– Overmodent i Stortinget

Arbeiderpartiets Kjell-Idar Juvik la torsdag fram konkrete forslag om forbedringer og likebehandling av bobilister i bommer, ferger og i trafikken. Foto: Bernt Sønvisen.

Arbeiderpartiets Kjell-Idar Juvik la torsdag fram konkrete forslag om forbedringer og likebehandling av bobilister i bommer, ferger og i trafikken. Foto: Bernt Sønvisen.

Kjell-Idar Juvik (Ap) har god tro på at Stortinget kan behandle forslagene om bobiler før det tar sommerferie. Han regner med et raskt svar fra departementet og at i det minste tre av forslagene bør kunne gjennomføres raskt.

– Vi sluttet ikke med politikk i 2013, sier Juvik om kritikken fra Hoksrud i går om at Arbeiderpartiet ikke løste disse sakene mens de satt i regjering.

– Jeg satt ikke i Stortinget i forrige periode og vet ikke hvorfor de ikke ble kjørt opp da, men det er helt klart at disse sakene er overmodne.
– Dette er forslag som betyr mye for de det berører, men som i den store sammenhengen er små. Slike forslag krever at noen løfter dem opp. Det er det vi gjør nå, sier Juvik.
Og grunnen til at forslagene har blitt aktuelle er at saken har blitt tatt opp av en bobilist gjennom en av de tillitsvalgte på grunnplanet i Nordland. Deretter har Arbeiderpartiets fraksjon hatt møter med organisasjonene for å utforme forslagene.

Det er fortsatt et stykke vei før forslagene eventuelt kan vedtas i Stortinget, men Juvik håper det er mulig å vedta de fem forslagene i Stortinget før sommerferien.
– Vi er villige til å dele dem opp eller justere forslagene slik at de kan gå gjennom raskest mulig, sier Juvik. Det er vanlig prosedyre at departementet uttaler seg om slike forslag før Stortinget tar endelig stilling til dem.
– De tre første forslagen bør være lette å gjennomføre. Vi har strengere regler for periodisk ettersyn enn EU og har et handlingsrom. Vi kan også øke maksimal fartsgrense uten avklaring med EU slik Tyskland har gjort og vi kan sette ned bomavgiften for de store bobilene uten å spørre noen, mener Juvik.
– Fergeprisene kan være vanskeligere, men det avhenger av om departementet vil se på denne saken isolert eller revidere hele fergeregulativet. Når det gjelder vektgrensene for vanlig førerkort må vi nok harmonisere oss mot EU.
– Vi vet at mange kjører bobiler som er for små. Som en følge av det kjører noen med permanent overvekt. Det kan ikke være bra. Det er lov å kjøre bil og henger med en vekt på 4250 kg. Da vil jeg tro at det er tryggere å kjøre en bobil med samme vekt. Når vi har lagt oss på en vektgrense på 4500 kg er det for å ligge på linje med Tyskland som har tatt opp dette spørsmålet i EU, avslutter Juvik. Han har stor tro på at forslagene får bred oppslutning i Stortinget.

Les også: Bobilister må vente på rettferdighet
Les også: Arbeiderpartiet vil likebehandle bobiler
Les også: Hoksrud: Vi er enige

Del dette med andre:

  6 comments for “– Overmodent i Stortinget

  1. Det hadde vært en lettelse for mange, at vi med bil over 3500 kg kunne passere gjennom bommene til en pris lik under 3500 kg. Min bil har en totalvekt på 4250 kg, og jeg synes det tyveri å ta lastebiltakst. Bomringen i Oslo er prisen kr 31 for lett bil og
    kr 93 for mine 750 kg over 3500. Svinesundbrua kr 20 for lett bil og kr 100 for tyngre bil. Dette er for j……!!!!!!
    Arne Berntsen
    DN 88488 – tolavekt 4240 kg.

  2. Noe av det minst forståelige er at vi med utvidet førerkort, C, ikke kan kjøre like fort som en uerfaren bilist med B som aldri har kjørt annet enn privatbil.

    • Man er ikke mer erfaren om man har førerkort for bil over 3500kg. Veldig mange (særlig bobil folk) kjører på det «gamle» førerkortet dvs. opp til 7500kg. Dem har egentlig mindre opplæring enn de som tar førerkortet i dag.
      Selv har jeg D1 «mini buss». Da kan jeg fylle opp bussen til langt over 3500kg. Men om jeg og kona + barn vil kjøre lovlig med en bobil, nei da må jeg sannelig ta en til klasse… Forstå det den som kan.

  3. prising av bobiler bør skilles fra kommersiell kjøring. Da kunne vi få lik prising på alle bobiler uansett vekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.