Coronapandemien med tilhørende leveringsproblemer og reiserestriksjoner bremset en god del av omsetningen i caravanmarkedet. Men pandemien ble som en ouverture mot det som skulle følge etterpå, og registreringstallene for campingkjøretøyer sladrer om at bransjen nå virkelig har fått en trøkk ingen forventet for bare et par år siden.
De to første tiårene i det 21. århundre har vært en eventyrreise for caravanbransjen. Kundene har strømmet til, og ut fra monteringshallene rullet bobiler og campingvogner i økende antall. Med noen få kortvarige unntak, har alle piler pekt en vei: Oppover.
Camping gikk fra å være en «harrysport» til å bli fritidsaktivitet for alle lag av befolkningen. Hvert eneste år presenterte fabrikantene solide veksttall – med tilsvarende økning kommende år. Og prognosene slo til og vel så det, år etter år.
Men så kom coronaviruset med den største pandemien siden Spanskesyken herjet verden et århundre tidligere. Caravanbransjen fikk også juling så det holdt, men beholdt optimismen. Nedstengninger, transportproblemer og redusert produksjon av deler og komponenter ble betegnet som et større problem enn etterspørselen fra folk flest. Man øynet tross alt en slutt på elendigheten.
Russlands krig mot Ukraina
Akkurat da hele bransjen sto klar til å satse på nytt, slo Russland til med sin angrepskrig mot Ukraina, for å tvinge landet til underkastelse og slavebinde ukrainerne i Kreml-despotens vold. Angrepskrigen resulterte i at prisene på energi, råstoffer og matvarer nærmest gikk til himmels.
Usikkerheten som den første angrepskrigen i Europa siden 1939 medførte hos folk flest, har først og fremst rammet det som er enklest å unnvære.
Registreringstallene for bobiler og campingvogner sladrer om et omsetningsfall innen caravanbransjen man ikke har sett maken til siden oljekrisen etter krigen i Midt-Østen, nærmest bråstoppet store deler av bilbransjen på 1970-tallet. Det var med disse tankene som bakteppe vi tok plass i det store teltet utenfor Maximilliam hotellet i Bad Griesbach, hvor Knaus Tabbert hadde tenkt fortelle litt om hvordan deres verdensbilde så ut dette året, og et par år framover.
Øker i fallende marked
Konsernsjefen, Wolfgang Speck, startet nærmest programmessig med å fortelle at konsernet under pandemien og senere «mistet» omtrent 4000 chassis, som ikke ble ferdigstilt på grunn av delemangel etc.
Men så knallet han til: «Knaus Tabbert er i ferd med å bli ledende caravanprodusent i Europa, og vi skal jobbe for å komme helt i front», erklærte han. Knaus Tabbert konsernet hadde økt med nesten 200 mill Euro i 2022.
«For inneværende år ligger det an til å bli et resultat mellom 1,3 og 1,6 milliarder Euro», erklærte konsernsjefen, som dermed fremstår som reneste «kjerringa mot strømen». For så godt som samtlige øvrige produsenter hadde i første kvartal 2023 hatt nedgang, mens Knaus, Tabbert og Weinsberg hadde plusstall i det tyske markedet, ifølge tallmaterialet som, ble lagt fram.
Kaprer markedsandeler
Wolfgang Speck sendte også en utfordring til de øvrige produsentene, for hans målsetting er at Knaus Tabbert skal kapre markedsandeler innen flere segmenter.
I Europa har Knaus tatt ledelsen med 14 prosent av markedet for delintegrerte bobiler. Det samme gjelder for Tyskland, her med en markedsandel på 21 prosent.
«Vi har 5 varemerker å fokusere på, Hymer har 15 og Trigano har 32», sa Speck, før han lovet at alle de 4500 medarbeiderne i konsernet ville jobbe hardt for å nå målsettingene. Så får vi se til neste år om prognosene slår til.
Flere chassisleverandører
Fiat var i mange år nærmest eneleverandør av chassis til bobiler. For halvannet år siden dukket navnet Stellantis opp. Det er en sammenslåing fra 2021 av italiensk/amerikanske Fiat-Chrysler og franske PSA. Stellantis har hovedkontor i Amsterdam og er nå fjerde største etter Toyota, WW og Hyunday Motor Group.
Stellantis representerer varemerkene Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, og britiske Vauxhall. Rundt 65 prosent av alle bobiler fra Knaus konsernet vil kjøre på et chassis fra Stellantis, de resterende er fordelt på MAN, Mercedes og VW. Fordi erfaringene har vist at det kan være gunstig å ha flere leverandører, mente Speck. Og han er absolutt optimistisk.
Mobilitet
Dagen og morgendagens turisme vil preges av mobilitet. Folk ønsker individualisme og frihet, og det får det gjennom camping med vogn eller bobil.
Undersøkelser viser at hver fjerde tysker kan tenke seg å reise på camping, og det blir et marked på 15 millioner potensielle kunder i Tyskland alene.
Camping er bredt akseptert, men ikke alle som ønsker å reise på camping har mulighet til å gjøre det i eget kjøretøy. Knaus Tabbert vil derfor i økende omfang også satse på utleiemarkedet, fortalte Speck. Samtidig vil det også satse på kjøretøyer med mindre ytre volum, men med langt bedre plassutnyttelse, for dermed å kunne tiltrekker seg kjøpere og brukere som bor i bystrøk med trangt om parkeringsplassene.
Ny fabrikk
Knaus Tabbert åpnet i 2022 en helt ny fabrikk i Jandelsbrunn. Det resulterte i at konsernet kunne produsere 4000 flere campingvogner. Speck varslet også at Tabbert skal bli et volummerke, det skal bli mer gassfrihet til fordel for elektrisitet. Deres CUV-er (Camping Utility Vehicles) skal være så små i ytre mål at de kan gå inn i dagens garasjer eller parkeringsplasser eksempelvis i byer.
I andre enden av skalaen, presenterte Knaus en helt nyutviklet såkalt Liner, som først vil komme på markedet i 2024.
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, Bobilverden.no/BoCM
Kommentarer som ikke har sammenheng med denne artikkelen er fjernet.