Pilote med bybobil under 6 meter for terreng

Neste år kommer Pilote med en spesialserie av bybobil med gode terrengegenskaper. De siste månedene har de lekket opplysninger, men fortsatt er det knapt en prototype.

Pilote har sluppet dette skissebildet av den nye serien Atlas. Illustrasjon Pilote.

Da Bobilverden.no besøkte Pilotes produktpresentasjon for 2023 i franske Nantes i begynnelsen av juli klødde det åpenbart i tungebåndene til fabrikkens representanter. Hintene var mange.

To måneder senere, på messa Caravan salon i Düsseldorf ble bobilen vist fram, men vinduene var svarte og dørene låst. I en installasjon ved siden av bybobilen ble det vist bildeglimt som skulle gi en indikasjon om hvordan interiøret skulle bli, men ingen ytterligere informasjon forelå da.

Pilote satser på Ford Transit Trail i sin nye Atlas-serie. Foto: Knut Randem

Nå forteller Pilote i en epost til redaksjonen at de ønsker å feire sine 60 år med innovasjon og glede på tur med den spesielle serien Pilote Atlas.

Her letter Pilote noe mer på sløret og presenterer den første modellen i serien, Pilote Atlas A603G bygget på Ford Transit Trail.

Ford Transit Trail skal i følge Ford ha overlegne terrengegenskaper og mulighet for intelligent firehjulsdrift.

Nå deler Pilote et bilde av hvordan interiøret skal bli. Det er fortsatt sparsomt med informasjon, men noen hovedpunkter deler produsenten.

Den første modellen i Atlas-serien blir tilgjengelig våren 2023. Dette blir en kort, lav og smidig bobil om vi skal tolke informasjonen som er sendt ut.

Pilote Atlas A603G ser ut til å få et tradisjonelt interiør for en bybobil med en tverrstilt seng bak. Det er naturlig når lengden holder seg under 6 meter. På sokkelesten måler den 265 cm, noe som er høyt nok til å tilfredsstille de norske kravene til en bobil. Kravet er som kjent en høyde på minst 250 cm i tillegg til europeisk typegodkjenning.

På Caravan salon viste Pilote noen plakater av det som kan bli interiøret i Atlas. Foto: Knut Randem.

Pilote lover en rommelig XXL-garasje under dobbeltsenga og en maksimalvekt for bobilen på 3500 kg. Blant standardutstyret som nevnes er dieselvarmer og to solcellepaneler for å sikre mest mulig uavhengighet. Egenvekt og andre detaljer og bilder må vi vente på en stund til. Om vi skal gjette, så blir den trolig presentert på CMT-messa i Stuttgart i januar. Men det er altså en ren gjetning.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *