Orden i bobilgarasjen?

Å holde orden i garasjen kan være en prøvelse for noen og en hver. Lite hyller, et par sykler og møbler skal ha plass. Ja, og gjerne litt til. Det du skal ha ligger ofte på bunnen. Her er en ny løsning, som koster en del, men kanskje løser den ditt problem?

Hymers nye garasjesystem sett fra baksiden. Her er gulvet med syklene trukket ut. Foto: Knut Randem.

Hymers nye garasjesystem sett fra baksiden. Her er gulvet med syklene trukket ut. Foto: Knut Randem.

Hymer viste på CMT-messa i Stuttgart i forrige uke fram sin nye innsats for orden i garasjen. Dette systemet består av et gulv du kan trekke ut av garasjen og en fast og en uttrekkbar hylle opp langs bakveggen. Gulvet du trekker ut skal være solid nok til at du kan stå på det. Hyllene dekker bare deler av bredden på garasjen slik at to sykler kan stå oppreist på den andre delen av systemgulvet. Systemet kan utrustes på flere måter, men med plass til to sykler er det montert to skinner til disse på gulvet.
Den øverste hylla kan trekkes nesten helt ut og kan for eksempel utrustes som en dobbel skohylle eller bare som en enkel hylle med kanter.
Den nederste hylla er fast og har lave kanter. Den egner seg dermed til ting som ligger i esker eller bokser. I praksis er det også en tredje hylle i og med at halvparten av det uttrekkbare gulvet også kan benyttes som stueplass.
Dersom du skal benytte dette systemet er det nok en forutsetning at du kan benytte garasjedøren også på den andre siden. Der er det nemlig god plass til å stable møbler som kan stroppes fast i det som måtte være av fester i den aktuelle bobilen.

Her er syklene og den øverste hylla trukket ut. Det blir litt trangt til syklene med midstilt dobbeltseng, ser vi. Foto: Knut Randem.

Her er syklene og den øverste hylla trukket ut. Det blir litt trangt til syklene med midstilt dobbeltseng, ser vi. Foto: Knut Randem.

På CMT hadde Hymer installert garasjesystemet i en B 798 SL, men det skal komme i utgaver som passer flere modeller. I demonstrasjonsbilen var det midtstilt dobbeltseng. Det gjorde det litt trangt å få inn den ene sykkelen, men på biler med enkeltsenger eller tverrstilt dobbeltseng skal ikke dette være noe problem, ble det sagt. Du må likevel forberede deg på at sykkelrattene må vris langs sykkelen for å få plass.
På demonstrasjonsmodellen er det dype, fine stuerom fra garasjen og under gulvet framover. Disse kan det nok være litt mer vrient å utnytte til fulle når syklene står i stativene. Du bør i det minste trekke ut gulvet for å komme til disse fra garasjedøra på motsatt side. Men dette er ikke en aktuell problemstilling for mindre modeller.

Garasjesystemet skal etter det det ble opplyst på Hymers stand være tilgjengelig hos forhandlerne ”våren 2014”. Prisen er oppgitt til 1700 euro – avhengig av modell. Det blir raskt kr 17.000 (eller mer?) hos en norsk forhandler.

Pual-skryt
Hymer brukte for øvrig mye krefter på CMT til å demonstrere og skryte av sitt patenterte pual-skum, som benyttes i veggene på Hymers bobiler. Etter Hymers opplysninger tilsvarer en 35 mm tykk vegg med pual-skum en 30 cm tykk mursteinsvegg når det gjelder isoleringseffekt. Med styropor må veggen være 75 mm tykk for å oppnå samme effekt. Sier Hymer. Materialet er i alle fall utrolig lett.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.