Plug-in hydrogen varebil med lang rekkevidde. Bobil neste?

Skal Fiat lansere plug-in hydrogen? Opel har gjort det. Peugeot har gjort det. Med felles eierskap gjennom Stellantis er det ikke utenkelig at den nye hybridløsningen også forplanter seg til den største leverandøren av kjøretøy til bobilmarkedet.

Peugeot og Opels hydrogen-hybrider tar et steg som kan vise vei til bobiler om noen år. Foto: Stellantis.

Både Opel Vivaro-e Hydrogen og Peugeot E-Expert Hydrogen har på kort tid blitt lansert som framtiden for langtrekkende varebiler. Ingen av dem er i den størrelsen som en bobil kan bygges på, men de kan peke mot et alternativ til de elektriske varebilene med for kort rekkevidde.

Tidligere i år ble sammenslåingen av FCA og PSA gjennomført, og blant annet merker som Opel, Peugeot, Fiat og Citroen ble lagt under den nye konstellasjonen, som fikk navnet Stellantis.

Elektriske varebiler har så langt ikke hatt mer rekkevidde enn at de selges som et alternativ i lokal varelevering. Disse varebilene har derfor ikke vært særlig egnet for bruk i produksjonen av bobiler der rekkevidde er et viktig moment.

Hydrogen er ikke et ukjent drivmiddel i varebiler. Mercedes var tidlig ute med sin varebil med brenselceller. Det Opel og Peugeot nå gjør tar teknologien et langt steg framover.

Hydrogen-tankene ligger under gulvet. Batterier og annen teknikk ligge i motorrommet og under forsetene. Illustrasjon Opel Automobile GmbH.

Kombinerer lading og brenselceller
Det Stellantis-modellene gjør nytt er at de både kan lade batteriene med kabel og produsere strøm av hydrogen underveis.

Produsentene lover at tanken kan fylles med hydrogen på tre minutter. Da skal du kunne kjøre 40 mil før du må fylle tanken igjen, målt etter WLTP. Med oppladede batterier bør rekkevidden bli akseptabel.

Tre minutter tar det å fylle tanken. Foto: Stellantis.

Drivstoffcellen gir kraft nok under vanlig kjøring. Ved akselerasjon gir et 10,5 kWh litiumbatteri kraft til toppbelastningen. Det skal da være optimale driftsforhold, loves det.

Bremseenergien kan omgjøres til strøm og lagres i batteriet. På ren batteridrift kan disse bilene kjøre 5 mil uten bruk av hydrogen.

Ingen av de to varebilene er store nok til å brukes for produksjon av regulære bobiler, men lanseringen peker mot en utvikling som kan benyttes i større varebiler.

Så hvem vet, kanskje er dette teknologien som om noen år gjør bobilene utslippsfrie?

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.