Øresundsbroen posisjonerer seg for europeisk bom-samarbeid

ØresundPAY lanseres som et nytt varemerke innenfor Øresundsbro Konsortiet. Samtidig har selskapet blitt registrert betalingsformidler innenfor det europeiske samarbeidet for bompenger.

Øresundsbroens bomstasjon. Foto: Stig Åke Jönsson, MalmöBild/Sund&Bælt.

– Vi ønsker å tilby kundene de beste mulighetene for smidige reiser på betalingsveier, broer og ferger. Derfor har Øresundsbro Konsortiet valgt å bli en registrert betalingsformidler innenfor EETS, forteller Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbro Konsortiet i en pressemelding.

EETS (European Electronic Toll Service) bygger på en europeisk visjon om at veibrukere skal kunne betale veiavgifter på hele veinettet i Den europeiske unionen gjennom å inngå én eneste avtale om ett betalingsmiddel (f.eks. bizz eller bilens registreringsnummer) med en valgfri betalingsformidler som tilbyr tjenesten.

Som betalingsveioperatør fortsetter Øresundsbron å håndtere driften av den faste forbindelsen mellom Danmark og Sverige. Konsortiet håndterte både betalinger og drift tidligere også, men nå er virksomhetsområdene delt opp i to varemerker for å bli EETS-utsteder.

I Skandinavia har samarbeidet om gjensidig aksept av bombrikker vært mulig lenge og kalles EasyGo. AutoPASS er med i  EasyGo-samarbeidet.

Bobiler over 3500 kg som skal til Østerrike kan skaffe seg en EasyGo+ brikke eller leie en ekstra brikke på grensen om du skal kjøre motorveier. Dersom du ikke skal til land som krever kjøretøyopplysninger (nå Østerrike) holder det med ordinær EasyGo-brikke. Med tiden vil EETS-samarbeidet inkludere flere land. Inntil dette samarbeidet utvides må du forholde deg til nasjonale ordninger.

Bobiler inntil 3500 kg kan valgfritt benytte EasyGo, AutoPASS eller Brobizz. Du trenger kun en brikke. Du kan lese mer om de ulike alternativene i denne artikkelen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Du «må» ha én bombrikke, men ikke flere

Del dette med andre:

  1 comment for “Øresundsbroen posisjonerer seg for europeisk bom-samarbeid

  1. Kommer aldri til å kjøre Øresundsbroen flere ganger, sist i 2018 og måtte betale skyhøye priser, over kr. 4000,- , mailer med selskapene at de hadde tatt feil pris ( over 3500 kg.) men kom ingen vei, Storebelt var også feil men der fikk jeg tilbakebetalt. Sendte bilde av vognkort til begge selskaper men Øresundsbro selskapet godtok ikke det så heretter blir det ferge, stoler ikke på dem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.