Registreringsstatistikken for bobiler inntil 3 500 kg viser en dramatisk økning i salget i mai. Kan det bety at bunnen er nådd etter fem år med fall i markedet?
Salget av nye bobiler har falt nesten hver måned etter rekordåret 2018. 2019 ble et kriseår og siden har det gått utforbakke med salget av nye bobiler. Trøsten for bransjen har vært godt bruktsalg.
Men hva ser vi i mai-tallene? Salget av bobiler inntil 3 500 kg øker med 62,6 prosent sammenlignet med samme måned året før.
På topp i salget ligger Weinsberg med 62 registreringer. Det er en økning på 3 000 prosent. Her må det ligge noe under? Og det gjør det. 43 av disse er solgt til tre utleieselskaper som har fornyet det meste av beholdningen sin.
Så da var det kanskje ikke så bra likevel, tenker du kanskje? Men selv når vi trekker fra disse ekstraordinære salgene, har salget i den letteste vektgruppen økt med 27,6 prosent eller 34 bobiler.
Selv uten de tre store salgene til utleieselskapene ligger Weinsberg på topp i mai. Christian Apenæs, som representerer Weinsberg i Norge, er svært godt fornøyd med tallene – både salget til utleieselskapene og til vanlige kunder.
Utleieselskapene følger litt ulik praksis når det gjelder utskifting av sin stall av bobiler. Noen skifter ut noen bobiler hvert år mens andre selskaper skifter ut hele sin beholdning av leiebiler hvert andre eller tredje år. Dette har nok sammenheng med finansieringsavtalene. En rekke utleiebobiler finansieres med leasingavtaler.
Selv uten de tre store ordrene til Weinberg har det i mai vært jevn økning eller uendret salg i den lette vektklassen. Kun fire merker har hatt redusert salg. Ellers øker alle, men ikke så mye at store innkjøp forklarer tallene.
Som nummer to i denne vektklassen finner vi Dethleffs med 13 flere salg enn i samme måned i fjor. For Dethleffs del er dette en stor del til utleie, bekrefter Morten Sonnich i EHG Nord.
Erwin Hymer Groups fabrikk Capron ligger på tredjeplass og har solgt åtte flere bobiler i mai. Capron produserer flere merker som registreres med fabrikknavnet. Carado og Sunlight er blant dem.
I 2023 falt salget av bobiler i vektklassen inntil 3 500 kg med 25 prosent. I årets første kvartal var resultatet -10,7 prosent og april -9,8. Har vi sett en utflating og et vendepunkt med mai-tallene? Det får vi kanskje se når juni- og juli-tallene kommer. Alt i alt ble det solgt 200 bobiler inntil 3 500 kg i mai.
Generalsekretær Geir Holm i NCB – Norge Caravanbransjeforbund synes mai-tallene ser gode ut, men han mener vi må se resultatene gjennom sommeren før vi vet om dette er en varig endring.
Registreringstallene for bobiler over 3 500 kg er fortsatt i en negativ kurve. Det viser tallene som er samlet av OFV, Opplysningsrådet for veitrafikken.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Meld deg på Bobilverden.nos gratis nyhetsbrev