Omsider åpner E6 forbi Stenungsund

Mange nordmenn har merket effekten av raset som tok med seg E6 ved Stenungsund i høst. Det har tatt tid, men i juli blir det meste åpnet igjen.

Slik så det ut på anleggsplassen tidligere denne uka. Foto: Trafikverket.

– Vi er veldig fornøyde med at vi kan åpne E6 for gjennomgangstrafikk så tidlig på sommeren. Vi har jobbet hardt og målrettet for å rekke å bli ferdige slik at vi kan åpne veien før sommerferieukene, sier prosjektleder Daniel Svensson i Trafikverket. Andre uken i juli planlegger Trafikverket å åpne E6 i Stenungsund for trafikk.

Grunnarbeidet er ferdig, både lettfyllingen som utgjør grunnlaget i nord og dypstabiliseringen med kalksementpeler i sør. De arbeidene som gjenstår for at veien skal kunne åpnes er asfaltering, montering av rekkverk, linjemaling, skilting, belysning og inspeksjoner før åpning for trafikk.

– Vi skal legge asfalt fra midten av juni. Tidsplanen skal holde så lenge været tillater det og det ikke blir kraftig regn hele uken, sier prosjektleder Daniel Svensson i Trafikverket.

Å få E6 ferdig for gjennomgangstrafikk er av høyeste prioritet for Trafikverket. Noen arbeider, som gjenopprettingen av Kärrbäcken og den nordgående påkjøringsrampen, vil ta litt lengre tid.

– Det betyr at tre av fire ramper ved Stenungsundskrysset vil være trafikkerte allerede i forbindelse med at vi åpner for gjennomgangstrafikk. Det er bedre enn hva vi tidligere hadde beregnet, sier prosjektleder Daniel Svensson i Trafikverket.

Vår og sommer betyr økt trafikkmengde langs kysten og dermed på omkjøringsveinettet.

– Vi fortsetter å appellere til trafikantene om å ha tålmodighet, vise hensyn og tilpasse sine veivalg og hastigheter den korte tiden som er igjen, særlig under kommende høytider når vi vet at trafikken øker i hele området, sier Jonas Nilsson, enhetsleder veivedlikehold i Trafikverket Vest-regionen.

Anbefalt omkjøringsvei for E6 er fortsatt E45 som er sikrere, har høyere kapasitet og dermed en mer forutsigbar reisetid.

Det var 23. september 2023 et ras tok med seg store deler av E6 i dette området.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *