Opp og ned med fartsgrenser

I slutten av august i fjor ba den daværende samferdselsministeren om økt fart på noen utvalgte veistrekninger mot fagfolkenes råd. Nå vil den nye samferdselsministeren overlate ansvaret til Statens vegvesen.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide overlater ansvaret for fartsgrenser til fagmyndighetene. Hans forgjenger overstyrte dem. Foto: Henrik Jonassen/SD.

– Det er vegvesenet som fastsetter fartsgrensene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til NAF-magasinet Motor. Dermed er det duket for omgjøring av vedtaket fra i høst.

– Det er Statens vegvesen som har myndighet til å fastsette fartsgrenser på riksveinettet. Jeg legger til grunn at de forvalter dette ansvaret ut fra den kompetansen de har, skriver statsråden i en epost til Motor.

Det vakte oppsikt da statsråd Dale gikk mot fagmyndighetenes råd på disse strekningene:

E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.

E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.

Rv80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.

E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen ble skiltet opp fra 70 km/t til 80 km/t.

E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekningen Kløfta – Nybakk ble skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger ble skiltet opp fra 90 km/t til 100 km/t.

E6 i Gudbrandsdalen, Hundorptunellen og Teigkamptunellen: Det ble skiltet opp fra 80 km/t til 90 km/t i tunellene.

Både politiet, vegvesenet, lokale myndigheter og Trygg Trafikk var i mot å øke fartsgrensene på disse strekningene. Når Hareide nå gir Statens vegvesen tilbake retten til å fastsette grensene, blir det deres vurderinger som gjelder.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Regjeringsbesøk hos Askjems camping-center

Askjems i Sem i Vestfold og Telemark fylke fikk i dag besøk av næringsminister Iselin Nybø. Hun var på rundreise Read more

Flest bobiler i nord

Ved årsskiftet var det registrert nesten 52 000 bobiler i Norge. Det er en dobling på 10 år. Bobiltettheten er Read more

  1 kommentar til “Opp og ned med fartsgrenser

  1. Bjørn Gunnar Berg-Nilssen
    26. april 2020 at 08:32

    Savner Troms

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *