Dometic fortsetter å kjøpe selskaper i beslektede segmenter. Fredag kom meldingen om det syvende oppkjøpet. I dag kan vi melde om det åttende oppkjøpet hittil i år.
Denne gangen er det Igloo – et større selskap innen produksjon og salg av passive kjølebokser og drikkevareprodukter til utendørsmarkedet. Det omfatter alt fra harde kjølebokser til drikkekopper i termoutførelse.
Igloo ble grunnlagt i 1947 og oppfattes som en av de ledende produsentene i verden med et ikonisk merke, et bredt produktspekter og sterk forbrukerorientering, heter det i Dometics kunngjøring.
Igloo omsetter årlig for mer enn 400 millioner dollar gjennom Dometic og i mer enn 90 000 butikker globalt.
Med sitt eget produksjonsanlegg i Texas, blir produktene hovedsakelig produsert internt, noe som gir kostnadsfordeler, fleksibilitet og korte leveringstider for det nordamerikanske markedet. Igloo har 1100 ansatte og har hovedkontor i Katy, Texas.
Dometic kjøper Igloo av investeringsselskapet ACON, som kjøpte Igloo i 2014.
Kombinert med Dometics globale tilstedeværelse og produkttilbud av både aktive og passive kjølebokser, oppbevaring av drikkevarer og et raskt voksende utvalg av andre utendørs produkter, forventes oppkjøpet å skape en sterk base for å vokse ytterligere i utesegmentet, skriver Dometic i sin kunngjøring.
Dometic betaler 677 millioner dollar ved oppkjøpet, men kan bli nødt til å betale ytterligere 233 millioner doller avhengig av den økonomiske utviklingen. Dersom myndighetene godkjenner oppkjøpet skal det etter planen gjennomføres før nyttår.
Tekst: Redaksjonen
Flott info