Påsken ble et vendepunkt for bransjen

Bransjehumøret var i kjelleren før påske. Så kom kundene og optimismen tilbake. 98 prosent av forhandlerne sier de har klart seg uten oppsigelser så langt i koronakrisen. Året kan bli som 2019.

Mange bobiler ble bestilt på Caravanmessen og skal leveres til kundene ved påsketider. Arkivfoto: Knut Randem.

NCB – Norges Caravanbransjeforbund har tatt pulsen på forhandlerne gjennom to spørreundersøkelser gjennomført henholdsvis 23. mars og 22. april. Frykten fra mars-undersøkelsen er snudde til optimisme i løpet av en måned.

22. mars, etter ti dager med nedstenging og restriksjoner knyttet til pandemien, var det pessimisme som preget caravanbransjen. 22. april, ti dager etter påske var optimismen og smilet tilbake hos NCB-forhandlerne.
– Dette gir et godt bilde av stemningsskiftet. Det gikk ikke så galt som vi fryktet det skulle gjøre, sier generalsekretær Geir Holm, som forteller at om lag 70 prosent av forhandlerne har svarte på bransjeforbundets undersøkelser.

Bobilverkstedene har stort sett vært i drift gjennom koronakrisa. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

– Verkstedene har stort sett vært i drift med betalte oppdrag hele tiden. Det har sikret likviditet inn i bedriftene, sier Holm til Bobilverden.no.

– Der det først og fremst har blitt gjennomført permitteringer er i utstyrsavdelingene, salg og administrasjon, men etter påske har mange av de permitterte kommet tilbake i jobb. Da kom nemlig kundene tilbake.

Det tiltaket fra regjeringens side, som etter forhandlernes syn har hatt best effekt, er et mer liberalt permitteringsregelverket. Det kan være årsaken til at bare 2 prosent av bedriftene har måttet gå til oppsigelser i koronaperioden. Holm mener dette viser at medlemmene foretok justeringer i fjor høst og på starten av 2020 etter et 2019 som ble tyngre enn forventet.

Konkursfrykt i mars
23. mars fryktet nesten hver tredje forhandler for konkurs. Etter en måned så de langt lystigere på situasjonen. Da var det bare 12 prosent som frykter et slikt utfall av pandemien.

Omsetningsfallet fra 12. mars til 21. april har vært betydelig. 41 prosent av forhandlerne hadde en omsetningssvikt på 25 til 50 prosent i denne perioden. Bare 18 prosent hadde større fall i omsetningen. 31 prosent av forhandlerne hadde en omsetningssvikt på under 25 prosent.
Dette skyldes ikke bare færre kunder, men noe av svikten kom av at det ikke var mulig å levere ut bobiler fra lager fordi Statens vegvesen holdt stengt.

Hele 84 prosent av forhandlerne opplevde større pågang av kunder den første drøye uka etter påske. Det får dem til å tenke at årene 2019 og 2020 kan ende på omtrent samme resultat, sier Holm.

Norgesferie er positivt for bransjen
– Det er nå masse positivitet i bransjen. Jeg tror vendepunktet kom da regjeringen ba folk om å belage seg på norgesferie denne sommeren. Det er et godt utgangspunkt for campingvogn og bobil.

Geir Holm forteller at forhandlerne opplevde et stemningsskifte etter påske. Arkivfoto: Knut Randem.

– Det er et dramatisk skille etter påske med mange nye kunder som vil kjøpe eller leie. Det interessante er at det går mye brukt. Og positivt for likviditeten i bedriftene er det at det er mange rene salg uten innbytte.
– Det er likevel ikke klondykestemning, understreker Holm. Samtidig minner han om at det er store forskjeller mellom store og små bedrifter og mellom landsdeler. I nord ligger snøen fortsatt metertykk etter en ekstra snørik vinter. Det påvirker også salget.

Eurokursen slo også inn som et uromoment før påske. Holm synes det er overraskende få som har valgt å gå fra kontraktene på grunn av ny og vesentlig høyere pris. Hele 62 prosent av forhandlerne oppgir i undersøkelsen at de ikke har opplevd kunder som hever kontrakten.

Etter det Bobilverden.no kjenner til så kommer flere produsenter til å avslutte produksjonen av 2020-modeller før alle bestilte bobiler er produsert. De gjenstående blir da overført til neste modellår. Det betyr at antallet bobiler i 2020-årgangen blir færre enn planlagt og at 2021 blir et normalt produksjonsår. Sammen med økt etterspørsel fra nye kundegrupper, som vil på norgesferie i år, kan dette føre til at mange forhandlere får ryddet godt i sine varelagre.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 kommentar til “Påsken ble et vendepunkt for bransjen

  1. Ina Sjøberg
    1. mai 2020 at 15:29

    Vi venter på Adria 2020 så vil gjerne holde oss oppdatert om produksjon av nye biler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *