I slutten av august i fjor ba den daværende samferdselsministeren om økt fart på noen utvalgte veistrekninger mot fagfolkenes råd. Nå vil den nye samferdselsministeren overlate ansvaret til Statens vegvesen.
– Det er vegvesenet som fastsetter fartsgrensene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til NAF-magasinet Motor. Dermed er det duket for omgjøring av vedtaket fra i høst.
– Det er Statens vegvesen som har myndighet til å fastsette fartsgrenser på riksveinettet. Jeg legger til grunn at de forvalter dette ansvaret ut fra den kompetansen de har, skriver statsråden i en epost til Motor.
Det vakte oppsikt da statsråd Dale gikk mot fagmyndighetenes råd på disse strekningene:
E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
Rv80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekningen Kløfta – Nybakk ble skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger ble skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t.
E6 i Gudbrandsdalen, Hundorptunellen og Teigkamptunellen: Det ble skiltet opp fra 80 km/t til 90 km/t i tunellene.
Både politiet, vegvesenet, lokale myndigheter og Trygg Trafikk var i mot å øke fartsgrensene på disse strekningene. Når Hareide nå gir Statens vegvesen tilbake retten til å fastsette grensene, blir det deres vurderinger som gjelder.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Savner Troms