Polakkene kommer

På Caravanmessen 2019 vil den polske produsenten Elcamp presentere en helt ny serie bobiler for norske brukere. Fabrikken ligger rett utenfor Warzava, hovedkontoret ligger i Krakow, og markedssjef Igor Kasprzycki sier at de ser fram til å etablere seg i Norge.

Elcamps bybobil T3S Globe-Traveller i landligge omgivelser utenfor Krakow. Foto: Produsenten.

Det begynte med at en designer, Jacek Jaskot i det polske bilfirmaet Zasada, var misfornøyd med det han fant i markedet for bobiler. Han designet derfor like godt sin egen. Eieren av Sasada, var for øvrig en venn av Erwin Hymer, og dermed fant de ut at det kunne være smart å bygge en fabrikk for bobiler. Som tenkt så gjort, og i dag er Elcamp med bybobilserien Globe-Traveller, en del av Grupa Zasada, som årlig omsetter for rundt 4.4 milliarder norske kroner. 35 ansatte ved fabrikken i Warzava bygger årlig rundt 130 bybobiler, fordelt på 5 modeller og 18 ulike typer, forteller Igor.

Delikat interiør med romslig sittegruppe, stort vindu og hel bakvegg med luke for bagasje. Foto: Produsenten.

Hele Europa
Fra en sped start i 2009, er nå Globe-Traveller campingbilene å se over hele Europa. De fleste bygges på Fiat og Peugeot chassis, men fra 2019 kommer en modell med firehjulstrekk bygget på Mercedes Sprinter. «Elcamp kjøretøyene er solid bygget»- sier Igor. Doble gulv, god isolasjon i vegger, tak, og ikke minst frostfritt vann og avløpssystem, skal sikre bruk under de mest vanskelige værforhold. For det kan være forholdsvis meget kaldt i Polen også, påpeker Igor, som nå appellerer til norske helårscampere.

Sammenleggbar senkeseng over førerplassen gir to ekstra soveplasser. Foto: Produsenten.

Velskrudd
Elcamp kjøretøyene er godt skrudd og limt sammen. Møbler og øvrig interiør er laget av laminat, og fleksible løsninger for utstyr og konfigurasjon er mulig. Varmen kommer fra Truma kombivarmere med både elektrisk- og gassdrift. Gråvannstanken har elektrisk oppvarming. I motsetning til mange bybobiler, har Elcamp ikke to dører, men hel bakgvegg med en luke. Over førerplassen er det mulig å lage soveplass for to i en sammenleggbar senkeseng, i tillegg til sengene bakerst i bilene. Kjøkken, baderom og øvrige fasiliteter er velkjente komponenter. –«Vi ønsker å lage campingbiler i det øvre kvalitetssjiktet, og da er det naturlig å satse på kvalitetsmaterialer,»- forteller Igor, som viser til at løsningene er vel utprøvde, at det foreligger en omfattende liste tilleggsutstyr og valgfrie løsninger for individuell tilpasning.

Kjøretøyene har ekstra stor takhøyde, og gir et romslig inntrykk, her fra sengeplassen bakfra og forover. Foto: Produsenten.

Inviterer til besøk
Fra Cottbus i Tyskland, rett sør for Berlin, til Krakow i Polen går den gamle tyske «Reichautobahn» hvor man for få år siden kunne erfare hvordan 80 år gammelt betongdekke fortsatt fungerte. Nå er motorveien oppdatert med ny asfalt i begge retninger. Igor forteller at ved hovedkontoret i Krakow er det en del plasser for tilreisende, som kan overnatte for ca. 60 kroner tilkoblet elektrisitet. Ikke langt unna ligger Oscwiecim, bedre kjent som Auswitz, og de berømte saltgruvene som årlig besøkes av et stort antall tilreisende. Så Igor i Elcamp ønsker norske campingturister hjertelig velkommen til å besøke stedet, som har gateadresse: Elcamp RV sp. z o.o. sp. k. ul. Tyniecka 118 E, 30-376 Kraków.

Ved hovedkontoret i Krakow er det en del overnattingsplasser som koster 60 kroner natta med elektrisk tilkobling. Foto: Bjarne Eikefjord.

Tekst: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  1 comment for “Polakkene kommer

  1. John Arne Sandholm
    19. juli 2019 at 17:16

    Har du sjekket kvaliteten i sørgående løp på den vegen du kaller «Reichsautobahn»? Sist jeg kjørte var den elendig. Skal visstnok «bevares» som museumsvei. Cottbus ligger førøvrig øst sørøst for Berlin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *