I neste uke trer de nye reglene for PKK, periodisk kjøretøykontroll eller EU-kontroll i kraft. Da skal ikke lenger bobiler mellom 3500 og 7500 kg kontrolleres hvert år. Men hvordan blir overgangen?
Reglene for gjennomføring av PKK på store bobiler – under 7500 kg blir fra 1. oktober endret slik at første kontroll skal foretas fire år etter første gangs registrering. Deretter skal de kontrolleres hvert annet år. Det blir med andre ord like regler for større bobiler, mindre bobiler og andre personbiler registrert i kjøretøygruppe M1.
Kontrollmåneden bestemmes av siste siffer på bilskiltet:
▪ skilt med 1 som siste siffer framstilles i januar
▪ skilt med 2 som siste siffer framstilles i februar
▪ skilt med 3 som siste siffer framstilles i mars
▪ skilt med 4 som siste siffer framstilles i april
▪ skilt med 5 som siste siffer framstilles i mai
▪ skilt med 6 som siste siffer framstilles i juni
▪ skilt med 7 som siste siffer framstilles i november
▪ skilt med 8 som siste siffer framstilles i august
▪ skilt med 9 som siste siffer framstilles i september
▪ skilt med 0 som siste siffer framstilles i oktober
M1-kjøretøy på 3501 – 7500 kg tillatt totalvekt skal foreløpig følge siste siffer på kjennemerke som før; altså siste siffer sier hvilken måned kontrollen skal være godkjent.
Registreringsår avgjør
Ola A. Undheim i Tilsynsseksjonen i Statens Vegvesen Region vest gir følgende beskrivelse på hvordan du skal takle overgangen fra gamle til nye regler:
– Det som blir forandringen er at disse kjøretøyene kommer over på 4-2-2-intervall i stedet for 1-1-1-intervall; altså kontroll hvert annet år når de er fire år gamle. Dette skjer fra 1. oktober, og gjelder dermed kjøretøy som har frist for godkjent kontroll fra oktober og utover.
– I en overgangsperiode vil imidlertid ca halvparten av de som var på 1-års kontroll i år (2016) også måtte ta kontrollen i 2017 for å komme inn i systemet for 4-2-2. Dette gjelder de som har første gangs registreringsår i 2013, 2011, 2009, 2007 osv; altså de som slutter på oddetall og dermed også skal ha kontrollene videre i årstall som slutter på oddetall. For de som har første gangs registreringsår i 2012, 2010, 2008 osv – altså årstall som slutter på partall, og som har hatt kontrollen i 2016, så vil de allerede være inne i 2-års intervallet og skal ha neste kontroll i 2018, forklarer Undheim.
Vegvesenets oppslagstjeneste tar i dag ikke hensyn til de nye reglene. Det vil den ventelig gjøre først etter 1. oktober. Da kan du selv sjekke når du skal på kontroll. Det gjør du her.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Inresant lesestoff
Komentar til EU kontroll . Jeg har en bobil som er reg første gang 28/11-2012 med siste sifer i ref nr 7 og var på EU kontroll 14/9-2016. har fådt bekreftet av biltilsyn att neste EU kontroll blir i 11 månen i 2018. Dette er bekreftet av solvik Olsen også .
Det er jo det det står over her. Trur jeg ville vært forsiktig med åbruke politikere som eksperter på detaljene ?
Helt riktig. Det er også det eksperten forteller i artiklen.
Jeg ble nå litt usikker
Har en 2007 modell med 7 som siste tall
Skal ikke jeg i november som tidligere?
Men først i november neste år?
Det er det eksperten sier over. Lørdag 1. oktober lover Vegvesenet at du selv kan sjekke kontorllfristen for din bil her: http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist
Vi som har oddetalls år må da fortsatt inn hvert år
Dvs i 2015+2016+2017
Blir vi straffet for at vi kommer skjeft ut?
Har en 2010 modell med 7 i siste siffer. Ringte biltilsynet og fikk beskjed om at jeg ikke skal til kontroll før 2017 ??
Ikke det eksperten sier over her, men lørdag lover Vegvesenet at du selv kan sjekke kontorllfristen for din bil her: http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist