Ombygging av avgassystemene i nyere dieselbiler med Euro 5 fungerer, slår den tyske organisasjonen ADAC fast etter en test av fire systemer. Det ene ble testet på Fiat Ducato og ga en vesentlig reduksjon av NOx-utslipp.
Det er ADAC Würtemberg som sammen med transportdepartementet i delstaten Baden-Würtemberg som har gjennomført en test av fire såkalte SCR-systemer for å undersøke hvilken effekt de har på utslippet av skadelige gasser og partikler. Systemene ble testet på en Opel Astra, en Mercedes B-klasse, en VW T5 og en Fiat Ducato. Sistnevnte ble testet med et SCRT-system fra HJS. Dette er det samme systemet Bobilverden.no omtalte i slutten av januar.
Det er det tyske bladet Promobil som omtaler testen i en artikkel denne uka. Der framgår det at de testede kjøretøyene hadde en reduksjon i utslippene av forurensende stoffer med opptil 90 prosent.
Det var spesielt Fiat Ducato med HJS-systemet som ga betydelig mindre NOx. Utenfor byer falt utslippet med 78 prosent og i byer med 53 prosent, i følge Promobil. Testen ble gjort med mobile måleapparater i normal veitrafikk.
Transportministeren i delstaten sier til Promobil at ettermontering sammen med programvareoppdateringer fra bilprodusentene vil gjøre at systemene får en stor nok reduksjon i utslippene til at det vil være tilstrekkelig for de fleste byer.
Administrerende direktør Dieter Rosskopf i ADAC Würtemberg påpeker at bilprodusentene alltid har hevdet at SCR-systemer ikke virker. Nå når det er bevist vil ADAC kreve at det blir en tredeling av kostnadene til ombygging av biler med euro 5-motorer. En tredjedel på bilprodusent, en tredjedel på bilens eier og en tredjedel fra det offentlige.
På denne måten håper de å unngå framtidige kjøreforbud for dieselbiler som ble levert med Euro 5.
Bobilverden.no har tidligere spurt Vegdirektoratet om hvordan de forholder seg til tyske godkjenninger. Det kan du lese mer om her. Om tyskerne får til en kostnadsdeling og om det vil smitte til Norge, ja det er noe vi må vente (lenge?) med å få svar på.
Ombygging av avgassystemene varierer i pris, men vil ligge på 2-3000 euro avhengig av leverandør. Vekten av tilleggsutstyret vil være mellom 25 og 45 kg framgår det av artikkelen i Promobil.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Les også: Her bygger de om bobilen til euro 4 eller 6