28 selskaper har signert en appell til EU for å sikre at alle nye biler og nyttekjøretøy i Europa har null utslipp fra 2035, og at det etableres forpliktende mål for ytterligere utbygging av ladeinfrastrukturen.
I appellen slår selskapene fast at det er helt avgjørende å fjerne fossildrevne biler fra veiene, for å nå målene om netto nullutslipp i løpet av 2050 – for å bidra til å unngå de verste konsekvensene av klimaendringene. Dette inkluderer også en appell om å innføre lovgivning som etablerer standarder og en klar tidsplan som industrien og leverandørene må følge, for å sikre en overgang til helelektriske biler. Det er Ford Europa som beskriver dette i en pressemelding.
– Ford Europa mener at vår frihet til å bevege seg henger nøye sammen med det å ta vare på kloden og hverandre. Derfor har vi som mål at alle Fords biler og nyttekjøretøy skal ha null utslipp innen 2035. For å nå dette målet må EU også etablere obligatoriske nasjonale mål for en sømløs elektrisk ladeinfrastruktur som det vil bli behov for grunnet den økte etterspørselen etter elektriske biler, sier toppsjefen i Ford Europa Stuart Rowley.
Forventer at endelig lov blir vedtatt til høsten
Beslutningstakerne i EU er nå i ferd med å bestemme seg for nye regler for mer klimavennlige biler. Det skjer etter at EU-kommisjonen, med støtte fra alle selskapene bak appellen, har foreslått at alle nye biler og nyttekjøretøy som selges i EU fra 2035 skal ha null utslipp. Europaparlamentet og regjeringene i EU-landene vil bestemme seg for sine standpunkter i juni. Den endelige lovreguleringen er forventet å bli vedtatt til høsten.
Før utgangen av 2024 lover Ford å lansere syv nye helelektriske person- og nyttekjøretøymodeller for det europeiske markedet. De kommer i tillegg til blant annet E-Transit som allerede er i produksjon. E-Transit kan være aktuell som basiskjøretøy for bobiler.
Tidlig i år viste amerikanske Winnebago en bybobil bygget på E-Transit. Også Hymer-gruppens eiere Thor Industries viste på samme tidspunkt en elektrisk bobil med en rekkevidde som nærmer seg godkjent. Knaus viste på Caravan salon i høst en hybrid bobil og vi har tidligere omtalt og prøvekjørt elektriske Iridium.
Spørsmålet er nå om vi får se elektriske bobiler i normal størrelse og med akseptabel rekkevidde fra en av de større bobilprodusentene på de europeiske messene til høsten. Det greier de neppe uten å kombinere batteridriften med brenselceller.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Også har Raido Campers fra Norge lansert eStorm i fjor høst og en er allerede i salg med 33mil rekkevidde.