamping og fricamping. Det potugisiske regelverket omtaler fricamping. Innstrammingene i Portugal har nok kommet som et resultat av villcamping. Det er noe vi aldri har forsvart. Villcamping ødelegger for alle former for hensynsfull fricamping.

      • For meg er all camping utenfor campingplass VILLCAMPING! Har man råd til å kjøpebobil til en pris fra flere NOK hundre tusen og oppover, så har man vel råd til å betale en femtilapp for å stå eller to. Så for de som mister sitt levebrød finnes ingen form for «hensynsfull fricamping». Derimot flere fra Nord-Europa bedriver HENSYNSLØS VILLCAMPING overfor lokalbefolkningen i Portugal.
        Å prøve å skille mellom Villcamping og Fricamping bli rett og slett ansvarsfraskrivelse fra redaksjonens side.

        • 1. For det første så har ikke redaksjonen noe ansvar for hvordan bobiler brukes. Det burde være åpenbart.
          2. Vi har omtalt en portugisisk lovendring. Den tillater fricamping med en del begrensninger.
          3. Om en bobil kostet 1 million da den var ny, kan likevel nåværende eier ha betalt en brøkdel for bobilen. Dessuten er argumentet irrelevant for hvordan bobilen kan brukes. Det finnes sikkert de som kun vil spare penger, mens andre oppsøker opplevelser der det ikke finnes bobilplasser eller campingplasser. Vi er alle forskjellige.
          4. Vi kjenner ikke forholdene i Portugal annet enn fra omtale. Vi har sett skremmende bilder av bobiler som har overtatt fine strandstrekninger. Kanskje(!) var det akseptabelt med en eller to bobiler der i et par dager, men når 20 bobiler står der kontinuerlig så tipper det over til ville tilstander. Det er ingen tvil om at bobilister ødelegger for seg selv ved å fricampe i flokk. Da blir det raskt det vi vil kalle villcamping. Vi har forresten inntrykk av at det er mellom-europerne som er ivrigst på negativ oppførsel der nede, men vi kan selvfølgelig ta feil.
          5. Bobilistenes ansvar er å oppføre seg ordentlig. Dårlig oppførsel ødelegger for oss selv og ansvarsfull fricamping.
          6. Antallet bobiler i Europa har økt enormt de siste 10-15 årene. Det er neppe noen som blir arbeidsløse av noen av disse nye kundene tar noen netter utenfor campingplassen eller bobilplassen. Veksten har vel heller skapt en mengde nye arbeidsplasser.

        • Her er det noe helt vesentlig som du ikke har skjønt. Fricamping er ikke hovedsakelig begrunnet utifra gnitenskap, men utifra ønsket om å kunne parkere/campe nær sagt over alt der det er lovlig for å komme nær naturen og/eller for å kunne oppleve frd og ro uten masse folk rundt seg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *